۱۴۰۳ اول ارديبهشت - 07:58 ب.ظ

در پنجمین شب جشنواره فجر در فرهنگسرای نیاوران اتفاق افتاد؛هنرمندی تریوی «واکات» با اجرای آثار عیسی غفاری

هنرمندی تریوی «واکات» با اجرای آثار عیسی غفاری
نوای فارس – سجاد مالمیر: در ادامه اجراهای سی و دومین جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای نیاوران، شب گذشته عیسی غفاری آهنگساز کشور همراه با دو عضو دیگر گروه «وابات» به روی صحنه رفت و در یک فضای آرام و خلوت چند قطعه موسیقی بی کلام را با محوریت ساز تار اجرا کرد.

کنسرت «وابات» شامل یک بخش دونوازی و یک بخش تریو بود که در بخش نخست آن، عیسی غفاری و سارا رضازاده بر روی صحنه سالن خلیج فارس دیده می‌شدند. این دو در حدود نیم ساعت اجرا از راست پنجگاه به اصفهان، چهارگاه و شور رسیدند و در انتها اجرای بخش نخست را با سیری بر دستگاه نوا به اتمام رساند.

دوئت غفاری و رضازاده بسیار آرام‌بخش و مسخ‌کننده بود. این دو نوازنده طی یک ماه اخیر برای کنسرت اخیرشان تمرین‌های فشرده داشتند و از این رو به خوبی شرایط صحنه را درک می‌کردند. البته تدریس و کارشناسی ساز تار در اجرای این دوئت کمک شایانی به غفاری و رضازاده کرد که پیشتر نیز در اجراهای مختلفی همراه با آنسامبل‌های موسیقی کلاسیک ایرانی به روی صحنه رفته‌اند.

بخش دوم کنسرت سه‌شنبه شب با حضور 3 برگزار شد. در این بخش سارا فطرس نیز به دو نوازنده دیگر پیوست و با اضافه کردن سازهای (دف، کوزه و بندیر)، فضای کنسرت «واکات» را متنوع ساخت.

قطعه «نوش» در گوشه بیات کرد یکی از آثار غفاری بود که با حضور سه نوازنده بر روی صحنه نواخته شد و گوش‌های مخاطبان را به خود تیز کرد. همچنین در ادامه آثار «ضربی سه‌ گاه»، «سرود باد» و «زنگ شتر» نیز توسط آنسامبل «واکات» به اجرا رسید تا شور عجیبی به فضای سالن خلیج فارس بخشیده شود.

کنسرت موسیقی «واکات» از چند نظر قابل بررسی است. این اجرا یکی از معدود اجراهای موسیقی بی‌کلام در دستگاه‌های ایرانی بود که توسط سه نوازنده جوان اداره شد. همه آثاری که در آن نواخته شد نیز از قطعات ساخته شده توسط عیسی غفاری بود. همچنین این کنسرت نشان داد که مخاطب موسیقی بی‌کلام ایرانی تا چه اندازه در یک کنسرت موسیقی آرامش به خرج داده و به صحنه احترام می‌گذارد. سکوت مداوم و تشویق‌های پس از اجرای هر قطعه، گواه این مطلب است.

عیسی غفاری آهنگساز، نوازنده تار و سه‌تار و مدرس موسیقی ایرانی است که تا کنون چندین آلبوم از جمله «هنوز»، «طعم تسنیف»، «ردیف نو»، «آیه»، «شب نو»، «چون رقص در آب» و «بازتاب» منتشر کرده است. اجرای او در کنسرت سه‌شنبه شب اولین اجرایش با گروه «واکات» در جشنواره موسیقی فجر بود.
عکس های کیارش مسیبی از این کنسرت را در ادامه ببینید:
برای دیدن سایز اصلی روی عکس ها کلیک کنید
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q