۱۴۰۳ سي و يکم فروردين - 05:16 ب.ظ

محسن چاوشی به روایت ستارگان دنیای هنر / اهالی هنر در مورد چاوشی چه می‌گویند؟

محسن چاوشی به روایت ستارگان دنیای هنر / اهالی هنر در مورد چاوشی چه می‌گویند؟
نوای فارس- سجاد مالمیر: کشور ما خوانندگان پاپ برجسته‌ای دارد که هر کدام تأثیرات خاص خود را بر موسیقی پاپ ایران گذاشته و مخاطبان بی‌شماری را به سمت خود کشانده‌اند، اما در این بین محسن چاوشی ویژگی‌های خاصی دارد که او را از سایر خوانندگان پاپ متمایز می‌کند.

رمز ماندگاری چاوشی موفقیت دائمی و عدم افت و نوسان کیفیت آثار اوست. همچنین صدای چاوشی گرم و خاص است. او سبک خاص اجرای خود را دارد و اکنون مقلدان فراوانی سعی می‌کنند به مانند او بخوانند. چاوشی هیچ‌گاه در حصار یک سبک موسیقی نمی‌ماند. او موسیقی خود را با پاپ‌های ساده شروع کرد و در میانه راه گذری بر سبک‌های هاوس، رگه، بلوز، کانتری، چیل‌اوت، بریک‌بیت و... زد و حالا به تولید آثاری با بنیان موسیقی راک می‌پردازد و قطعاً آینده او نیز متفاوت از امروز خواهد بود. چاوشی در محتوای آثار هم متنوع بوده و اشعاری عاشقانه، عارفانه، اجتماعی، صلح‌طلبانه و مذهبی خوانده و تصویر ویرانه‌های جنگ را نیز در ذهن مخاطب سبز می‌کند تا فرداروزی آوارگی جنگ به مثابه اتمام زندگی برداشت نشود.

انتخاب شعر چاوشی نیز عالی است. او امروز سعی می‌کند که روی اشعار مولانا تمرکز کند تا با شعرهای شیخ رومی به نوعی خودباوری و جهان‌بینی برسد، کما این‌که او اولین خواننده پاپ کشور شد که لوح نکوداشت مولانا را به خاطر تلاش خود برای زنده نگه داشتن یاد این شاعر گرانقدر از دست بزرگان هنر این مرز و بوم دریافت کرد. نکته مهم دیگر در مورد چاوشی، مؤلف بودن اوست. چاوشی هم ترانه‌سرا و آهنگساز است و هم تنظیم‌کننده و نوازنده. در واقع چاوشی فقط یک خواننده نیست، بلکه او می‌تواند به واسطه همه کاره بودنش، صاحب سبک چاوشی باشد و خط فکری خاص خودش را به جامعه موسیقی انتقال دهد.

بحث چاوشی داغ است و ساعت‌ها می‌شود در مورد او و آثارش نوشت اما مبنای این گزارش بر آن است که چاوشی از زبان اهالی هنر روایت شود تا جملات ماندگاری که برخی از سلبریتی‌ها در یادداشت‌ها و گفتگوهای مختلف در مورد این خواننده مشهور کشور به زبان آورده‌اند، به نظرتان برسد. خواندن این مطلب شاید از آن جهت جذاب باشد که می‌توان از نقد و بررسی‌های چند هنرمند مذکور، به یک شمای کلی از هنر و ایدئولوژی محسن چاوشی رسید و او را بهتر از گذشته شناخت. بنابراین در ادامه دیدگاه برخی از چهره‌های برجسته هنر کشور را با ذکر منابع گفتگوی‌شان در مورد محسن چاوشی خواهید خواند:

محمد اصفهانی: صدای چاوشی را باید از منظر بدعت و بیان احساسات گوش کرد نه وسعت و تحریر

دکتر محمد اصفهانی خواننده برجسته پاپ - سنتی ایران، پس از انتشار آلبوم «من خود آن سیزدهم» محسن چاوشی، بارها در مصاحبه‌های مختلف از حسن نیت چاوشی برای اجرای اشعار کلاسیک در این آلبوم تمجید کرد. دکتر اصفهانی از علاقه‌مندان به صدای چاوشی است و وجود خوانندگانی چون چاوشی، یگانه و صادقی را برای موسیقی پاپ ایرانی غنیمت می‌داند. او در نوروز سال 92 طی یک یادداشت در سایت شخصی‌اش از صدای زخمی محسن چاوشی حمایت کرد و گفت:« خانمها و آقایان معترض که مرتب می‌گویند صدای چاوشی صدای چاوشی... دقت کنند که صدای محسن چاوشی را باید از منظر بدعت در نحوه‌ی بیان مطالب و احساسات گوش کرد! شما اگر در صدای او به دنبال وسعت، تحریر، ادوات و اینگونه معیارها هستید در اشتباهید. چاوشی یک طعم خاصی است که ممکن است همه به صورت فراگیر خوششان نیاید ولی یک عده هم خیلی آن را دوست دارند. مهم این است که در آثارش حرفهای خوبی بزند که دارد می‌زند، پس باید حمایت شود تا مخاطبان بیشتری با او ارتباط برقرار کنند.»

مصطفی زمانی: چاوشی درد را شیرین روایت می‌کند

مصطفی زمانی بازیگر محبوب سینما و تلویزیون که در سریال شهرزاد صدای چاوشی بر روی تصویر او مخاطبان ملیونی پیدا کرد، در مصاحبه‌ای با همشهری جوان (نوروز 95) در مورد چاوشی می‌گوید:« در صدای محسن یک جور زخم وجود دارد. او وقتی سنتوری را هم خواند، این اتفاق افتاد؛ یعنی اگر صدای او را از روی سنتوری برداریم، با وجود بازی عالی بهرام رادان، شاید تاثیر کل کار زیر سؤال برود. صدای محسن برای نسل امروز که دیگر حتی به عشق هم نمی تواند پناه ببرد، یک زخمی دارد. یک جورهایی محسن غر زدن را از تو می‌گیرد. من همیشه به او می‌گویم که درد را شیرین روایت می کند. محسن اصولاً خلوتی دارد که تمام این احساسات از ان خلوت بیرون می زند. بیشتر کارهایش دلی و خلاقانه است و از همان خلوتی که گفتم، می‌آید. او همیشه دستش پر است و همه نوع تفکر موسیقیایی را در ذهنش دارد. تا آنجا که من او را می‌شناسم اصلاً از کار سفارشی استقبال نمی‌کند.»

کاوه آفاق: در ذات هنری چاوشی یک نوع «کاریزما» وجود دارد

کاوه آفاق از جمله خوانندگان جوان موسیقی پاپ و راک است که سال گذشته پس از کش و قوس‌های فراوان توانست اولین آلبوم انفرادی و مجاز خود را روانه بازار کند. این خواننده و موزیسین با استعداد سال گذشته طی یادداشتی در مجله آهنگ ایده‌آل برای محسن چاوشی نوشت:« محسن چاوشی را حتی آن‌هایی که یک قطعه از آثارش را هم نشنیده‌اند، می‌شناسند و نامش را شنیده‌اند. این نشان از یک نوع «کاریزما» در ذات هنری این خواننده دارد که باعث می‌شود نامش از آثارش هم جلوتر بیفتد. حتی برخی از دوستان من که در مقابل آثار چاوشی ژست منفی می‌گیرند، بسیار برای وی و شخصیت دست‌نخورده و موقرش احترام قائلند و این رمز ماندگاری محسن چاوشی است. آثار چاوشی قابل بحث و جدی هستند. همین که اثری قابل بحث باشد و مخالف و موافق داشته باشد و بزرگانی حتی در موضع مخالف علیه آن برخیزند، نشان از مهم بودن اثر دارد. من به عنوان یک مدافع و همکار چاوشی معتقدم که آثار او مهم و قابل بحث هستند و می‌شود در موردشان ساعت‌ها حرف زد. جامعه موسیقی امروز باید به خود ببالد که در دوره‌ای که «بی‌ستارگی» یکی از قوانین روز بازار موسیقی کشور شده، هنرمندی چون چاوشی توانسته عرض اندام کند و خودی نشان دهد.»

سینا حجازی: چاوشی حکم استادی برای من دارد و خودم را شاگرد او می‌دانم

سینا حجازی خواننده مشهور سبک "رگه" است که چند سال پیش با قطعه "لیلی" به شهرت رسید. او از دوستان سابق چاوشی بود و در همان روزهای دوستی‌اش با چاوشی، مصاحبه‌ای با روزنامه تماشا داشت که در آن محسن چاوشی و خودش را این‌گونه شرح داد:« هر دوی ما یک حرف می‌زنیم و مقصدمان یکی است و همان درد و ناراحتی نسل ماست. محسن جدی‌تر و رئال‌تر و من با طنز تلخ حرف های‌مان را می‌زنیم. نسل ما نسل تلخی است. فکر می‌کنم فصل مشترک کار من و محسن همین درد ها و ناراحتی است که من با زبان خودم و محسن با نگاه خودش آن را بیان می کنیم. البته محسن حکم استادی برای من دارد و خودم را شاگرد او می‌دانم. محسن چندین قدم جلوتر از من است و خیلی مسائل را رد کرده و در این مسیر کمک‌های زیادی به من داشته و تجربیاتش را در اختیارم قرار داده است.»

داریوش مهرجویی: مردم نان هم سرسفره‌‌شان نباشد، يك سي‌دي محسن چاوشي دارند!

حکایت مهرجویی و چاوشی سر دراز دارد، حکایتی که با آشتی‌های سنتوری 1 آغاز شد و اکنون به قهر در سنتوری 2 رسیده است. آن زمان که مهرجویی هنوز پیشنهاد همکاری‌اش با چاوشی رد نشده بود، موضع متفاوتی از حالا نسبت به این خواننده توانمند کشور داشت. مهرجویی در سال 86 و در یک مصاحبه قدیمی به شکل عجیبی علت انتخاب چاوشی به عنوان خواننده سنتوری را این‌گونه شرح داد:« بیشتر خانواده های ایرانی اگر نان هم سرسفره‌شان نباشد، یک سی‌دی محسن چاوشی دارند.»

همچنین مهرجویی در کتاب «مهرجویی،کارنامه چهل ساله»، چند پاراگراف در مورد چاوشی نوشته که قسمتی از آن بدین گونه است:«فیلمنامه را بهش دادم و گفتم از صدا و ملودی کارهایت خوشمان آمده و بیا ببین در این فیلم چه کار می‌توانی بکنی. فیلمنامه را گرفت و رفت و هفته بعد آمد و دو تا ترانه کامل ضبط شده را تالاپ گذاشت جلوی ما، یکی از یکی بهتر! من با این همه سابقه و سلیقه موسیقی هر کار کردم ازش ایراد بگیرم ،نتوانستم، شعر خوب، ملودی قشنگ، اجرای عالی و تنظیم و خلاصه همه چیزش خوب بود... خلاصه این محسن چاووشی پنج شش قطعه برای ما نوشت و زد و خواند و هر بار هم می‌گفت اگر می خواهید باز هم برایتان بسازم و بخوانم و بیاورم. هر چه می‌خواستیم، یک هفته بعد درجه یکش را می‌گذاشت جلومان! می‌گفتیم پاپ باحال و پر شور و حال بده، می‌داد. می‌گفتیم خالتور بیار، می‌آورد، می‌گفتیم پر سوز و گداز بساز، تلق می‌گذاشت جلومان! خیلی بچه با استعداد و ماهی است این چاووشی!»

محمود کریمی: با صدای چاوشی 6 بار گریه کردم

اکثر مردم ایران محمود کریمی را به خاطر مداحی‌‌های زیبایش در ایام مذهبی سال به یاد دارند و او محبوبیت فراوانی در کشور دارد. شغل کریمی معمولاً این‌گونه ایجاب می‌کند که او سینه‌زنان پای منبر خود را به گریه بیندازد اما این‌بار کریمی با آهنگ یک خواننده موسیقی پاپ گریه‌اش می‌گیرد. محمود کریمی در سال 91 مهمان یک برنامه عاشورایی در شبکه دو بود که در بخشی از آن برنامه به یک اتفاق عجیب اشاره کرد و گفت:« من چند وقت پیش اثری از محسن چاوشی به نام "ظهر عطش" شنیدم که خیلی تحت تأثیر قرارم داد. این قطعه عاشورایی را 6 بار گوش دادم و هر 6 بار نیم ساعت گریه کردم. من محسن چاوشی را اخیراً دیدم و گفتم دستت درد نکند. از او پرسیدم که وقتی این اثر را تولید کردی چه حالی داشتی؟ گفت که تا یک ماه بعد از آن دگرگون شده بودم.»

احسان خواجه‌امیری: گذشتن از پول باور عجیبی می‌خواهد که چاوشی آن را دارد

با انتشار آلبوم "عاشقانه‌ها" بود که محسن چاوشی در صفحه شخصی خودش از قطعه "کجایی" احسان خواجه‌امیری تمجید کرد تا چند روز بعد خواجه‌امیری در مصاحبه‌ای با موسیقی ما بدین شکل پاسخ سؤال خبرنگار در مورد تعریف چاوشی را بدهد:« آثاری از او بوده که واقعا دوست داشتم مثل‌‌ همان سنگ صبورش برای آلبوم سنتوری؛ مخصوصاً وجود استاد کامکار در کنارش که واقعا یکی از بزرگان موسیقی ما است. با بقیه کار‌هایش نتوانستم ارتباط بگیرم ولی شخصیت خیلی خاصی دارد و دمش گرم! خیلی سخت است آدم از این همه پولی که می‌توانسته در این همه سال به دست بیاورد بگذرد، یک باور عجیبی می‌خواهد! در یک روز دو اجرا به ما پیشنهاد می‌شود و ما علیرغم خستگی نمی‌توانیم نه بگوییم و آن را قبول می‌کنیم. ولی این آدم این همه سال با هر مشکلی که بوده سر باورش ایستاده است.»

لیلی گلستان: خودتان را از قید چارچوب‌های موریانه‌خورده برهانید و چاوشی گوش کنید

لیلی گلستان، مترجم، نگارخانه‌دار و عضو کانون نویسندگان ایران است. وی فرزند ابراهیم گلستان کارگردان و داستان‌نویس برجسته کشور می‌باشد. لیلی گلستان در آبان سال 91 مصاحبه‌ای با مجله مهرنامه داشت که در آن خبرنگار از او در مورد علاقه‌مندی‌اش به موسیقی می‌پرسد و لیلی گلستان می‌گوید که شما مرا با سؤال‌تان متعجب کردید و حالا من با انتخابم که محسن چاوشی است، شما را متعجب می‌کنم. او در ادامه زبان به تمجید از چاوشی می‌گشاید و می‌گوید:« چاوشی از ملودی‌های ایرانی به راحتی وارد ملودی‌های آمریکای لاتین می‌شوند و بعد آرام می‌زنند به پاپ و بعد بر می‌گردند به ایرانی سنتی و... این بازی ادامه دارد. این در هم تنیدگی ملودی‌ها آنچنان استادانه انجام گرفته که شگفت زده می‌شوید اما یکه نمی‌خورید. لبخند به لبتان می‌آید اما اخم نمی‌کنید و بعد صدای گرم چاوشی و طرز خواندن اوست که آن هم همین روال را دارد. گاه ناله می‌کند،‌گاه به خشم می‌آید،‌گاه طعنه می‌زند و مسخره می‌کند و‌گاه شاد و شنگول است و تمام این‌ها یعنی صدا و شعر و موسیقی با هم هماهنگ هستند. هیچ کدام از مجریان در قید چارچوب‌های پوسیده ی از پیش ساخته شده قرار ندارند.‌‌ رها و آزادند. چاوشی را باید به دقت گوش کرد. آن را نباید در هیاهوی میهمانی شنید. موسیقی بک گراند نیست. از آن لذت می‌برید به شرط اینکه شما هم خودتان را از قید چارچوب‌های موریانه خورده ی از پیش تعین شده برهانید که بدجوری همه را گرفتار کرده. چاوشی شنیدن دارد.»

سعید قطبی‌زاده: کیفیت کار چاوشی فراتر از سطح استاندارد ایران است

سعید قطبی‌زاده منتقد برجسته سینمای کشورمان است که در مصاحبه‌ای با مجله چلچراغ می‌گوید که چندان به موسیقی پاپ علاقه ندارد اما تمامی آثار محسن چاوشی را دنبال می‌کند. او در این مورد چنین اضافه می‌کند:«جایگاه چاوشی در این سال‌ها جایگاه یک ستاره است. او هم محبوبیت‌ فوق‌العاده‌ای دارد و هم سطح کیفی کارش فراتر از عرف و استاندارد ایران است. این یک موقعیت ویژه و استثنائی است که هنرمندی بدون غلتیدن به سطح سلیقه نازل و جاری در میان عوام، با هر کار جدیدش حرفی تازه ارائه کند و این روحیه جسورانه محبوبیت او را کم که نمی‌کند هیچ، روز به روز نیز به تعداد هوادارانش در داخل و خارج از کشور افزوده می‌شود.»

حجت اشرف‌زاده: چاوشی هیچ‌گاه به سمت کارهای سفارشی نرفته و خودش را دم‌دستی نمی‌کند

همچنین حجت اشرف‌زاده خواننده محبوب قطعه "ماه و ماهی" نیز در مصاحبه‌ای از همان چاپ مجله چلچراغ به پتانسیل و توانمندی محسن چاوشی در موسیقی اشاره می‌کند و می‌افزاید:« چاوشی خواننده‌ای است که خیلی در دسترس نیست، کنسرت نمی‌گذارد و در کمتر جایی می‌توان او را پیدا کرد. شاید همین موضوع، عطش دیدار و شنیدن صدای او را برای مخاطب بیشتر می‌کند. او سیاست‌کاری‌اش را طوری برنامه‌ریزی کرده که هیچ‌وقت به سمت کارهای سفارشی نرود و خودش را دم‌دستی نکند. چاوشی در تمام این سال‌ها، این مسائل را در استراتژی کاری و هنری خود رعایت کرده و به آن پای‌بند بوده و استایل خودش را همچنان حفظ کرده و این جای تشویق دارد. به نظرم او آینده روشنی خواهد داشت.»


پریناز ایزدیار: کنسرت چاوشی از باشکوه‌ترین کنسرت‌های کشورمان خواهد شد

پریناز ایزدیار بازیگر نقش شیرین در سریال شهرزاد که سال گذشته به خاطر بازی در فیلم ابد و یک روز موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره فجر شد، از طرفداران پر و پا قرص چاوشی است که هرازچندگاهی در صفحه اینستاگرامش شعرهای چاوشی را به اشتراک می‌گذارد. وی در چاپ نوروز 95 مجله تجربه، یادداشتی در ستایش محسن چاوشی نوشت که قسمتی از آن را می‌خوانید: «محسن چاوشی هر روز در حال پیشرفت است و سعی می‌کند نسبت به روز قبل چیز تازه‌ای ارائه کند و همین مسأله است که او را از دیگران جدا می‌کند و باعث می‌شود او همیشه و طی تمام این سال‌ها خواننده درجه یک و موفقی باشد. بعید است چاوشی نداند که چه می‌کند، اما اگر فرض را هم بر این بگذاریم که خودش نمی‌داند چگونه این اتفاق می‌افتد، ما به عنوان مخاطب هر روز این گسترده شدن دایره مخاطبان و اوج و پیشرفت و همه‌گیر شدنش را می‌بینیم. فکر نمی‌کنم که کسی در این زمینه با محسن چاوشی قابل مقایسه باشد.
چاوشی به جای آن‌که به طرفداران زیادش بنازد و این محبوبیت باعث غرورش شود، مدام در حال بالا بردن خودش است و هیچ چیز او را از هدف و ایده‌آلی که در ذهن دارد دور نمی‌کند. او روز به روز در حال اضافه کردن به خودش است. خیلی دوست دارم یک روز تصمیم بگیرد آن طور که دلش می‌خواهد کنسرت بگذارد و حتماً من هم جزو اولین کسانی هستم که به کنسرتش می‌روم و می‌دانم حتماً از باشکوه‌ترین کنسرت‌های موسیقی کشورمان خواهد بود و همه می‌روند که او را روی صحنه ببینند.»
به اشتراک بگذارید :


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q