۱۴۰۳ هفتم ارديبهشت - 02:48 ق.ظ

با مرجانه گلچین از بازیگری تا خوانندگی

با مرجانه گلچین از بازیگری تا خوانندگی
نوای فارس – مهرنوش گرمابی : مرجانه گلچین بانوی با اخلاق و هنرمند سینما و تلویزیون مدتی است که فارغ از دل‌مشغولی‌های حرفه بازیگری با همکاری منیژه گلچین اقدام به تاسیس گروه «نوای گلچین» نمود. او در این راه از یاری بانوان نوازنده بهره جسته تا با حضور حرفه‌ای خود به روی صحنه، بعدی دیگر از هنر خود را به نمایش بگذارد. گلچین توانست اولین اجرای رسمی خود را در آذرماه و با همکاری آذر معماریان، فرزام شکاری و امید معلم در مقام تهیه‌کننده در تالار وحدت تهران به روی صحنه ببرد. در همین ارتباط گفت‌وگوی خواندنی را با این بانوی بازیگر-خواننده ترتیب داده‌ایم و دقایقی را از موسیقی تا سینما با او هم کلام  شده‌ایم.

مرجانه گلچین در خصوص فعالیت‌های آینده گروه «نوای گلچین» این‌گونه توضیح داد:

در حال حاضر به دلیل سفر خواهرم خانم منیژه گلچین به خارج از کشور و کمبود وقت و در اختیار نداشتن سالن، برنامه‌های گروه «نوای گلچین» از جمله برگزاری کنسرت به سال آینده موکول گردیده و تمام تلاش ما بر این است که بتوانیم اجراهای‌مان را در بهترین شرایط برای بانوان برگزار کنیم.

اما با توجه به محدودیت‌هایی که در گرفتن سالن و زمان برای گروه‌های خانم وجود دارد و تعدد  گروه‌های اجرایی روند برگزاری کنسرت‌ها، با سختی‌هایی همراه خواهد بود و ترجیح ما براین است که زمان‌بندی اجراهای‌مان طوری تنظیم کنیم که طیف وسیعی از بانوان شاغل و خانه‌دار بتوانند از این فضا استفاده نمایند. طبیعتاً ساعاتی برای کنسرت هایی بانوان در نظر گرفته می شود بسیار نامناسب و نا متعارف است و امیدوارم در سال آینده شرایط به گونه دیگری برای خانم ها رقم بخورد.

مرجانه گلچین همچنین در خصوص سبک اجراها و رپرتوآر کنسرت‌های آتی عنوان کرد:

سبک و سلیقه گروه «نوای گلچین» برای هنردوستانی که در اولین اجرا به کنسرت ما آمدند کاملاً مشخص است و قصد تغییر سبک را نداریم اما  در هر اجرا ممکن است به تناسب موقعیت رپرتوآر کنسرت را تغییر بدهیم و قطعات دیگری را جایگزین کنیم اما قاعدتاً قطعات منتخب ما نیز حول همان سبک خواهند بود و این قول را به مخاطبان می دهم قطعاً گروه «نوای گلچین» در هر اجرا شگفتانه‌هایی را برای مخاطبان خود خواهد داشت.

این بازیگر در پاسخ به پرسشی در مورد آن‌که آیا گروه «نوای گلچین» قصد ساخت قطعات تازه ای را دارد یا خیر، توضیح داد:

فعلاً تصمیمی برای انجام این کار نداریم من معتقدم اگر قرار است قطعه تازه‌ای ساخته شود باید بتواند به قدرت و محبوبیت سایر آثاری که در کنسرت‌های ما اجرا می‌شوند دست پیدا کند و از جانب مخاطبان نیز با اقبال مواجه شود به همین دلیل ترجیح می‌دهم آثار بزرگان موسیقی را اجرا کنم که به گوش مخاطب آشنا است و سالیان سال آن ها را شنیده و چه بسا بهترین خاطرات عمرش را با آن آثار ساخته است به همین دلیل فکر می‌کنم ساخت و اجرای قطعات جدید در سطح میراث بزرگان موسیقی کشورمان با توجه به حساسیت هایی که ما داریم بسیارسخت خواهد بود.

مرجانه گلچین درباره استفاده از تجربیات سالهای بازیگری خود برای اجرای هر چه بهتر کنسرت هایش خاطر نشان کرد:

نام مرجانه گلچین در ترغیب مخاطب بی تاثیر نیست اما پس از آن مخاطب حاضر در سالن تمایل دارد کیفیت کار را ببیند و صرف حضور مرجانه گلچین به عنوان بازیگر-خواننده کافی نیست. مسلماً شیوه اجرا، هماهنگی خوانندها با ارکستر، انتخاب و تنظیم قطعات برای این که مخاطب راضی از سالن خارج شود، موثر است و از آن جایی که من در بازیگری تمام سعی را کردم، تا تمام آن چه را که در اختیار دارم برای رسیدن به نتیجه ایده‌آل به کار ببندم و در حرفه خوانندگی هم یقیناً همین گونه خواهد بود و من خودم را یک بازیگر-خواننده می‌دانم و این موضوع برای کسی که قرار است کار خوانندگی انجام دهد بسیار حائز اهمیت است. من به عنوان کسی که تجربه سال ها، حضور در صحنه تئاتر، سینما و تلویزیون را دارم با اصول کار حرفه ای در روی صحنه به طور کامل آشنا هستم و خیلی راحت تر می توانم با مخاطبانم ارتباط برقرار کنم.

مرجانه گلچین همچنین استقبال مخاطبان را از اولین اجرای گروه «نوای گلچین » مثبت ارزیابی کرد و بیان داشت:

درست در هفته آخر ماه صفر به ما اعلام آمادگی شد که می توانیم سالن را در اختیار داشته باشیم و به احترام ماه صفر درست تر دیدیم که تبلیغات نداشته باشیم و در پایان ماه صفر و حلول ماه ربیع الاول تبلیغات مان را در فضای مجازی آغاز کردیم.

متاسفانه موسیقی بانوان با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است، از جمله نداشتن فضای مناسب برای اطلاع رسانی و آگاهی رسانی به مخاطبان. به طبع برای استقبال از یک کار هنری همچون کنسرت مخاطب باید آگاه شود تا بتواند درآن حضور پیدا کند اما با وجود این شرایط و مشکلات ما دوشب پیایی با همکاری خوب مسئولین تالار وحدت که صمیمانه همراه ما بودند در این تالار به روی صحنه رفتیم و از نتیجه کار راضی هستم و نکته مهم برای ما این بود که ما توانستیم نظر مساعد مخاطبان را جلب کنیم .

این بانوی بازیگر-خواننده در ادامه صحبت هایش اثرات حضور بانوان را در مراسم های هنری از جمله برنامه های موسیقی محور در بالا بردن روحیه و شادابی بانوان مثمر ثمر خواند و افزود:

ما به عنوان هنرمند باید به بهترین شکل ممکن عمل نماییم و باید موسیقی فاخر را به مخاطب عرضه کنیم. فکر می‌کنم به همان نسبت هم هر کس در حیطه کاری خودش مسئول است و وقتی فضایی مهیا می‌شود که قرار است بانوان ما ساعتی را به دور از هیاهوهای شهری و استرس با شنیدن موسیقی خوب که تأثیر شگفتی بر روی روح و روان آن‌ها دارد بگذرانند قطعاً با حال بهتر و با انرژی بیشتری از سالن بیرون می‌روند و فکر می‌کنم خیلی خوب می‌شد اگر در پایان برنامه با مردم مصاحبه‌ای صورت می‌گرفت و نظرشان درباره فضایی که در آن قرار گرفته‌اند پرسیده می‌شد.

این بازیگر محبوب و با سابقه سینما و تلویزیون دلایل عدم حضورخود در جشنواره فیلم فجر گفت:

متاسفانه من چند سالی است که در جشنواره فیلم فجر حضور ندارم به این دلیل که «خانه سینما» از اهالی خودش خبری نمی‌گیرد و جویای علت کم کاری آنان در تولیدات سینمایی نمی‌شود. ما در حال حاضر در تولید آثار سینمایی محدود به نفرات هستیم. خیلی از عزیزان مدت‌هاست که بیکار هستند و این بیکاری حالشان را بد کرده است. متاسفم که ناعدالتی بین بخش‌های مختل  در تقسیم وظایف باعث شده که دوستان در مقابل یکدیگر قرار بگیرند و از موفقیت های هم خوشحال نشوند چرا یه عده فقط باید نظاره گرباشند تا چه زمانی  قرار است به تماشای موفقیت های دیگران بنشینند و آن ها را مورد تشویق قرار بدهند.

یک بخش مهم از وجود کسی که سینما و حرفه بازیگری را انتخاب می‌کند این است که دوست دارد دیده شود و در ارتباط مستقیم با مردم جامعه باشد. بسیاری از بازیگران ما که سال‌ها است نقشی را ایفا نکرده اند، دچار افسردگی و خانه نشینی شده اند چون احساس می کنند فراموش شده‌اند و از همکاران خود دلگیر هستند. من احساس می کنم اگر کسی مسئولیت و مدیریتی را به عهده می‌گیرد باید پیگیر وضعیت اعضای زیر مجموعه خودش باشد و به گرفتن حق عضویت از آن‌ها بسنده نکند و من متاسف هستم از این که بگویم خانه سینما هیچ مسئولیتی در قبال اعضای خودش ندارد.

در زمان فعلی لزومی برای حضور در جشنواره‌ای که هر ساله در انحصار تعداد مشخصی از افراد برگزار می‌شود نمی بینم. به نظرم فاصله‌ای که بین آدم‌ها در سینمای ما شکل گرفته از دیوار چین هم بلندتر است. باید فرصت‌ها برای همه یک‌سان باشد تا سایرین هم بتوانند به این عرصه ورود پیدا کنند. قطعا کسی که در مدیوم تلویزیون با بازی درست خودش در جذب مخاطب موفق است در سینما هم می‌تواند بازی اثرگذار و قابل قبولی را ارائه کند اما اعمال نظرهای سلیقه ای مانع از حضور و پیشرفت بسیاری از بازیگران ما شده است و باعث شکل گیری فضای رقابتی منفی شده است.
 
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q