۱۴۰۳ سي و يکم فروردين - 03:06 ب.ظ

کنسرت همخوانی گروه «نازار» برگزار شد؛آوازهای فولکلور خراسان شمالی در شب گرم تابستان

آوازهای فولکلور خراسان شمالی در شب گرم تابستان
نوای فارس - صبا عرب‌زاده: کنسرت همخوانی گروه «نازار» به سرپرستی یلدا عباسی شامگاه 5 شهریور در فرهنگسرای نیاوران به همت شرکت "آوای هنر" به روی صحنه رفت.

در ابتدای ورود به سالن آرایه سالن به نحو زیبا و باسلیقه‌ای فرهنگ سنتی ایران‌زمین را تداعی می‌کرد به‌شدت به چشم می‌آمد. پنجره‌های رنگی که خاطره‌هایی از دوردست‌ها را فرامی‌خواند و لباس‌های زیبا و الوان خوانندگان و نوازندگانی که تو را بر سر شوق می‌آورد. در این کنسرت پرشور قطعات زیبایی از موسیقی فولکلور نواحی خطه شمالی خراسان برگزار شد که با همخوانی یلدا عباسی نوازنده دوتار و سرپرست گروه نازار و حسام آرین روش، رؤیا اسماعیلیان همراه بود.

این کنسرت سنتی و فلکوریک با هنرمندی محمود نوذری نوازنده سنتور، میلاد علی پور نوازنده تار، مهزاد خردمند نوازنده کمانچه، مارال خلیلی نوازنده دف، فریده سر سنگی نوازنده تنبک، ایوب سعیدی نوازنده دو تار، سیده نرگس محمدی نوازنده دوتار به کار خود ادامه داد.

 در این کنسرت انواع آهنگ‌های فلکوریک خطه خراسان شمالی با زبان و گویش محلی و همچنین ساز اصلی این خطه یعنی دوتار برگزار شد.

آهنگ‌ها و آوازهایی که اجرا شد بخش مهمی از فرهنگ اصیل سرزمین ایران و خطه نواحی شمالی خراسان را زنده کرد که تلفیقی از موسیقی ترکی و کردی نیز بود. چند فرهنگی بودن این منطقه موجب شده موسیقی نواحی شمالی خراسان از نشانه‌های ویژه این فرهنگ‌ها بهره‌مند شوند که از این میان می‌توان به تأثیرات موسیقایی اقوام مهاجر ترک و کرد در موسیقی شمال خراسان اشاره کرد.

گروه ناز برنامه خود را دو پارت برگزار کرد، در پارت نخست آهنگ‌های هیوه روین ملودی فلکوریک و کردی خراسان، بحر طویل مقام ترکی، له یار ملودی کردی خراسان، دو نوازی دوتار مقام حجی قلاق، الا ای یار ملودی فلکوریک خراسان، در میان خوبرویان مقام کردی، همدم عاشقان، فاطمه ملودی کردی خراسان، در حسرت دیدار اجرا شد و در پارت دوم آهنگ‌های زیر اجرا شد: الله خانه ملودی خراسان، شاختایی مقام ترکی شعر حافظ، نوایی مقام و شعر جنوب خراسان، دو نوازی کوبه‌ای، دل بلا بی مقام ترکی، شاهسیارملودی کردی خراسان، ای دل بنالم ملودی فولکلوریک خراسان.

در ادامه یلدا عباسی از مهمانان ویژه حاضر در کنسرت برای حضورشان قدردانی کرد پرواز همای و فرشاد رستمی، یلدا عباسی خود از شاگردان پرواز همای است و تکنیک‌های آواز کلاسیک را از وی فراگرفته است.

از دیگر نکات جالب این کنسرت اجرای هنرمندانه‌ی نوازنده‌ی قوشمه محمد آدینه پور نیز بود که با دم گرمش فضای سالن را هوایی گرم و تازه‌ای بخشید تو گویی جان خویش را در این ساز کنهن می‌نوازد. در ادامه نیز باید به دو نوازی کوبه‌ای با شکوه فریده سنگی نوازنده تنبک و مارال خلیلی نوازنده دف اشاره نمود که با هنرمندی هر چه تماتر به اجرای گروه رونق تازه‌ای بخشیدند که با تشویق و شور حاضران در کنسرت همراه بود. در پایان هنرمندان به اجرای گروهی پرداختند.
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q