۱۴۰۳ سي و يکم فروردين - 08:17 ق.ظ

به بهانه موفقیت استعداد برتر ستاره شرقی / حامد همایون چگونه پدیده موسیقی پاپ شد؟

به بهانه موفقیت استعداد برتر ستاره شرقی / حامد همایون چگونه پدیده موسیقی پاپ شد؟
نوای فارس-سجاد مالمیر: اواخر سال گذشته بود که محسن رجب‌پور تهیه‌کننده و مدیرعامل مؤسسه «ترانه شرقی» از آغاز به کار مرکز «استعدادیابی موسیقی در ایران» (Iranian Music Talents) تحت لوگوی مؤسسه ترانه شرقی خبر داد و اشاره کرد که این شرکت موسیقیایی، در همه زمینه‌های موسیقی پاپ نظیر اجرا، آهنگسازی، ترانه‌سرایی، تنظیم، نوازندگی و... هنرجوی مستعد جذب می‌کند. از همان زمان بود که انتظار برای ورود پدیده‌های جدید به موسیقی کشور آغاز شد چون مؤسسه ترانه شرقی به عنوان یکی از با سابقه‌ترین مؤسسات تولید و عرضه موسیقی در کشور، همواره نشان داده که در این زمینه موفق بوده چرا که هدف اصلی آن معرفی استعداد‌های ناشناخته می‌باشد.

پیش از شروع نخستین دوره استعدادیابی موسیقی در مؤسسه ستاره شرقی، حدود ده هزار صدا به محسن رجب‌پور معرفی شدند که ایشان به همراه تیم کارشناسی خود، 4 نفر و یک گروه را انتخاب کرده و روی آن‌ها سرمایه‌گزاری کردند تا آثار این 5 نفر که اکثراً صداهای جدیدی بودند و کمتر از آن‌ها اثری در دنیای موسیقی پخش شده بود، به عنوان استعدادهای جدید ستاره شرقی آثارشان به مرور پخش شود. سپهر شاکری،گروه موسیقی راک کوک ‌بند، مهرزاد امیرخانی (به عنوان خواننده)، لیانا راد و حامد همایون 5 چهره جدیدی بودند که تحت لوگوی ترانه شرقی و همچنین «استعدادیابی موسیقی در ایران»، آثارشان از اسفند سال گذشته تا کنون به مرور منتشر می‌شود که در این میان قطعات حامد همایون به یک‌باره با استقبال ویژه‌ای همراه شد و او را به موفقیتی عجیب رساند.

از همان ابتدای پخش آثار استعدادهای جدید ترانه شرقی می‌شد متوجه شد که حامد همایون توانایی بالاتری نسبت به دیگران دارد و موسیقی او می‌تواند گستره وسیع‌تری از مخاطبان موسیقی پاپ ایران را در بر بگیرد. البته بر خلاف آن که محسن رجب‌پور اعلام کرده بود صدای تمامی استعدادهای جدید ترانه شرقی جدید است، حامد همایون صدای جدیدی برای مردم نبود. این خواننده با نام اصلی «حامد محمودزاده»، از چند سال گذشته به صورت غیر رسمی فعالیتش را در حوزه موسیقی آغاز کرده بود. او پیش از همکاری خود با مؤسسه ترانه شرقی، با نام حامد محمودزاده آثارش را تولید می‌کرد و ژانر متفاوتی را از موسیقی امروزش در پیش می‌گرفت. البته همایون آن زمان هم آثار بدی ارائه نمی‌کرد ولی موسیقی آن روزهای این خواننده جوان، پتانسیل همه‌گیر شدن را نداشت و البته او یک تهیه‌کننده حرفه‌ای و پر قدرت به نام محسن رجب‌پور را هم در کنار خود نمی‌دید، بنابراین آثار موسیقی او که قطعاتی اسلو پاپ بود بعلاوه‌ نماهنگ‌هایی که تولید می‌کرد، عمدتاً به موفقیت چشم‌گیری نمی‌رسید.

حامد همایون برای فصل جدیدی از زندگی هنری خود، سبک جدیدی را هم انتخاب کرد. او در آثاری که تحت لوگوی مؤسسه ستاره شرقی منتشر می‌کند، به سراغ نوع جدیدی از تلفیق در موسیقی پاپ رفته و عمدتاً آثارش ریتمیک هستند. همایون برای خوانش و نوع اجرای خود استایل متفاوتی انتخاب کرده و سعی می‌کند که این استایل اجرایی را حفظ کند. در آثار قدیمی‌تر این خواننده، خبری از این استایل اجرایی نبود و او عمدتاً آهنگ‌هایی با تم آرام و با وکالی معمولی اجرا می‌کرد. ترانه‌های همایون نیز معمولاً پر بار هستند و از این بابت باید به ترانه‌سرایی که با او کار می‌کند مدیون باشد. وی همچنین از تنظیم‌‌های خوب ریتمیک سامان امامی نیز بهره می‌برد. امامی که اخیراً با استعدادهای جدید ترانه شرقی کار می‌کند، به خوبی از پس تنظیم‌های ریتمیک قطعات حامد همایون بر می‌آید.

اما تمام دلایل موفقیت حامد همایون به موسیقی خوبی که او ارائه می‌کند خلاصه نمی‌شود. شاید در گذشته خوانندگانی چون محسن چاوشی و محسن یگانه بدون کمک تهیه‌کننده یا حامی مالی توانستند به جامعه موسیقی شناسانده شده و به موفقیت ویژه‌ای برسند، اما امروز حتی با فراگیر شدن دنیای اینترنت، چنین اتفاقی عملاً غیر ممکن شده چون تعداد خوانندگان امروز با خوانندگان سال‌های 83و84 قابل مقایسه نیست. در آن سال‌ها نیز اینترنت وجود داشت اما آثاری که در سطح اینترنت قرار می‌گرفت، اندک بود و همین باعث می‌شد که مخاطبان اکثر آهنگ‌های اینترنتی را دانلود کنند اما حالا تعداد آهنگ‌هایی که روزانه در سطح اینترنت قرار می‌گیرد، بی‌شمار است و مخاطب نمی‌تواند شخص ناشناسی را به عنوان پدیده شناسایی کند مگر به کمک یک تهیه‌کننده قوی و موفق. بنابراین ضمن تأیید استعداد و توانایی فنی حامد همایون در آهنگسازی و خوانندگی، وجود محسن رجب‌پور در کنار او را باید یکی از علت‌های اصلی موفقیت این خواننده دانست.

محسن رجب‌پور از تهیه‌کنندگان موفق موسیقی کشورمان است که از سال 72 کارش را با موسیقی سنتی آغاز کرد و در ادامه به سمت موسیقی پاپ رفت. او مدیر عامل مؤسسه ترانه شرقی است، جایی که ادعا می‌کند همواره به دنبال استعدادیابی و کار کردن با جوانان است و چندان با افراد شناخته شده وارد کار نمی‌شود. تا کنون رجب‌پور و ترانه شرقی، خوانندگانی چون بنیامین بهادری و بابک جهان‌بخش و همچنین گروه موسیقی آریان را به موسیقی کشور معرفی کرده که آن‌ها نیز پیش از همکاری با ترانه شرقی، هیچ اثری روانه بازار موسیقی نکرده بودند. مطمئناً در آینده نیز ترانه شرقی به همت محسن رجب‌پور و با تکیه بر پروژه استعدادیابی موسیقی در ایران، جوان‌های مستعد دیگری را به موسیقی کشور معرفی خواهد کرد، کما این‌که رجب‌پور سال گذشته در گفتگویی با نوای فارس اعلام کرد که تا سال آینده خواننده‌ای (حامد همایون) را به موسیقی کشور معرفی خواهد کرد که به پدیده موسیقی پاپ تبدیل خواهد شد و چنین نیز شد.

همایون اسفند ماه سال گذشته اولین قطعه موسیقی خودش را با حال و هوای جدیدی به نام "بارون که زد" منتشر کرد که به یک‌باره با استقبال فوق‌العاده عجیبی همراه شد. همچنین در ایام نوروز نیز قطعه محبوب «مردم شهر» (عیدانه) با شعر زیبای محمدرضا نظری و فضای شاد تنظیم سامان امامی منتشر شد که هیت شد. در ادامه نیز قطعات الکل نگاه، آه نکش، چتر خیس، به چشمات قسم و شیدایی توسط همایون بر روی اینترنت قرار گرفت که در این بین قطعه چتر خیس با آمار دانلود ملیونی از برخی سایت‌های مرجع دانلود مواجه شد و قطعه موسیقی شیدایی نیز که یک اثر شاد است، به شدت محبوب شد. این خواننده همچنین با قطعه مذهبی "هیهات" به استقبال محرم رفت و اخیراً نیز به خاطر موفقیت‌های پی در پیش، تیتراژ برنامه «فرمول1» با اجرای علی ضیاء را خوانده که نشان می‌دهد او در این مدت چند ماهه فعالیت‌های رسمی‌اش، چقدر تأثیرگذار عمل کرده است.

پدیده این روزهای موسیقی پاپ چندی پیش یک قرارداد 10 ساله را با شرکت‌ ترانه شرقی امضاء کرد تا یک مدت طولانی را مؤظف به همکاری حرفه‌ای با این مؤسسه باشد. او اکنون تمامی مجوزهای لازم را برای انتشار نخستین آلبوم رسمی خود و برگزاری اولین کنسرتش دریافت کرده است. حامد همایون هم‌اینک همراه با سهیل حسینی و سامان امامی در حال تلاش بی وقفه برای تولید آلبوم اولش است و می‌خواهد آن را در زمستان 95 منتشر کند. «سهیل حسینی» اکثر ترانه‌های این آلبوم را سروده و «سامان امامی» نیز به عنوان تنظیم‌کننده، آهنگ‌های همایون را تنظیم خواهد کرد. همچنین سامان امامی رهبر ارکستر همایون نیز خواهد بود و با او در آینده‌ای نزدیک به روی صحنه می‌رود. نخستین کنسرت رسمی حامد همایون زمستان امسال برگزار می‌شود و عواید آن به کودکان مبتلا به سرطان مؤسسه محک اهدا خواهد گردید.

این روزها آهنگ‌های حامد همایون در کوچه، خیابان و محافل عمومی شنیده می‌شود و این خواننده روز به روز مخاطبان جدیدی پیدا می‌کند. همایون حالا به روزهای سخت‌تری نزدیک می‌شود، او باید سعی کند تا مخاطبانی که به دست آورده را به سادگی از دست ندهد که این اتفاق نمی‌افتد مگر این‌که از کیفیت آثار او کاسته نشود. اکثر خوانندگان موسیقی معتقدند که حفظ شهرت و محبوبیت، از رسیدن به آن دشوارتر است چرا که یک هنرمند ممکن است با چند اشتباه موسیقیایی یا حتی غیر موسیقیایی با ریزش مخاطب فوق‌العاده عجیبی مواجه شود، کما این‌که تا کنون موسیقی پاپ ایران با پدیده‌هایی مواجه شده که با گذر زمان به دست فراموشی سپرده شده‌اند. اکنون باید منتظر ماند و دید که حامد همایون به عنوان پدیده موسیقی پاپ در سال 95، آیا می‌تواند در ادامه مسیر هنری‌اش با انتشار آلبوم و برگزاری کنسرت هم موفق باشد یا خیر.
به اشتراک بگذارید :


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q