۱۴۰۳ بيست و هشتم فروردين - 05:23 ب.ظ

شب متفاوت هزارصدا تحت تأثیر ماه رمضان؛هزارصدای عرفانی با حضور کیایی، نوربخش و پورامید برگزار شد

هزارصدای عرفانی با حضور کیایی، نوربخش و پورامید برگزار شد
نوای فارس – سجاد مالمیر: شامگاه پنج‌شنبه 18 خردادماه، ویژه‌برنامه مناجات و موسیقی عرفانی هزارصدا به مناسبت ماه مبارک رمضان در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد و گروه‌های برگزیده هزارصدا در حضور کارشناسان موسیقی به اجرای آثاری دعاگونه از بزرگان موسیقی کشور پرداختند.

برنامه هزارصدا در روز 18 خرداد حال و هوای متفاوتی داشت. این برنامه تحت تأثیر فضای معنوی ماه مبارک رمضان و همچنین متأثر از واقعاً تروریستی تهران بود. برنامه پنج‌شنبه از معدود برنامه‌های هزارصدا بود که قرار نبود در پایان از میان اجراها یک نفر یا یک گروه به عنوان برنده اعلام شود. اما با این حال مثل همیشه، هزارصدا با حضور سه کارشناس برگزار شد تا آن‌ها نظر خود را نسبت به اجراها و آثار انتخاب شده ارائه دهند.


برنامه مناسبتی هزارصدا پس از افطار روز 18 خرداد با مجری‌گری آرش نصیری آغاز شد و نصیری در شروع برنامه شعری از حضرت مولانا را اجرا کرد و سپس شهادت مظلومان حادثه تروریستی روز 17 خرداد در تهران را تسلیت گفت.

در ادامه تیتراژ این ویژه برنامه با صوت ربنا استاد محمدرضا شجریان در فرهنگسرای ارسباران پخش شد تا هزارصدای 18 خرداد که حال و هوای متفاوتی از برنامه‌های دیگر این برنامه و رویداد موسیقایی داشت، رسماً آغاز شود.

میلاد کیایی، حمیدرضا نوربخش و علیرضا پورامید سه کارشناس این برنامه بودند که در ابتدای برنامه هر کدام ضمن سلام و خوشآمدگویی، چند کلامی را در برابر حاضرین در فرهنگسرای ارسباران سخنرانی کردند.

در این برنامه حمیدرضا نوربخش خواننده موسیقی سنتی و مدیر عامل خانه موسیقی صحبت‌های خود را با تسلیت به مردم ایران به خاطر حادثه تروریستی تهران آغاز کرد و سپس در خصوص دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: خوشبختانه در انتخابات سال جامعه موسیقی برای اولین بار به شکلی یک پارچه و منسجم وارد کارزار انتخاباتی شد و از آقای حسن روحانی حمایت کرد. مردم هم با هنرمندان هم‌پا و همراه بودند و جناب آقای روحانی مجدداً رئیس‌جمهور کشور بدو اما باید توجه داشت که این حجم از گفت‌وگو و تلاش در میان جامعه موسیقی، قطعاً یک سری مطالبات از آقای رئیس‌جمهور را هم به همراه دارد.

وی در ادامه گفت: موسیقی در ایران همواره با مشکلاتی روبرو بوده که طی سال‌های اخیر این مشکلات گاهاً تشدید شده و گاهاً تضعیف می‌شود اما مشکل همیشه هست. جامعه موسیقی از این بابت از دولت محترم مطالبه دارد و به دنبال روزی است که حوادث تلخ از موسیقی کنار رفته و موسیقی کشور شکوفا شود.

مدیر عامل خانه موسیقی با اشاره غیر مستقیم به لغو کنسرت در برخی از شهرستان‌ها گفت: ایران یک جغرافیاست و یک دولت و یک قانون دارد. در این بین گاهاً عده‌ای در گوشه و کنار این مملکت نگاه‌های ملوک‌الطوایفی دارند! آن‌ها به خودشان اجازه می‌دهند که نظرشان در مورد موسیقی را اعمال کنند. امیدوارم که آقای رئیس‌جمهور در این زمینه جدیت به خرج بدهند و مانع ادامه‌ پیدا کردن این مباحث در حول محور موسیقی شوند.

بعد از سخنان حمیدرضا نوربخش، گروه موسیقی «ملک» به سرپرستی و خوانندگی محمد افروز به عنوان اولین گروه موسیقی به روی صحنه آمد و قطعه «علی مولا» ساخته و نوشته امیر پازوکی را اجرا کرد. نسخه اصلی این اثر را استاد اکبر گلپایگانی (گلپا) اجرا کرده است. این آواز دشتی پس از اجرای گروه «ملک» مورد سوال مجری برنامه قرار گرفت و آرش نصیری در خصوص آن از سه کارشناس برنامه سؤال کرد.

سپس نوبت به اجرای غزلی از غزلیات حضرت حافظ توسط جابر برزگر رسید که این خواننده غزل «ما شبی دست برآریم و دعایی بکنیم» را نوازندگی عود محمدمحسنی اجرا کرد.

در ادامه گروه موسیقی «ققنوس» با خوانندگی علیا کاظمیان به روی صحنه آمد و اثر «ملکا» از ساخته‌های استاد فرامز پایور را اجرا کرد که نسخه اصلی آن را استاد محمدرضا شجریان در آلبوم انتظار دل و در دستگاه افشاری اجرا کرده است. با اتمام اجرای گروه «ققنوس»، جایگاه هنری استاد پایور توسط کارشناسان برنامه مورد بررسی قرار گرفت.

در این بخش حمیدرضا نوربخش در خصوص استاد پایور گفت: استاد پایور آدمی بسیار مذهبی بود و هیچ‌گاه چنین چیزی را تظاهر نمی‌کرد.

وی در ادامه در خصوص استاد شجریان گفت: محمدرضا شجریان هرگز فراموش ‌شدنی نیست. ایشان حدوداً 8 سال است که در عرصه حضور نداشته اما از هیچکس به اندازه ایشان حرف زده نشده است. مگر کسی می‌تواند استاد را از ذهن و ضمیر مردم پاک کند؟

در ادامه علیرضا جعفرزاده با اجرای مناجات‌نامه‌ خواجه عبدالله انصاری و همچنین گروه «نوای خیال» به سرپرستی جهانبخش احمدپور به روی صحنه آمدند و به اجرا پرداختند. در پایان برنامه نیز محمدهاشم احمدوند (خواننده) و داوود احمدوند (نوازنده تار) به عنوان مهمان به روی صحنه آمده و قطعاتی مناجاتی را از حضرت مولانا اجرا کردند تا برنامه هزارصدا به پایان برسد.

در این برنامه محمدرئوف قنبری، مهدی آذرسینا، سپیده نیکرو، مجید ناظم‌پور و حسین علیشاپور به عنوان مهمان در فرهنگسرای ارسباران حضور داشتند.

برنامه بعدی هزارصدا پس از ماه مبارک رمضان و در روز 22 تیرماه در سبک پاپ برگزار می‌شود و پس از آن در ماه مرداد هزارصدا به روال قبلی خود بازگشته و تا پایان سال در ماه یک برنامه سنتی و یک برنامه پاپ برگزار خواهد شد.

در ادامه میتوانید عکسهای مرجان عابدینی را از این برنامه ببینید:
 
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q