۱۴۰۳ پنجم ارديبهشت - 02:47 ق.ظ

گزارش نوای فارس از کارگاه آموزشی ساز های ضربیهمايون نصيرى: موسيقى يك اقيانوس است

همايون نصيرى: موسيقى يك اقيانوس است
نوای فارس – مرجان عابدینی: كارگاه آموزشى سازهاى ضربى همايون نصيرى با حضور نوازندگان مطرح پركاشن برگزار شد. اين كارگاه با عنوان «بررسى تشابهات ريتميك جنوب ايران و آفريقايى لاتين» و با همكارى محسن خاش و حميد اكبرى در سالن سرنا برگزار شد.
در ابتدا برنامه همايون نصيرى از اهميت شناخت تاريخچه موسيقى نواحى مختلف و يادگيرى موسيقى اصيل ايرانى صحبت كرد. نصيرى همچنين اظهار كرد: تقليد در موسيقى يك كار بسيار خوب است، اما اساتيد تقليد در هر سازى وجود دارد. يك سرى نوازنده هستند مثل آقاى افقه، بعد از ايشان مى بينيد يك جريان به راه مى افتد، در واقع نوازندگان جريان ساز هستند. اين هنرمندان به اعتقاد من هر چند سال يك بار وجود دارند و خوش به سعادت كسانى كه در دوره آن ها باشند و بتوانند از همچين اساتيدى درس بگيرند. وقتى هسته مشترك بين اين هنرمندان جريان ساز را پيدا كنيد متوجه مى شويد كه تفكرى خيلى باز وجود دارد. چرا تنبك نوازى اين اساتيد متفاوت است؟ وقتى آن را گوش مى دهيد قطعا متوجه مى شويد اين نوازنده موسيقى لاتين مى شناسد يا اين نوازنده موسيقى آفريقايى مى شناسد. وقتى مى بينيد تكنيك هاى خاصى وارد تنبك نوازى شد مثلا اين نحوه نواختن با دست چپ و اين استقلال دست چپ از راست، اين ريتم بر مى گردد به ريتم كاسكارا روى تيمبا.
در اين قسمت از صحبت ها همايون نصيرى سعى در نشان دادن اين ريتم روى كونگا نمود و در ادامه گفت: اين ذهنيت ذهنيتى است كه مربوط به فرم قديمى تنبك نيست، مشخص است نگاه موزيسين نگاه مستقيم چهار مضراب نبوده است، وقتى ساز زدن آقاى افخم را گوش مى دهى متوجه مى شوى اين موزيسين سال ها زحمت كشيده اول براى تنبك و بعد توانسته موسيقى هاى مختلف را وارد تنبك كند و توانايى هاى اين ساز را يك قدم به جلو ببرد و جريان ساز باشد. بحث من اين است كه تكنيك نوازندگى تنبك را به نحو احسن اجرا مى كنند و از موسيقى و ريتم هاى ممالك ديگر استفاده مى كنند. اين روزها ديگر مرز جغرافيايى وجود ندارد كه بگويى كه من ايرانى هستم پس فقط ايرانى ساز مى زنم، بايد ساز را بشناسى و تاريخچه ساز را بفهمى و بعد تازه مى توانى كار هاى متفاوت انجام بدهى. من سعى كردم كمى از كارهايى كه مى توان با ساز ها روى موسيقى ايرانى انجام داد را وارد كنم. كاخن و جيم بى روى اين موسيقى نشست و خوب صدا داد. وقتى خوب صدا مى دهد هنرمندانى كه ذهن باز دارند از آن استقبال مى كنند. ديگر كسى نمى گويد جيم بى مخصوص آفريقاست نبايد وارد موسيقى ما بشود.
پس از آن همايون نصيرى در رابطه با موسيقى آفريقا بيان كرد: ما آفريقا را در ايران داريم. امروز كامل توضيح مى دهيم همين بچه هاى جنوبى چه اجداد آفريقايى داشتند كه وارد ايران شدند. حتى محسن اشاره مى كرد كه يك نفر رفته و پيدا كرده ريشه اجداد اش به كجا مى رسد. درباره اين قضيه اصلا نبايد تعصب داشت، نسل ما بايد دنبال اين حقايق باشد و يك اتفاق ايجاد كند كه يك قدم به جلو برويم نه اينكه درجا بزنيم. اقيانوس ريتم بسيار وسيع است، هر چقدر جلو برويم مى بينيم هر ريتم را جاى ديگر با كمى تغيير مى زنند با اسمى متفاوت.
بعد از تشويق حضار نصيرى ادامه داد: اين برنامه به اعتقاد من شروع يك حركت است. اميدوارم همكاران ديگر من اين كار را ادامه بدهند. هدف من اين است كه هر چند وقت يك بار از آرتيست هاى همان مناطق دعوت به همكارى كنم، به ويژه با كمك هاى شركت سرنا. امشب با نمايندگى از نوازندگان خوب بندرعباس محسن خاش و حميد اكبرى را داريم كه ساز زدن در كنار آن ها براى من افتخار است. هدف من اين است كه آن چيزى كه فكر مى كنم و طى اين سال ها به دست آورده ام را با مثال خوب به بچه ها منتقل كنم، به دور از هر گونه ادعا. خدا را شكر مى كنم كه هنرمندان بزرگى مثل حكيم لودين آمدند و خود من شخصا بسيار از ايشان ياد گرفتم. چيزى كه باعث شد من اين قدم را آغاز كنم و اين ريتم هاى ايرانى را به بچه ها آموزش بدم سوالاتى بود كه از ايشان پرسيدم. نظر استاد لودين هم به عنوان يك پركاشنيست شرقى همين بود.
نصيرى همچنين در رابطه با موسيقى ناحيه آفريقا گفت: در موسيقى لاتين و آفريقايى نكته بسيار مهم تپيدن قلب يا همان نبض است. بايد ببينيم نبض موسيقى لاتين چيست. ببينيم كلاب ها چيست. نمى خواهم زياد وقت را روى اين چيز ها صرف كنم چون مطمئنم اكثر كسانى كه اين جا حضور دارند خودشان نوازنده هستند.
در ادامه همايون نصيرى، محسن خاش و حميد اكبرى با ساز هاى مختلفى نظير كونگا، دمامه، كاخن و... سعى در نشان دادن تشابهات موسيقى جنوب ايران و آفريقا كردند.
ساز زدن اين سه نوازنده تا حدود ساعت ٩:٣٠ شب ادامه يافت و در نهايت با جلسه پرسش و پاسخ حضار و همايون نصيرى پايان پذيرفت.
در انتها همايون نصيرى از سعيد صارمى، محسن خاش، حميد اكبرى، پوريا ربانيان، احسان شفيعى و افرادى كه در اين برنامه شركت كردند تشكر و قدردانى كرد.
شايان ذكر است اين برنامه به همت همايون نصيرى و شركت سرنا در تاريخ ٢١ اسفند برگزار شد.منبع : اختصاصی نوای فارس
برای دیدن سایز اصلی روی عکس ها کلیک کنید
به اشتراک بگذارید :


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q