۱۴۰۳ سي و يکم فروردين - 11:55 ب.ظ

گزارش نوای فارس از بازگشت یک گروه قدیمی به روی صحنه «ساکن روان» در فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه رفت

«ساکن روان» در فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه رفت
نوای فارس – سجاد مالمیر: گروه موسیقی «ساکن روان» پس از حدود 3 سال دوری از صحنه، جمعه شب (10 دی‌ماه) طی کنسرتی ویژه در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران از تمامی قطعات آلبوم جدید خود رونمایی کرد.

بنابر توضیحی که احسان بیرقدار (خواننده گروه) در کنسرت شب جمعه ارائه داد، گروه موسیقی ساکن روان در سال 79 به همت او و بصیر فقیه نصیری تأسیس شده و اولین کنسرت رسمی آن به سال 88 برمی‌گردد. کنسرت نخست ساکن روان در حالی برگزار شد که این گروه هیچ اثری را به صورت رسمی در دفتر موسیقی وزارت ارشاد به ثبت نرسانده بود. با این حال، ساکن روان چندی بعد همان قطعات کنسرت سال 88 را طی سال‌های 88 و 89 در استودیوهای مدرن، پاپ و تم ضبط کرده و در سال 91 به عنوان اولین آلبوم رسمی با نام «ساکن روان» به انتشار رساند.

برخی از قطعات اجرایی کنسرت 10 دی‌ماه از میان آثار همین آلبوم «ساکن روان» انتخاب شده بودند اما بهانه اصلی برگزاری این کنسرت موسیقی، انتشار دومین آلبوم رسمی گروه ساکن روان به نام «گاهی درخشش آفتاب» بود که در حین کنسرت تقریباً از تمامی قطعات آن رونمایی شد. بیرقدار در حین اجرا در مورد آلبوم گاهی درخشش آفتاب چنین توضیح داد:«این آلبوم موسیقی قرار بود پیش از کنسرت جمعه منتشر شود اما تأخیری که در انتشار آن به وجود آمد، باعث شد که اجرای ما پیش از انتشار آلبوم انجام شود. آلبوم «گاهی درخشش آفتاب در اواخر دی‌ماه منتشر خواهد شد.»

محیط فرهنگی فرهنگسرای نیاوران، از جمله انتخاب‌های جالب توجه گروه ساکن روان برای کنسرت رونمایی از آلبوم جدیدشان بود. با ورود به محل برگزاری اجرا دیده‌ می‌شد که تمام گنجایش 250 نفره سالن خلیج فارس مملوء از تماشاگر است و تقریباً هیچ صندلی خالی در آن وجود ندارد. بنابراین همه چیز آماده بود تا اعضای ارکستر ساکن دوران به روی صحنه بیایند و با اجرایی متفاوت، فصل جدیدی از فعالیت‌های‌ هنری‌شان را رقم بزنند.

اجرای جمعه شب فقط با چند دقیقه تأخیر از ساعت 20 شب با مستقر شدن نوازندگان ارکستر ساکن روان بر روی صحنه آغاز شد. شروع این کنسرت با اثری تازه همراه بود که در لیست قطعات آلبوم جدید این گروه جای داده شده است. در اجرای این قطعه موسیقی، فرشاد رمضانی، امیرعلی طاهری و برادران فقیه‌نصیری سالن کنسرت را به وجود آوردند. با اتمام اجرای این اثر، احسان بیرقدار از طرف گروه «ساکن روان» به تمامی تماشاگران حاضر در سالن خلیج فارس خوش‌آمد گفت و اشاره کرد که در ادامه کنسرت چند قطعه با اشعار معاصر اجرا خواهد شد.

طبق گفته بیرقدار، دومین قطعه کنسرت اثری به نام «آغاز یک پایان» با شعری نو از کیومرث منشی‌زاده بود. این قطعه موسیقی آرام و دل‌نواز با پیانوی بصیر فقیه‌نصیری حس بسیار جالبی را به سالن برگزاری کنسرت داده بود و در آن لحظه کمتر تماشاگری واکنش هیجان‌آور نشان می‌داد. فقیه‌نصیری پیش‌تر در کنسرت سال 92، این قطعه را در حضور شاعر پیشکسوت این اثر اجرا کرده بود.

در ادامه کنسرت جمعه شب، قطعات آرام دیگری نظیر اثر «به تو بگویم» با شعری از احمد شاملو از قطعات آلبوم جدید و آثار «چنین یگانه که خواهد بود؟» و «بی تو خاکسترم» با اشعار م.آزاد و «میوه‌های ملال» با شعری از یدالله رویایی از آثار آلبوم «ساکن روان» توسط ساکن روان اجرا شدند که اجرای متوالی این قطعات آرام، به مدت چند دقیقه فضای محل برگزاری کنسرت را غرق در سکوت کرده بود.

اجرای یک قطعه بداهه‌نوازی، از جمله اتفاقات جالب بخش نخست این کنسرت بود. این قطعه موسیقی «بادها» نام داشت که یکی از آثار آلبوم «گاهی درخشش آفتاب» است. اجرای این اثر در لیست رپرتوار کنسرت شب جمعه جای نداشت و این اثر به صورت بداهه با تک‌نوازی پیانو بصیر فقیه‌نصیری و اجرای احسان بیرقدار خوانده شد. شعر قطعه «بادها» از سروده‌های اردشیر رستمی بازیگر، کاریکاتوریست و شاعر کشور است. پس از اجرای این قطعه زیبا، بخش نخست کنسرت‌ جدید گروه ساکن روان با معرفی مهمان‌های کنسرت به پایان رسید.

علی پژوهشگر، عماد اجلال، ایمان جعفری، فرهاد هراتی و مجید علیزاده از سرشناس‌ترین مهمانان‌ کنسرت شب جمعه ارکستر ساکن روان بودند که احسان بیرقدار در حین معرفی آن‌ها، از همکاری خود با فرهاد هراتی (رهبر گروه کر نامیرا) و علی‌ پژوهشگر (سرپرست گروه «نریمان») پرده برداشت و ابراز امیدواری کرد که حاصل همکاری‌شان برای مخطبان شنیدنی باشد.

اما بخش دوم کنسرت با یک سورپرایز ویژه آغاز شد. در ابتدای قطعه «دستت را به من بده» دکلمه‌ای از یک صدای آشنا در سالن خلیج فارس پیچید و مخاطبان را به وجد آورد. آن دکلمه متعلق به پرویز پرستویی بود ولی خود او در سالن حضور نداشت و فقط صدای ضبط شده‌اش روی قطعه جدید ارکستر ساکن روان شنیده می‌شد. پرویز پرستویی این دکلمه را بر اساس شعری از احمد شاملو خوانده بود که زیبایی‌های خاص خودش را داشت.

پس از آن‌که دکلمه پرستویی در سالن خلیج فارس پخش شد و احسان بیرقدار قطعه «دستت را به من بده» را اجرا کرد، خواننده گروه ساکن روان رو به حاضرین در فرهنگسرای نیاوران گفت:« صدایی که شنیدید، صدای پرویز پرستویی بود که جایش در این جا خیلی خالی است. آقای پرستویی امشب سر فیلمبرداری بود و نتوانست به کنسرت‌مان بیاید ولی از این‌که آهنگ ما را دکلمه کرد، از ایشان بسیار سپاس‌گزاریم.»

چندی بعد کنسرت ساکن روان با اجرای قطعه «سلام ماهی‌ها» با شعری از فروغ فرخزاد ادامه یافت. این قطعه موسیقی نیز از جمله قطعات آرام و احساسی گروه بود که مثال چند اثر قبلی، بصیر فقیه‌نصیری نقش پررنگی در نوازندگی آن داشت. پس از این قطعه موسیقی، اثر دیگری به نام «اما، اگر بهار نیاید...» با شعری از منوچهر نیستانی توسط ارکستر ساکن روان اجرا شد.

در ادامه کنسرت، اعضای ارکستر ساکن دوران توسط خواننده ارکستر به تماشاگران حاضر در سالن خلیج فارس معرفی شدند و هر کدام به صورت جداگانه مورد تشویق طرفداران ساکن روان قرار گرفتند. اعضای ارکستر ساکن دوران را برای اجرای این کنسرت، بصیر فقیه‌نصیری به عنوان آهنگساز و نوازنده، احسان بیرقدار (آهنگساز و خواننده)، سهیل فقیه‌نصیری (نوازنده گیتار الکتریک)، فرشاد رمضانی (گیتار باس)، یگانه حسینی‌نیا (نوازنده ویولن)، شقایق صادقیان (نوازنده فلوت) و امیرعلی طاهری (نوازنده درامز) تشکیل می‌دادند.

آخرین قطعه‌ای که در این کنسرت موسیقی توسط احسان غلامی بیرقدار خوانده شد، اثر «آرام باش» با شعری از محمد شمس لنگرودی بود. این اثر اجتماعی با درون‌مایه زندگی، مرگ، غم و... از سروده‌های کتاب «ملاح خیابان‌ها» است که شمس لنگرودی پیش‌تر آن را دکلمه کرده و ابیات آن در خاطر مخاطبان شعر و موسیقی وجود دارد. اجرای این اثر توسط ارکستر ساکن روان، حسن ختامی بود بر اجرای این گروه موسیقی در شبی که یاد و خاطر شاعران معاصر در فرهنگسرای نیاوران غریب نبود.

گروه موسیقی «ساکن روان» در تاریخ شنبه 11 دی‌ماه یک بار دیگر این کنسرت خود را در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران تکرار می‌کند و پس از آن تا پایان ماه دی به استقبال انتشار دومین آلبوم رسمی خود به نام «گاهی درخشش آفتاب» خواهد رفت.

عکس های آنیتا اسدی از این کنسرت را در ادامه ببینید:
برای دیدن سایز اصلی روی عکس ها کلیک کنید
به اشتراک بگذارید :


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q