۱۴۰۳ سي و يکم فروردين - 01:31 ق.ظ

کنسرتی در اعتلای دو فرهنگ و زبان؛«جنجال دو دیوانه» به تالار وزارت کشور رسید

«جنجال دو دیوانه» به تالار وزارت کشور رسید
نوای فارس - مینا آتشی: در ۱۹ اسفند کنسرت «جنجال دو دیوانه» پس از چندین وقت سکوت تالار وزارت کشور، به همت موسسه فرهنگی-هنری «آوای هنر» در این سالن برگزار شد. پرواز همای در این اجرا به همراه عالیم قاسم ٱف که به گفته همای صدای او یکی از معجزه های خداست، برنامه اجرا کرد. اجرای این کنسرت که از مدت ها پیش برنامه ریزی شده بود و تدارکات آن برای برنامه ای از تلفیق دو موسیقی آذری و ایرانی حدود دو سال به طول انجامیده بود علاقه مندان را برای شنیدن ترکیبی از این دو موسیقی به وزارت کشور کشانده بود.


شرکت طرح و نقش مانیا دکور صحنه را به صورت یک دیوار که در مقابل درش شمع هایی قرار داشت و در وسط صحنه حوضی بود، طراحی نموده بود. دف و نقاره نواخته شد در این حین گروه مستان و گروه عالیم قاسم ٱف حاضر شدند. سپس همای و قاسم عالم ٱف در میان تشویق جمعیت بالا رفتند. نوازندگان ایرانی و آذری کنار هم قرار گرفتند و پس از چند ثانیه سکوت «خدا در روستای ماست» آغاز شد. در اواسط این قطعه صدای عالیم قاسم ٱف شنیده شد. دومین قطعه در ادامه آن اجرا شد. پس از «بی کس» جمعیت گروه را تشویق کردند. گروه آذری و ایرانی کنار یکدیگر به هنرنمایی می پرداختند و قطعات دو زبانه را برای مردم که تعدادی از آن ها آذری زبان نیز بودند به اجرا در می آوردند. قطعاتی که ریتم شان اجازه می‌داد حاضران با ریتم آن دست می زدند. قسمت های آذری هم توسط آذری زبانان خوانده می شد. «حال پریشان» در قالب آواز خوانده شد. در اواسط قسمت اول ترکیب آهنگ های آذری و فارسی توسط دو خواننده امشب خوانده شد. موسیقی آذری معروف «ساری گلین» مورد استقبال واقع شد و صدای زبان ترکی را در تالار بلند کرد. حاضران بعد قطعه ای آذری زبان، نام خواننده آذری را تکرار کردند و تعدادی او را ایستاده تشویق نمودند. یک قطعه ترکی زبان برای انتهای بخش اول با نام «باخم گوزلرینه» خوانده شد.

 برنامه از دو قسمت تشکیل شده بود و قسمت دوم آن پس از آنتراکی بیست دقیقه ای شروع شد. قطعات این شب که هر یک با آهنگسازی و تنظیم متفاوتی که به طور خاص برای امشب در نظر گرفته شده بود، نواخته شدند. همنوازی ساز ها بخش دوم را آغاز کرد. قطعه محبوب طرفداران همای با نام «بی من مخور شراب» این بار با هم صدایی عالیم قاسم ٱف برای طرفداران تازگی داشت. سروده شهریار با تشویق حاضران شروع شد و آواز «سن یاریمین قاصدی سن» با صدای زمزمه ترک زبانان اجرا شد. «شیرین لب» نیز مانند دیگر قطعات با همراهی صدای قاسم ٱف نواخته شد و در قسمت های آذری زبان مورد تشویق قرار گرفت. عنوان این کنسرت نام یکی از قطعات بخش دوم نیز بود. «جنجال دو دیوانه» از سروده های همای به خوبی اجرا شد.  آمیختگی متفاوت موسیقی این دو زبان با پیچیدگی و زیبایی منحصر به فردی همراه بود و مخاطبان هر دو را در آخرین روز های زمستان راضی کرد. پس از آواز، در پایان این بخش « دیوانه تر شدم»، «نگار ختنی» اجرا شد.

زکی علی ٱف(تار)، رافایل اسماعیل ٱف(کمانچه)، رافایل اصغر ٱف(بالابان)٬ جاویدان نبی ٱف (نقارا) نوازندگان آذری بودند و پاشا هنجنی(نی)، محمود نوذری(سنتور)، اسفندیار شاهمیر(دف)، میلاد علیپور(بم ساز)، مسلم علیپور(کمانچه) نوازندگان گروه پرواز همای را تشکیل می دادند.

در ادامه میتوانید عکسهای مهتاب نظم ده را از این کنسرت ببینید:
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q