نوای فارس - مجید احمدی نیا: همخوانی سینا سرلک و محسن چاوشی، اگر چه مورد انتقاد بسیاری از مخاطبان و یا حتی هواداران این دو خواننده قرار گرفت، ولی همچنان ادامه یافت. پس از گذشت مدتی از ورود سریال شهرزاد به شبکه نمایش خانگی، مجالی فراهم شد تا چاوشی به عنوان خواننده تیتراژ در لیست هنرمندان این سریال قرار گیرد و در اولین و آخرین قطعه از پنج آهنگی که تا کنون توسط او برای شهرزاد خوانده شد، سینا سرلک نیز حضور داشته باشد.
یکم:
موفقیت سریال شهرزاد با تمام نقدهایی که به آن وارد است، به ویژه در شرایطی که نه در تلویزیون، بلکه در شبکه نمایش خانگی، توزیع میشود، فرصت بسیار خوبی بود تا محسن چاوشی که البته رویه کاریاش در این سالها مشخص بود، در این موفقیت سهیم شود، نه به این معنا که تا کنون موفقیتی نداشته و یا ترانههایش محبوبیت فراوانی نداشتهاند.
دوم:
در این مسیر، علی قمصری بارها اعلام کرد که صدای سازش در این سریال شنیده نشود و نامش نیز از لیست عوامل، حذف شود. مدتی پیش، پس از مطلبی که قمصری در انتقاد به اثر مشترک چاوشی و سرلک، کجایی، منتشر کرد همخوانی و تحریرهای سرلک را ناله تعبیر کرده بود، با واکنش سرلک روبرو شد و باز هم در جنجالی اینستاگرامی، تعجب و شگفتزدگی خود از نقدناپذیری سرلک را بیان کرد. اگر چه به کار بردن تعبیر ناله برای تحریرها و همخوانی شعرها توسط یک خوانندهی حرفهای، آن هم از سوی نوازندهای حرفهای که هر دو آثار درخشانی را در کارنامه هنریشان دارند، به هیچ وجه مناسب نبود، اما واکنش تند سرلک هم دور از انتظار بود. این ماجرا با پخش نشدن صدای تار قمصری از سریال شهرزاد و حذف نامش از تیتراژ، به پایان رسید و آن چه ادامه یافت، همکاری چاوشی و سرلک در تیتراژخوانی برای این سریال بود. روشن است که نه قمصری و نه سرلک و نه چاوشی، برای شناخته شدن و نامور شدنشان نیازی به حضور در سریال و اجرای موسیقی فیلم و تیتراژ را ندارند، بلکه این حضور در جهت مسیر فعالیت هنری و هم جهت با سریالیست که توانسته در میان مخاطبان خاص و عام، جایی برای خود باز کند. بنابراین، خروج از این پروژه، به هر دلیلی، هر چند محترم است، اما ایجاد فضایی متشنج و جنجالی نسبت به حضور چند هنرمند دیگر، و یا تغییر رویهای در موسیقی سریال، پسندیده نیست.
سوم:
چاوشی که گاهی از بداخلاقیهای مخاطبانش به ستوه میآید، اما ثابت کرده که در مسیر رسیدن به هدفش، محکم و استوار ایستاده است و راه میپیماید. به شیوههای مختلف میخواند و خود را مورد نقد و قضاوت مخاطبان و هوادارانش قرار میدهد. امروز که او به عنوان خواننده سریال شهرزاد شناخته میشود، پس از انتشار چهارده قسمت از این مجموعه، پنج قطعه منتشر کرده است که هر کدام متناسب با فضای کلی سریال، موضوع آن قسمت و یا آن صحنهی خاص، از موسیقی و کلامی مرتبط و تأثیرگذار استفاده کرده است که البته اقتضای اجرای موسیقی فیلم است و این مسئله آن جا امتیاز محسوب میشود که در مقایسه با فیلمها و موسیقی فیلمهای دیگر، همبستگی و ارتباط زیادی بین شهرزاد و موسیقیاش مشاهده میشود.
چهارم:
منتقدان شهرزادخوانی چاوشی معتقدند اجرای مستمر و انتشار قطعات پیاپی باعث میشود تمرکز، از روی سریال، به موسیقی آن منتقل شود و البته ثابت ماندن خواننده در چنین مجموعهای، میتواند منجر به یکنواختی موسیقی در آن شود که به نظر نگارنده، با توجه به آن که هماهنگی و ارتباط تنگاتنگ شعر و موسیقی و فیلم، وجود دارد، این انتقاد، صحیح نیست و محسن چاوشی و سینا سرلک، اگر به همین روند ادامه دهند، میتوانند این تجربه را به عنوان یکی از بهترین و موفقترینها در کارنامه هنریشان نگه دارند.