۱۴۰۳ سي و يکم فروردين - 01:01 ق.ظ

نقش آواز شوشتری در تالار رودكی؛گروه «نقش» به خوانندگی مهدی امامی روی صحنه رفت

گروه «نقش» به خوانندگی مهدی امامی روی صحنه رفت
نوای فارس: گروه موسيقي نقش به سرپرستی و آهنگسازی «امیر شریفی» و خوانندگی «مهدی امامی» چهارشنبه ٢٧ دي در هشتمين شب سي و سومين جشنواره موسيقي فجر در تالار رودكي روي صحنه رفت.
بخش نخست اين اجرا، بر پایه قطعاتی از ساخته های امير شريفي در آواز شوشتری اجرا شد که از ویژگی های این بخش می توان به استفاده حداکثری از امکانات مُدال موسیقی دستگاهی به منظور گسترش و خلق ترکیب های بدیع و اجرای قطعاتی فرمال در این آواز اشاره کرد.

"شرح اين هجران و اين خون جگر"، پيشرو شوشتري، مثنوي خواني، تصنيف شوشتري (قديمي)، مثنوي خواني و تصنيف مربعِ شوشتري اثر امير شريفي اجراي بخش اول را شامل مي شد.
گروه موسيقي نقش در بخش دوم، "من چه گويم يك رگم هوشيار نيست"، مثنوي خواني و چهار مضراب شوشتري را اجرا كرد.

طراحی ساز و آواز و قطعات در این بخش، به گونه ای بود که ظرافت ها و توانمندی های آواز مهدی امامی، خواننده موسیقی کشورمان، به نمایش گذارده شد.

 اين گروه موسيقي در بخش سوم "چون تو با مايي نباشد هيچ غم" مثنوي خواني، مناجات در شوشتري و رنگ شوشتري از ساخته هاي امير شريفي را اجرا كرد.
گروه موسيقي نقش در سال ١٣٨٩ توسط امير شريفي تاسيس شد. هدف از تاسيس اين گروه، اجراي كنسرت و توليد آلبوم بر اساس امكانات بالفعل سيستم موسيقي دستگاهي ايران و همچنين استفاده از امكانات بالقوه موسيقي كلاسيك ايراني بوده است.
در تمام اين سالها، قطعات اجرا شده توسط گروه نقش هم از آهنگسازي اعضا و هم از آثار منتخب گذشته است.

دسته نخست قطعاتي است كه بر مبناي زيبايي شناسي و سبك موسيقيايي دوره قاجار اجرا شده است و دسته دوم قطعاتي است كه بر مبناي امكانات موسيقي كلاسيك قديم ايران و بر پايه روش هاي آهنگسازي و فرم ايقاعات و نظام مُدال ثبت شده  در رسانه هاي كهن موسيقي ايراني ساخته و اجرا شده است.

گشودن راه هاي تازه در سنت موسيقيايي و همچنين افزودن به امكانات موسيقي ايران از اهداف گروه نقش در اين گرايش بوده است.

از آلبوم هاي منتشر شده اين گروه مي توان به "چهارسو"، "برافشان"، "حُزان" و "مجموعه تصانيف عارف قزويني" اشاره كرد.

 گروه موسیقی «نقش» را امير شريفي (سرپرست، آهنگساز و نوازنده تار)، مهدي امامي (آواز)، بهناز بهنام نيا (عود)، هوشمند عبادي (ني)، محمد عشقي (ستتور)، الميرا مردانه (كمانچه)، مرجان مهربان (قانون) و سهيل اله داديان (تمبك) تشكيل مي دهد.

سی وسومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر از 20 تا 30 دی ماه با اجرای گروه های مختلف موسیقی در تالار وحدت، سالن رودکی، فرهنگسرای نیاوران، سالن ایرانیان، برج آزادی و برج میلاد تهران برگزار می شود.

در ادامه می توانید عکسهای کیارش مسیبی از این کنسرت را ببینید:
 
برای دیدن سایز اصلی روی عکس ها کلیک کنید
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q