۱۴۰۳ سي فروردين - 10:16 ق.ظ

«کیوان ساکت» در «شب حافظ و موسیقی» در دلیجان؛هم شجریان در وطن خودش نمی‌تواند بخواند و هم من در شهر خودم مشهد نمی‌توانم بنوازم

هم شجریان در وطن خودش نمی‌تواند بخواند و هم من در شهر خودم مشهد نمی‌توانم بنوازم
نوای فارس - منصور جهانی: «کیوان ساکت» در «شب حافظ و موسیقی» در دلیجان گفت: در اغلب شهرهای ایران و جهان اجرا داشته‌ام؛ فقط در شهر خودم مشهد سالهاست که متأسفانه برنامه اجرا نکرده‌ام.

چهلمین نشست عمومی انجمن ملی دوستداران حافظ دفتر دلیجان، تحت عنوان «شب حافظ و موسیقی» به همت انجمن ملی دوستداران حافظ دفتر دلیجان و با حضور استاد «کیوان ساکت»، دکتر «مجید پازوکی» مدیر دفتر انجمن ملی دوستداران حافظ دفتر شاهرود و تهیه‌کننده آثار موسیقایی و سینمایی و استاد «مهدی بهزادپور» معروف به استاد بهزاد، مهندس «محمد کُردی» فرماندار دلیجان، مهندس «مهدی اسماعیلی» شهردار این شهرستان، مهندس «کورش فتاحی» هنرمند، مدیر و از اعضای هیأت مدیره دفتر دفتر انجمن ملی دوستداران حافظ دفتر دلیجان، «فروغ بهمن‌پور» پژوهشگر موسیقی و تاریخ‌نگار، «حمید صادقی» رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دلیجان، اعضای شورای شهر و تعداد کثیری از مردم فرهنگ دوست دلیجان و علاقمندان موسیقی و ادبیات ساعت 21 شب گذشته سه‌شنبه 10 مرداد ماه جاری در فضای دل‌انگیز و فضای باز موزه مردم‌شناسی دلیجان در استان مرکزی برگزار شد.

در ابتدای این نشست که مهندس «کورش فتاحی» از شخصیت‌های فرهنگی شهرستان دلیجان و از اعضای هیأت مدیره دفتر دفتر انجمن ملی دوستداران حافظ دفتر شاهرود، اجرای آن را برعهده داشت؛ با قرائت قطعه شعری یاد و خاطره زنده‌یاد «حسین حافظی» شاعر جوان تازه درگذشته را گرامی داشت و همچنین «پاییز رحیمی» شاعره کشور و مدیر دفتر انجمن دوستداران حافظ دلیجان قطعه شعری را قرائت کرد.

حافظ خواننده بزرگ، آوازه‌خوان و موسیقیدان بزرگی بود

در ادامه نیز، دکتر «مجید پازوکی» مدیر دفتر انجمن ملی دوستداران حافظ دفتر شاهرود گفت: حملاتی که حافظ به زاهدان ریایی و به دین فروشان می‌کند، به لحاظ مطالعات و عمقی است که در دین‌شناسی و قرآن‌پژوهی به آن رسیده است. اما چرا  به ایشان حافظ می‌گویند؟ روزی در محضر استاد شجریان بودم دورانی که ایشان در صحت و سلامتی کامل به سر می‌بردند و آرزو می‌کنم و واقعاً جز این آرزویی ندارم که این سلامتی به ایشان بازگردد و سایه ایشان بر سر هنر مملکت مستدام باشد. ایشان به بنده گفتند چرا به ایشان حافظ می‌گفتند؟ و در ادامه گفتند که حافظ خواننده بزرگ و آوازه‌خوان بود، ضمن اینکه موسیقیدان بزرگی بوده و در جای جای اشعارش از سازها و نغمات و مقامات خسروانی نام می‌برد؛ موسیقیدان بزرگی بوده و با لحن خوش می‌خوانده است.

موسیقی باعث می‌شود که مفهوم و ذات اصلی اشعار حافظ به ما انتقال پیدا کند

وی در ادامه افزود: بعداً که رفتم مطالعه کردم فهمیدم که بله در قرن دهم به خوانندگان بزرگ، حافظ می‌گفتند و کسانی بودند که هم خوب می‌خواندند و هم خوب شعر می‌سرودند و این دلیل اصلی این عنوان است. در واقع موسیقی باعث می‌شود که مفهوم و ذات اصلی اشعار حافظ به ما انتقال پیدا کند. و علت وحشت بعضی‌ها از این نوع موسیقی اندیشه‌ای است که در شعر حافظ است، تفکری که در شعر مولاناست.

حنجره‌ها را نمی‌شود پلمپ کرد، زبانها را نمی‌شود بست

این تهیه‌کننده آثار موسیقایی و سینمایی در بخش دیگری از سخنانش گفت: بنابراین من خودم به شخصه ناراحت می‌شوم وقتی‌که می‌بینم نادانی می‌آید و محل برگزاری کنسرت «شهرام ناظری» را پلمپ می‌کند؛ واقعاً از آن روز حال خوشی ندارم، که استاد بزرگی به آنچا برود و درب سالن را بر روی وی ببندند و این یک فاجعه غم‌انگیز است. این یعنی چه؟ حنجره‌ها را که نمی‌شود پلمپ کرد، زبانها را که نمی‌شود بست؛ موسیقی که هفت هزار سال قدمت دارد. ما چند نفر مثل شجریان داریم تاریخ این مملکت، شجریان دیگری به خود نمی‌بیند. این نغمات، آواز و لحن‌ها سینه به سینه به دست ما رسیده است و ناقلان آن همین بزرگان هستند که ما باید قدرشان را بدانیم، قدر این میراث و این گنجینه‌های نایاب را باید بدانیم.

صدای شجریان دیگر تکرار نمی‌شود

دکتر «مجید پازوکی» در پایان سخنانش تأکید کرد: من با سیستم دولتی کار نمی‌کنم و فکر می‌کنم که سیستم دولتی در مورد فرهنگ و هنر بسیار غفلت کرده است و نتیجه و بازتاب آن را در مسائل اجتماعی خودمان می‌بینیم. باید قدر هنرمندان و بزرگان خودمان را بدانیم و به ایرانی بودن خودمان ببالیم، من خیلی ناراحتم و همیشه هم اعتراض کرده‌ام، چرا شجریان نباید هشت سال بخواند؛ صدای شجریان دیگر تکرار نمی‌شود. شجریان بود که حافظ را به ما شناساند، شهرام ناظری بود که مولانا را به ما معرفی کرد. همیشه افتخار کرده‌ام که خاک پای هنرمندان سرزمینم هستم و خدمتی به آنها کرده باشم. همیشه دغدغه فرهنگ کشورم را دارم و فکر می‌کنم که از این طریق می‌توانیم در برابر هر آسیب اجتماعی بایستیم.

سه‌تار ‌نوازی استاد «کیوان ساکت» و آواز استاد بهزاد

در بخش دیگری از این مراسم، گروه موسیقی آموزشگاه «آسمان» نیز به سرپرستی «امیر هوشنگ ابراهیمی» قطعاتی را اجرا کردند و پایان‌بخش «شب حافظ و موسیقی» نیز هنرنمایی استاد «کیوان ساکت» با ساز سه‌تار و استاد «مهدی بهزادپور» معروف به استاد بهزاد ـ خواننده قدیمی موسیقی اصیل ایرانی و استاد آواز، برنامه‌ای بداهه را به افتخار حافظ دوستان تقدیم هنرمندان شهرستان دلیجان کردند که مورد استقبال مردم فرهنگ دوست دلیجان قرار گرفت

دلیجان روز به روز بلوغ فرهنگی خودش را در حوزه هنردوستی نشان می‌دهد

در ادامه این مراسم، مهندس «محمد کُردی» فرماندار شهرستان دلیجان با تقدیم دیوان بدیل دهلوی، لوح تقدیر و دسته گُل از هنرمندان و شخصیت‌های حاضر در فضای باز موزه مردم‌شناسی دلیجان تقدیر کرد و در سخنان کوتاهی گفت: شهرستان دلیجان روز به روز بلوغ فرهنگی خودش را در حوزه هنردوستی و تکریم ارزش‌های هنری به شکل زیباتری از گذشته نشان می‌دهد و صاحبان اندیشه، فکر و پویایی این سرزمین در مراسم گوناگون و بویژه در حوزه فرهنگ گرد هم جمع می‌آیند و تحت عناوین گوناگون یک فضای عطرآگینی را برای شهر پرتلاش و قدیمی و افتخارآمیز دلیجان مهیا می‌کنند

استاد شجریان سلسله جنبان نواهای ماندگار ایران است

وی همچنین گفت: امشب افتخار بزرگی بود که در محضر هنرمندان سرشناس کشور بودیم و سه‌تار نوازی بی‌نظیر و روح‌افزای استاد «کیوان ساکت» را در کنار صدای دلنیشین استاد «مهدی بهزادپور» شنیدیم؛ امیدوارم این نواهای ماندگار که در سلسله جنبانش استاد بزرگوار و فرهیخته ما استاد شجریان قرار دارد و انشاءالله که به یاد تمامی موسیقیدانان عزیزمان کشورمان باشیم و اینکه ایران همیشه با ذوق و هنر و اندیشه و فکر توأم بوده است و به ایرانی بودن خودمان افتخار می‌کنیم و با کمک و همیاری یکدیگر آن را آباد و سرفراز کنیم.

هم استاد شجریان در وطن خودش نمی‌تواند بخواند و هم من در شهر مشهد نمی‌توانم بنوازم

در بخش دیگری از «شب حافظ و موسیقی» در دلیجان، «کیوان ساکت» نوازنده سرشناس تار، سه‌تار و آهنگساز گفت: برای نخستین بار است که در شهرستان دلیجان حضور پیدا می‌کنم و آن چیزی که از شما به ما رسید احساس شما بود که نواخته شد و من فقط یک عامل اجرا بودم. من در اغلب شهرهای ایران و جهان اجرا داشته‌ام؛ کمتر شهری است که من سعادت دیدار شهرهای وطنم را نداشته باشم، از کوچکترین شهرها تا شهرهای مرکزی کشور برنامه اجرا کرده‌ام، فقط در شهر خودم مشهد سالهاست که متأسفانه برنامه اجرا نکرده‌ام. هم استاد شجریان در وطن خودش نمی‌تواند بخواند و هم ما در شهر خودمان مشهد نمی‌توانیم بنوازیم.  
برای دیدن سایز اصلی روی عکس ها کلیک کنید
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q