۱۴۰۳ ششم ارديبهشت - 12:43 ب.ظ

در گفت‌وگوی اختصاصی با «نوای فارس» اعلام شد:محمد یوسفی: بعضی از کنسرت‌گذاران ایرانی خارج از کشور دغدغه فرهنگی ندارند

محمد یوسفی: بعضی از کنسرت‌گذاران ایرانی خارج از کشور دغدغه فرهنگی ندارند
نوای فارس - سجاد مالمیر: محمد یوسفی برنامه‌گذار ایرانی است که علاوه‌بر پخش گسترده‌ فیلم‌های ایرانی در سطح اروپا، مقدمات حضور خوانندگان و گروه‌های موسیقی کشورمان را در شهرهای مختلف اروپا فراهم می‌کند و برای آن‌ها در سالن‌های استاندارد بین‌المللی برنامه اجرای کنسرت می‌گذارد. یوسفی اکنون حدود 4 سال است که به صورت رسمی و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به برنامه‌گذاری مشغول است.

در ادامه گفت‌وگوی اختصاصی «نوای فارس» با محمد یوسفی را در مورد آخرین وضعیت اجرای کنسرت خوانندگان ایرانی در خارج از کشور مطالعه خواهید کرد:

آقای یوسفی تا کنون برای چه خوانندگان یا گروه‌های موسیقی ایرانی در خارج از کشور برنامه گذاشته‌اید و شرایط کیفی اجرای آن‌ها چگونه بوده است؟

من تا کنون اجراهای متعددی برای خوانندگان و گروه‌های مختلف موسیقی در اروپا برگزار کرده‌ام که آخرین‌شان اجرای گروه موسیقی "چارتار" در اروپا بود. خوش‌بختانه تا کنون کنسرت‌هایی که برگزار شده، موفق بوده‌اند و من از شرایط کیفی آن‌ها راضی هستم.

ولی گویا خیلی از گروه‌های موسیقی از شرایط اجرای‌شان در خارج از کشور ناراضی هستند.

خوش‌بختانه این اعتراض‌ها مربوط به اجراهای من نبوده است چون همیشه کارم را روی اصول انجام داده‌ام ولی متأسفانه همان‌گونه که گفتید، اجراهای ناموفق فراوانی در اروپا  صورت می‌گیرد که به نظرم علت همه این اجراهای ناموفق به عدم آگاهی هنرمندان و مدیر برنامه‌های آن‌ها مربوط می شود.

منظورتان از عدم آگاهی هنرمندان و مدیر برنامه‌های آن‌ها چیست؟

ببینید الآن اکثر خواننده‌ها یک مدیر برنامه دارند که کارهای این‌چنینی‌شان را به او می‌سپارند. متأسفانه این مدیر برنامه‌ها برای انجام امور بین‌المللی مناسب نیستند چون‌که اکثرشان زبان انگلیسی نمی‌دانند. آن‌ها قراردادها را به زبان فارسی می‌نویسند و در قرارداد فقط به دنبال آنند که زمان دریافت پول را ذکر کنند. مدیر برنامه‌ها با هر کسی که از راه می‌رسد، قرارداد می‌بندند و سوابق فرد موردنظر را بررسی نمی‌کنند.

برای برگزاری یک کنسرت موسیقی در خارج از کشور، چه مسائلی باید بررسی شود؟

یک مدیر برنامه مؤظف است که صلاحیت برنامه‌گذار را در نظر بگیرد و بررسی کند که آیا او توان برگزاری یک کنسرت بزرگ را دارد یا آن‌که صرفاً می‌خواهد کنسرتی برگزار کرده و در آن با هنرمندان عکس بگیرد. از طرفی، استاندارد بودن سالن و استیج نیز یک امر مهم است، متأسفانه چندی پیش در خارج از کشور یک کنسرت برای آقای همایون شجریان برگزار کردند که سالن آن کنسرت در حد سالن‌های مدارس هم نبود. امروزه کنسرت‌های متعددی برای خوانندگان داخلی در نقاط مختلف اروپا برگزار می‌شود که سالن‌ها خالی می‌مانند. چنین اتفاقاتی واقعاً در شأن هنرمندان ایرانی نیست و جای تأسف دارد.

به غیر از شما چند برنامه‌گذار دیگر وجود دارند که این کار را به صورت حرفه‌ای انجام می‌دهند؟

خیلی‌های دیگر هستند که این کار را انجام می‌دهند که یک‌ سری آن‌ها برای گروه‌های داخلی و یک سری دیگر برای گروه‌های حاضر در خارج از کشور در شهرهای مختلف اروپایی برنامه کنسرت می‌گذارند. مشکل آن است که عده‌ای وارد این حوزه می‌شوند که علم آن را ندارند و باعث می‌شود که کاربلدها هم متضرر شوند. بحث بر سر یک فعالیت فرهنگی است، چنین فعالیتی نیاز به علم و تجربه در حوزه تخصصی خودش دارد و یک دکتر یا مهندس هم صرفاً به خاطر تحصیل‌کرده بودن‌شان نمی‌توانند ادعا کنند که کنسرت‌گذار خوبی هستند. وقتی پای یک فعالیت فرهنگی به میان می‌آید، دیگر آن فعالیت نباید «کاری به هر جهت» باشد و باید طوری صورت گیرد که کنسرت یک خواننده بزرگ موسیقی اصیل ایرانی به لغو و تعطیلی کشانده نشود.

طی سال‌های اخیر کنسرت‌های متعددی از خوانندگان ایرانی در شهرهای مختلف دنیا لغو شده است. دلایل لغو این کنسرت‌ها چیست؟

هر کدام آن‌ها به دلایل مختلفی لغو می‌شوند ولی عدم اطلاعات مدیر برنامه‌ها و نا آشنایی آن‌ها ‌با زبان و همچنین عدم انتخاب صحیح هنرمند توسط کنسرت‌گذاران از دلایل اصلی لغو کنسرت‌های خوانندگان ایرانی در اروپا بر شمرده می‌شود. متأسفانه در این زمینه برخی از کنسرت‌گذاران بی اخلاقی می‌کنند و مبلغ موردنظر و تعیین‌شده را به خوانندگان و نوازندگان نمی‌دهند، در نتیجه به خاطر همین مسائل و مشکلاتی که برای هنرمندان به وجود می‌آورند، کنسرت‌ها لغو می‌شوند. نکته غم‌انگیز بحث در آن‌جاست که پس از لغو این کنسرت‌ها، کنسرت‌گذاران می‌گویند که فلان خواننده کلا‌ه‌بردار بود و کنسرتش را اجرا نکرد. آن‌ها حقیقت قضیه را نمی‌گویند که یک هنرمند را به عنوان مهمان به آن سر دنیا آورده‌اند، به او نهار و شام نمی‌دهند، با نوازندگانش برخورد بد دارند و حساب‌شان را هم تسویه نمی‌کنند.

با این وجود چرا هنرمندان راضی می‌شوند در چنین شرایط نا به سامانی به روی صحنه بروند؟

هنرمندان در برخی موارد در عمل انجام‌ شده قرار می‌گیرند. آن‌ها مشغله خودشان را دارند و کارشان را به مدیر برنامه‌های‌شان می‌سپارند و وقتی‌که وارد محل اجرای کنسرت می‌شود، شرایط را نا به ‌سامان می‌بینند اما به خاطر عشقی که به مردم دارند، حاضر می‌شوند به روی صحنه بروند. خواننده گاهاً به خاطر احترام به هنر، احترام به مدیر برنامه و احترام به مردمی که از یک ماه پیش بلیت کنسرتش را خریداری کرده‌اند و برای اجرا او لحظه‌شماری می‌کنند،
برنامه را اجرا می‌کنند و در نهایت هیچ پولی هم نمی‌گیرند.

مسئولین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چرا به چنین برنامه‌گذارانی مجوز برگزاری کنسرت می‌دهند؟

مسئولین وزارت ارشاد از این مسائل بی‌خبر هستند و نمی‌دانند که گروه‌های موسیقی در اجراهای خارج از کشور با چه معضلاتی روبرو می‌شوند. آن‌ها آگاه نیستند که کنسرت‌گذار با هزار جور فریب و کلک پول هنرمند را می‌خورد و با نوازندگان او به بدترین نحو ممکن برخورد می‌کنند. مواردی وجود داشته که یک کنسرت‌گذار با ده جور اسم آمده و مجوز برگزاری کنسرت گرفته و در مواقع ضروری هم برادر یا سایر اقوامش را برای این کار می‌فرستد. او هر بار پول خواننده و نوازندگانش را می‌خورد و سری بعد دوباره برای دریافت مجوز به تهران می‌آید!

شما چه درخواستی از مسئولین حوزه موسیقی کشورمان دارید؟

در کشور ما شورای صنفی موسیقی وجود دارد که در گذشته بزرگانی نظیر مرحوم محمد نوری در آن شاغل بوده‌اند و در مورد مجوز فعالیت و چاپ آثار موسیقی یا برگزاری کنسرت‌ها تصمیم‌گیری می‌کردند. اکنون نیز در این شورا بزرگان زیادی وجود دارند که من تقاضا دارم این بزرگان فقط به کنسرت‌گذارانی که دغدغه فرهنگی دارند، مجوز اجرای برنامه دهند. متأسفانه خیلی از کنسرت‌گذارها دغدغه‌شان مالی است و برای رسیدن به هدف‌شان حاضرند جلوی پای هر کسی سنگ بیندازند.

در کشور ما قانون حکم‌فرما است و همه حوزه‌های مختلف باید یک سری قوانین و استانداردها را رعایت کنند. مسئولین ما باید فقط بر اساس این قوانین و استانداردها به کنسرت‌گذاران مجوز برگزاری کنسرت در خارج از کشور بدهند. یکی از این قوانین، احراز هویت کنسرت‌گذاران است. مسئولین متصدی صدور مجوز و همچنین مدیر برنامه خوانندگان و گروه‌های موسیقی، باید حتماً هویت کنسرت‌گذار را بررسی کنند و آدرس محل سکونت و حساب بانکی وی را داشته باشند تا هنرمند با فراغ بال و بدون دغدغه به روی صحنه برود و فقط به اجرایش فکر کند. منبع : اختصاصی نوای فارس
به اشتراک بگذارید :


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q