۱۴۰۳ چهارم ارديبهشت - 08:40 ب.ظ

روایت داستان ضحاک ماردوش به زبان موسیقی؛ناظری‌ها پروژه «آواز پارسی» را اجرا کردند

ناظری‌ها پروژه «آواز پارسی» را اجرا کردند
نوای فارس - مینا آتشی: ناظری‌ها پس از یکی دو هفتۀ پر هیاهو و ماجرای لغو پر حاشیه کنسرت‌شان در قوچان، از سه‌شنبه تا جمعه (10-13) مردادماه، شب‌های با شکوهی را در سالن وزارت کشور داشتند و در حضور مخاطبان پر تعداد خود از حماسه‌های حکیم توس خواندند.

شهرام و حافظ ناظری که از تور موفق کنسرت "ناگفته" بیرون آمدند، این‌بار پروژه‌ جدیدی را تحت عنوان "آواز پارسی" آغاز کردند. پروژه‌ای از روایت داستان‌های جذاب و ماندگار شاهنامه فردوسی با آواز شهرام ناظری و حافظ ناظری. دوستداران خانواده هنرمند ناظری نیز آخر هفته خود را به تماشای اجرای تازه‌ترین پروژه ناظری‌ها اختصاص دادند و برای رقم خوردن یک شب به یادماندنی، وارد سالن وزارت کشور شدند.

کنسرت شب جمعه "آواز پارسی" با کمی تأخیر و با قرار گرفتن هر یک از نوازندگان در جایگاه خود آغاز شد. از همان ابتدای کنسرت تمام توجهات مخاطبان برای پیدا کردن شهرام ناظری روی صحنه بود اما او پس از اجرای قطعه دوم به روی صحنه آمد؛ خیلی آرام و کم خروش. بخش آواز کنسرت را ناظری پسر آغاز کرد و او بر خلاف پدرش در مقام نوازنده نیز عمل حضور داشت و تار نواخت.

صحنه کنسرت با دکوری مشکی همراه با شمع‌های روشن آماده اجرای شاهنامه بود تا این‌که حافظ ناظری اولین شعر شاهنامه فردوسی را اجرا کرد. "به نام خداوند جان و خرد / کزین برتر اندیشه بد نگذرد". هماهنگ شدن کنسرتی شروع با مضمون شاهنامه با اولین سروده این کتاب کهن، بهترین اتفاقی بود که می‌توانست برای اپنینگ این کنسرت رقم بخورد و از طرفی این اجرای عرفانی را هم به نام خداوند مزین کرد.

در حین اجرای این قطعه، شمع‌های روشنی که در داخل گلدان‌های شیشه‌ای قرار داشتند، منور می‌شد و درخشش نور این شمع‌ها فضا را عرفانی می‌کرد و مخاطب را وادار می‌کرد که دست بسته بنشیند و اجرای ارکستر ناظری‌ها را با جان و دل گوش کند.

پس از اجرای قطعه‌ای با نام و یاد خداوند، قطعه دوم این‌بار با نام کشور عزیزمان ایران مزین شد. شعری ماندگار از حکیم توس: "چو ایران مباشد تن من مباد / بدین بوم و بر زنده یک تن مباد". این اثر را هم ناظری با شکلی حماسی اجرا کرد تا پس از این قطعه شهرام ناظری نیز به او بپیوندند و پدر و پسر در جوار یکدیگر قرار بگیرند و قصه ضحاک ماردوش را روایت کنند.

قصه ضحاک ماردوش از داستان‌های کهن ایران است. ضحاک پادشاه عادل و درستکاری در سرزمین ایران بود که اهریمن پلید تصمیم به جنگ و ستیزه با او گرفت و ضحاک را فریب داد. ضحاک قصد کشتن فریدون را دارد و فریدون قهرمانی است که پدرش نیز به دست ضحاک کشته شده و اهریمن نمی‌تواند او را فریب بدهد.

شهرام ناظری پیش از اجرای قطعه‌ای مربوط به "ضحاک" گفت: راویان و پیشگویان ضحاک را آگاه کرده‌اند که فریدون تنها کسی است که می‌تواند او را بکشد. به همین خاطر ضحاک ناچار می‌شود فریدون را بکشد اما فرجام داستان آن می‌شود که فرجام آنکه، فریدون در شکافی ‌ناپدید، ضحاک را با میخ‌های گران بر سنگ فرو می‌بندد و به بند می‌کشد.

قطعه مربوط به داستان "ضحاک" با صدای ضرب زورخانه‌ای آغاز و در ادامه با سه‌تار نوازی همراه شد تا این‌که استاد ناظری خواند:" ایران به خدا مملکت ناموران است / این جای‌گه خسرو و جمشید و کیان است". در ادامه این اثر هم قطعه‌ای از پروژه "ناگفته" اجرا شد و این‌بار شهرام ناظری کلامی از حضرت مولانا را چنین خواند:"شاد آمدم شاد آمدم، از جمله آزاد آمدم". در اجرای این اثر، خالق آن (حافظ ناظری) نیز با پدر همخوانی کرد.

کنسرت "آواز پارسی" با اجرای قطعه "آواز ضحاک" ادامه پیدا کرد و ناظری‌ها با همراهی همدیگر این اثر را خواندند. در نهایت نیز اثر "عدم مطلق" (نیستی) از قطعات آلبوم "ناگفته" اجرا شد و کنسرت "آواز پارسی" با اجرای اثری از پروژه "ناگفته" در میان تشویق بی امان تماشاگران حاضر در سالن وزارت کشور به پایان رسید.

حافظ ناظری در بخشی از این کنسرت اشاره کرد که قرار بود پروژه "آواز پارسی" از زادگاه ابوالقاسم حکیم فردوسی استارت بخورد و بعد به اقصی نقاط کشور برود اما متأسفانه شرایط آن‌طوری که باید می‌شد، نشد و کنسرت استان خراسان به شکلی ناباورانه لغو شد.

از نکات ویژه کنسرت شب جمعه، نوازندگی حافظ ناظری با ساز اختراعی خود با نام "حافظ" بود. "حافظ" نوعی سه‌تار است که دسته پهن‌تری دارد و دو سیم نیز به سیم‌های آن افزوده شده که با این تغییر حدود 10 نت به آن اضافه شده است .این ساز را حافظ ناظری چند سال پیش در کنسرت مشترک شهرام ناظری و عالم قاسم‌اف در تالار "سن پلی یل" معرفی کرد.

نوازندگان و همخوان‌های کنسرت "آواز پارسی" عبارت بودند از: پدرام فریوسفی، امین غفاری، محمدحسین غریبی، محمدرضا جبار، بابک غسالی، شیوا سروش، الهه حیدری، مهگل صفدری، فرهاد صفری و شهریار نظری.

پروژه "آواز پارسی" از روز 10 مردادماه در تهران آغاز شد و به مدت 4 شب ادامه پیدا کرد. این پروژه در ماه‌های آتی به شهرستان‌های کشور می‌رود و پیش‌بینی می‌شود با بازخوردهای خوبی همچون کنسرت آلبوم "ناگفته" همراه شود.

در ادامه می‌توانید عکس‌های شیرین رسام از این کنسرت را ببینید:
 
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q