۱۴۰۳ چهاردهم مهر - 06:14 ب.ظ

تهمورس پوناظری درنشست خبری کنسرت پرفورمنس تهمورس و ما:این برنامه نه کنسرت است نه پرفورمنس

این برنامه نه کنسرت است نه پرفورمنس

نوای فارس-مینا آتشی: کنسرت پرفورمنس تهمورس و ما امروز صبح با حضور تهمورس پورناظری در تالار وحدت برگزار شد.

صبح امروز دوشنبه 26 مردادماه نشست خبری کنسرت پرفورمنس تهمورس و ما با حضور تنها تهمورس پورناظری در نقش مشاور هنری در تالار وحدت برگزار شد.

 

این برنامه نه کنسرت است نه پرفورمنس

تهمورس پورناظری در ابتدای این نشست گفت: هدف ما از اجرای این برنامه نه کنسرت بود و نه پرفورمنس، در واقع می‌توان درباره این برنامه كه پیش رو است از زاویه یك كار كاملا شخصی و یك موضوع كاملا درونی نگاه كرد. قصد من از اجرای این برنامه اجرای كنسرت نبود در سال گذشته میان چند دوست در زمان اجرای یك كار یك رابطه‌ شكل گرفت و از اواخر فروردین ماه كه به ایران برگشتم دیدم كه در جامعه موسیقی زمینه‌هایی ایجاد شده است كه می‌توان كارهای خاصی انجام داد. با خودم قرار گذاشتم كه بیشتر وقت خود را صرف كارهای زیرساختی كنم. یك مرتبه تصمیم گرفتم كه كاری را كه با بچه‌ها انجام داده بودیم به‌گونه‌ای مشابه انجام دهم.

 

این کار بازیگوشی است

 

این آهنگساز ادامه داد: اگر رور راست بخوهیم به درون این کار برویم باید بگویم که این کار بازیگوشی است و فرم آن به لحاظ موسیقایی تنها 10 دقیقه به اجرای آثار قبلی موسیقایی من بوده و مابقی کار به شیوه‌ای تازه‌ است. بیشتر كار بدون كلام است و در تركیب‌بندی سازها تركیبی ایجاد كرده‌ام كه شاید رنگ‌آمیزی آن حداقل از دید من جذاب باشد. موسیقی‌های این كنسرت پرفورمنس غالبا خیال‌انگیز است چون پیرو شعر نیست.

پورناظری اضافه کرد: هدفمان در تهمورس و ما زدن حرف دل بود و یک آهنگساز وقتی بخواهد حرف دلش را بزند آنرا به صورت بی کلام ارائه می کند در نتیجه 90 درصد این پروژه بی کلام است.

او به سازبندهای این پروژه اشاره کرد و گفت: در این پروژه موسیقایی یک ویلن سل، دو ویلون به اضافه سازهای کوبه ای وجود داشته و ترکیبی که برای رنگ آمیزی کار استفاده کردیم به نوبه خود جذاب است، به صورتی که می تواند فضای تصویری و خیال انگیزی را در ذهن افراد به تصویر بکشاند.

 

یک فضای خیال انگیز ترکیبی

 

آهنگساز قطعه چرا رفتی در بخش دیگر صحبت هایش به رپرتوار موسیقایی این کار اشاره کرد و گفت: پرفورمنس‌ها توسط رضا موسوی كارگردانی شده است و در 4 پرده این پرفورمنس‌ها اجرا می‌شود. در بخش اول حضوری از نوازنده‌ها می‌بینیم كه یك جورهایی در زندگی روزمره آنها رخ می‌دهد. خیلی رسمی نیست. اتفاقی كه می‌افتد در حالی‌ عادی اجرا می‌شود كه فكر شده است چون بخشی از زندگی روزمره آنهاست. بخش دوم شامل 3 قسمت است. در یك بخش روی یك شعر مولانا كار كرده‌ام. در بخش دوم شعری از سیاوش كسرایی به نام مردی كه نه می‌گفت كار شده است. این آهنگ را سال‌ها پیش كار كرده‌ام. كار سوم كاری است كه دو بخش دارد. بخش اول جدیدتر و بخش دوم كاملا تكراری است.

این هنرمند درباره جزئیات بیشتر گفت: بخش اول حضور نوزانده و زندگی روزمره اش را شاهد خواهید بود و در بخش دوم آن شاهد سه پارت متفاوت هستید، در پارت اول شاهد سماع گری امیر حسین حسنی نیا با همراهی سازهای تنبور، کنترباس روی اشعار مولانا، پارت دوم موسیقی روی اشعار سیاوش کسائی با نام مردی که نه می گفت که شامل پیام ویژه ای خواهد بود و در پارت آخر هم شاهد فرم جدیدی است که باید حتما مشاهده کنید و بعد درباره آن نظر بدهید و بیشتر این نمی توانم درباره آن توضیح بدهم.

این موسیقی دان همچمنین گفت: بعد از این برنامه با شما اصحاب رسانه نشستی خودمانی با محوریت این اجرا خواهیم داشت و منتظر نظر، انتقاد و پیشنهادهای شما دباره اجرای مان هستیم. در این پروژه حسین رضایی نیا نوازنده سازهای کوبه ای، آتنا اشتیاقی نوازنده ویلن سل و کنترباس، نگار نوارد نوازنده ویلن سل و... عوامل اجرایی بخش موسیقایی کار را تشکیل می دهند.

 

چطور می توان فرق بین مطرب و هنرمند را تفکیک کرد؟

 

تهمورس پورناظری بعد از پایان صحبت هایش درباره این اجرا به انتقاد از رسانه ملی و خبرنگاران حوزه موسیقی پرداخت و گفت: شما بعنوان کسی که هم موسیقی می بیند و هم می نویسد نقش مهمی را ایفا می کنید و باید بیشتر در پیشرفت این حوزه نقش داشته باشید چرا که همه ما در یک قایق سوار هستیم و باید در کنار یکدیگر قدم برداریم تا در مقابل هم. اگر هرکسی بخواهد ساز دیگری بزند مسلما این قایق دوام نیاورده و غرق می شود. در این مدت بارها و بارها از لغت هایی چون هنرمند و مطرب استفاده می کنند که من می خواهم سوال دیگری را مطرح کنم، اینکه چطور می توان فرق بین مطرب و هنرمند را تفکیک کرد؟ و مورد دیگر اینکه جدیداً از واژه موسیقی جدی صحبت می کنند که این سوال مطرح می شود که آیا ما موسیقی شوخی هم داریم؟ آیا می توانیم به یک همفکری برسیم که به چه شکل موزیسین ها و مسئولان را در کنار هم قرار دهیم.

 

این قانون فقط در جنگل وجود دارد

 

او ادامه داد: بارها اتفاق افتاده رسانه ملی که میلیاردها تومان بودجه در دست دارد برنامه هایش آثار ما را بدون اجازه از صاجب آن اثر استفاده می کند ، در موسیقی فیلم سریالی هم که اخیرا از شبکه سوم سیما با نام تنهایی لیلا در حال پخش است بخش هایی از کار ما با نام قطره های باران بدون اجازه استفاده شده است در صورتی که عوامل این سریال پیش از ساخت آن از برادر من یعنی سهراب درخواست کار کردند اما سهراب بنا به دلایلی نپذیرفت با این وجود آنها باز آثارمان را در سریال شان استفاده کردند و عوض آن در تیتراژ نام دیگری را قرار دادند. به نظر من این قانون فقط در جنگل وجود دارد و بس.

نوازنده سازهای سنتور و تار در پایان هم گفت: اگر موسیقی در جریان نباشد نه خبرنگاری دیگر وجود دارد نه هنرمندی و نه سالنی برای اجرا، مشکل اصلی ما پاسخگو نبودن است. در واقع این پاسخگو نبودن در جامعه ما مسری بوده و فقط مختص حوزه یا صنف خاصی نیست، اگر می توانستیم به رده بالاترمان جوابگو باشیم هیچ یک از این مشکلات بوجود نمی آمد.

کنسرت پرفورمنس تهمورس و ما روزهای اول و دوم شهریورماه در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت.

منبع : موسیقی فارس
برای دیدن سایز اصلی روی عکس ها کلیک کنید
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q