۱۴۰۳ ششم ارديبهشت - 06:45 ب.ظ

با یادی از زنده‌یاد فریدون فروغی و آتش‌نشانان فداکار؛ آخرین فینالیست «هزار صدای پاپ» مشخص شد

آخرین فینالیست «هزار صدای پاپ» مشخص شد
نوای فارس – سجاد مالمیر: با انتخاب آخرین فینالیست و اجرای محمدرضا مقدم در فرهنگسرای ارسباران، بخش مقدماتی سومین دوره «هزارصدای پاپ» به پایان رسید.

فرهنگسرای ارسباران عصر روز جمعه 8 بهمن‌ماه میزبان آخرین برنامه دور مقدماتی از سومین سری برنامه‌های «هزار صدای پاپ» بود. جایی که در آن 6 خواننده جوان پاپ آثارشان را در حضور سه کارشناس شعر، موسیقی و خوانندگی اجرا کردند و در نهایت آخرین فینالیست هزار صدای پاپ در سال 95 هم مشخص شد.

آخرین برنامه «هزار صدای پاپ» در سال جاری، تحت تأثیر فاجعه ریزش ساختمان پلاسکو و شهادت آتش‌نشانان دلاور ایرانی قرار داشت. این برنامه با ویدئویی از فداکاری‌های این آتش‌نشانان آغاز شد و سپس به رسم همیشگی برنامه هزارصدا، قطعه‌ای از یک هنرمند برجسته موسیقی ایرانی پخش شد که قطعه این برنامه به مناسبت سالروز تولد 66 سالگی فریدون فروغی به یکی از آثار این خواننده ماندگار ایرانی اختصاص داشت و برنامه هفتم هزارصدای پاپ نیز به این زنده‌یاد تقدیم شد.

هفتمین دوره از سری سوم برنامه هزارصدای پاپ نیز همچون دورهای قبلی آن 3 داور کارشناس از بخش‌های مختلف ترانه، موسیقی و خوانندگی داشت. در این برنامه سعید امیراصلانی برای نخستین بار به عنوان کارشناس ترانه در هزار صدا کارشناسی و داوری کرد. همچنین بهروز صفاریان که پیشتر در تابستان همراه با فرشاد حسامی و روزبه نعمت‌اللهی در هزار صدا داوری کرده بود، روز گذشته برای دومین بار کارشناسی بخش آهنگسازی و موسیقی را برعهده داشت. سومین داور آخرین برنامه هزارصدای پاپ در سال 95 هم بابک رادمنش بود که در روزهای آخر برای کارشناسی بخش خوانندگی جایگزین سینا حجازی شد.

در میان مهمانان آخرین برنامه «هزار صدای پاپ» در سال 95، افرادی چون نرگس جعفری، حمید امامی، مریم اسدی، علی جهانگیری و امیرحسین صادقی‌نسب دیده می‌شدند و اجرای برنامه را نیز آرش نصیری برگزارکننده «هزارصدا» برعهده داشت و در طول برنامه هماهنگی‌های لازم را با گروه‌های شرکت‌کننده و کارشناسان برنامه انجام می‌داد.

سه داور «هزار صدای پاپ»، عصر روز جمعه حدود 2 ساعت به داوری 6 اجرای موسیقی پاپ نشستند. اجرای نخست این برنامه را خواننده جوانی به نام محمدرضا قاسمی با قطعه «پناهنده» برعهد داشت که صفاریان و رادمنش ایراد خوانش او را اجرای یک پرده بالاتر دانستند و سعید امیراصلانی هم اشاره کرد که ترانه انتخاب شده ضمن نکات مثبتی که دارد، در چند بخش نیز ضعیف است. با این وجود قطعه قاسمی بازخورد مثبتی را از سوی کارشناسان هزارصدا دریافت کرد. سپس اثر «همخونه» با صدای مهران موسوی اجرا شد که نقدهایی شبیه نقدهای گرفته شده به اثر قاسمی، به این قطعه موسوی نیز وارد شد.

در ادامه دو خواننده جوان دیگر به نام‌های مجید تربتی و معین طوفانی با اجرای قطعات «درد کمی نیست» و «زمین خشک‌تر» به روی صحنه آمدند که اتفاقاً اجرای‌شان مورد استقبال هیئت داوران قرار گرفت ولی در پایان هیچ‌کدام از این دو نفر در لیست نفرات برتر قرار نگرفتند. در این بین نیز برای تلطیف فضای برنامه هزارصدا، نماهنگی دو زبانه (فارسی و انگلیسی) از بابک رادمنش و فرزندش سامی یوسف به نام «زمین خشک‌تر» در سالن فرهنگسرای ارسباران پخش شد.

همچنین در میان اجراهای شرکت‌کنندگان این دور از برنامه هزارصدای پاپ، علی احمدیان آهنگساز، نوازنده و خواننده گروه «تیروژ» که یکی از برگزیدگان سری قبل هزار صدای پاپ به شمار می‌رفت، برای اجرای دو قطعه به روی صحنه آمد. او در این بخش ابتدا اثر «جنگل سوخته» از آثار خودش را خواند و سپس قطعه ماندگار «قریحه» از آثار فریدون فروغی را به این خواننده مانای موسیقی تقدیم کرد. حضور این خواننده در جهت افزایش روحیه شرکت‌کنندگان دور جدید هزار صدای پاپ کاملاً موثر بود.

لحظاتی بعد داوری و کارشناسی هزار صدای پاپ برای دو اجرای دیگر ادامه یافت. پنجمین شرکت‌کننده با قطعه «بی تفاوت» سروده نرگس جعفری به روی صحنه آمد که پارسا آرتوت خواننده اثر در حضور نرگس جعفری برای خواندن این قطعه مورد نقد امیراصلانی قرار گرفت چرا که داور بخش ترانه معتقد بود که جنس اثر «بی تفاوت» زنانه است و خواندن آن توسط یک مرد جالب نیست. آخرین اجرای این برنامه نیز برعهده امیرهلاکویی بود که اثر او به خصوص ترانه و آهنگسازی آن مورد استقبال داوران مسابقه قرار گرفت.

با اتمام اجراهای بخش کارشناسی هفتمین هزارصدای پاپ در سال 95، فرصتی لازم بود که داوران نتیجه هم‌نظری و کارشناسی‌شان را برای انتخاب نفرات برگزیده اعلام کنند. در این بین محمدرضا مقدم موزیسین مهمان هزارصدا به روی صحنه فرهنگسرای ارسباران آمد و دو قطعه موسیقی را اجرا کرد. مقدم ابتدا قطعه جدید «قهرمان من» که اخیراً آن را منتشر و به قهرمانان آتش‌نشان فاجعه ساختمان پلاسکو تقدیم کرده را در حضور داوران، مهمانان و مردم علاقه‌مند اجرا کرد و سپس تیتراژ سریال «آسپرین» را پیانونوازی سهیل رنج‌کش خواند.

در انتها نوبت به معرفی نفرات برتر هفتمین برنامه دور مقدماتی «هزار صدای پاپ» رسید تا آخرین خواننده فینالیست امسال مشخص شود. در این‌ بخش محمدرضا قاسمی با قطعه «پناهنده» نظر کارشناسان را به خود جلب کرده و به عنوان نفر نخست راهی فینال این برنامه شد. همچنین دو اجرای دیگر از امیر هلاکویی (بهترین لحظه زندگیم) و مهران موسوی (همخونه) به طور مشترک به عنوان اجراهای دوم شناخته شدند.

آرش نصیری در بخشی از این برنامه نسبت به سیاست‌های تلویزیون انتقاد کرد و گفت: امیدوارم برنامه «هزار صدا» فرصت پخش شدن در تلویزیون را پیدا کند. مردم ما گاهاً برنامه‌هایی را به طور روتین از تلویزیون تماشا می‌کنند که نه کارشناسان مجربی در آن حضور دارند و نه مطالب‌شان مفید و ارزشمند است. با این وجود برنامه «هزار صدا» که از سال 92 در دو بخش سنتی و پاپ برگزار می‌شود و کوچک‌ترین حاشیه‌ای در اطراف آن نمی‌چرخد، همچنان فرصت به روی آنتن رفتن از تلویزیون را ندارد.»

برنامه روز جمعه در حالی به پایان رسید که مرحله مقدماتی سومین دوره «هزار صدای پاپ» در سال 95 به پایان رسید و قرار است 7 شرکت‌کننده راه یافته به فینال، اوایل سال آینده در فرهنگسرای ارسباران با یکدیگر رقابت کنند تا خواننده جوان برتر سومین دوره هزار صدای پاپ شناخته شود.

برنامه بعدی «هزار صدا» متعلق به بخش سنتی است که همچنان در مرحله مقدماتی پیگیری می‌شود و تا مشخص شدن برنده نهایی آن مسابقه، 4 برنامه دیگر انجام می‌شود که تاریخ برگزاری جدیدترین برنامه «هزار صدای سنتی» بزودی اعلام خواهد شد.

عکس های شیرین رسام از این برنامه را در ادامه ببینید:منبع : اختصاصی نوای فارس
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q