۱۴۰۳ پنجم ارديبهشت - 11:58 ق.ظ

گفت و گو با امیدمحرم زاده به بهانه فروش آلبوم ماچنتا یار از این دیار:نمی توان منکر مافیا در موسیقی ایران شد

نمی توان منکر مافیا در موسیقی ایران شد

نوای فارس-لی لا رضایی : امیدمحرم زاد هشاید با یک آلبوم در ایران شناخته شده باشد که اخیرا عنوان یکی از پرفروش ترین های این عرصه را به خود اختصاص داده است ، اما در مارکت جهانی چهره شناخته شده جوانی است که آثاری  که می سازد ،رنگ و بوی موسیقی مدرن بین المللی دارد . وی در آلمان و فرانسه 14 آلبوم موسیقی تولید کرده است و در 350 آلبوم که مجموعه موسیقی های برتر بین المللی است ، با تک قطعات خود حضور داشته است.

 وی که در بازار بین المللی با نام پرومید فعالیت می کند، یکی از آهنگسازان اصلی آلبوم پرفروش «ماچنتا یار از این دیار» است . او در این آلبوم سه قطعه ساخته و تنظیم کرده است و در یکی از قطعات با حامد ثریا همکاری داشته است.

سبک و سیاق کارهای اوبه موسیقی مدرن Oriental نزدیک است  و تخصص اش درموسیقی الکترونیک غیر قابل انکار است. او علاوه بر این آلبوم در ایران ، همکاری هایی با دیگر اهالی موسیقی در تنظیم و همچنین اجرای زنده قطعات روی صحنه داشته است که از این میان می توان به هومن جاوید ، فرمان فتحعلیان  و فریدون آسرایی  و ... اشاره کرد.

او در سبکهایی مختلفی از موسیقی الکترونیک  شامل - Film Score - Progressive House – Tech House – Minimal  – Deep House  – Chill Out – Ambient

 فعالیت کرده است.

وی مهندسی نزم افزار خوانده است  وهمزمان با تحصیل در رشته کامپیوتر , در دانشگاه Berklee Music  تحصیل  و از این دانشگاه دو مدرک لیسانس مهندسی صدا و فوق لیسانس موسیقی الکترونیک  دریافت کرده است. همچنین در زمینه موسیقی فیلم مدرک خود را از SAE  آکسفورد گرفته است. مهندسی صدا نیز از دیگر تخصص های اوست که از دانشگاه فنی و حرفه ای ایران در این رشته فارغ التحصیل شده است.

کمتر موزیسینی از ایران دیده شده است که قطعات مختلفش از کمپانی های بزرگ و معروف دنیا در آلبوم های مختلف از قبیل  Buddha Bar XIV’, Buddha Bar Classical - Zenfonia , Siddharta - Dubaï , A Night at Buddha-Bar Hotel (by Ravin), Babylon Bar Vol. 4,Oriental Garden Vol. 10 , ‘Le café abstrait (Vol. 9),N-Joy Abstrait و ...   در کنار بزرگان موسیقی منتشر شود اما برای پرومید این اتفاق تازه ای نیست که افتاده است.

جرقه چنتا یار از این دیار

آشنایی ما تقریبا از 4-5 سال پیش شروع شد. من با نیماعظیمی نژاد دردانشگاه  آشنا شدم . نیما عظیمی نژاد نوازنده بسیار خوب سه تار است و به موسیقی سنتی آگاه است. همچنین تجربیاتی در موسیقی الکترونیک دارد که بسیار ارزشمند است. طی این آشنایی ، اوحامد ثریا را معرفی کرد که نوازنده خوب دف بود و به موسیقی الکترونیک آشنا بود.

نامی که برای این آلبوم درنظر گرفتیم توسط یکی ازدوستان هنرمندمان انتخاب شده است. این آلبوم در واقع یک کامپایل (آلبومی تشکیل شده از آثار چند هنرمند) است و هر یک از ما قطعات مجزای خود را ساخته و اجرا کرده است. در این آلبوم من سه قطعه مستقل ساخته و تنظیم کرده ام و یک قطعه مشترک نیز با حامد ثریا دارم. باقی قطعات، قطعات مستقل از حامد ثریا ،  نیما عظیمی نژاد ، یهی سپهری است.

از ابتدا قراربود آلبوم  به شکل گروهی  منتشر شود اما بنا به دلایلی قطعات مستقل ما در آلبوم آمدند اما اگر تصمیم به اجرا زنده اشته باشیم قطعا همگی در تمامی قطعات حضور خواهیم داشت

.

سبک ما تلفیقی است

اگر بخواهیم برای آلبوم ماچنتا یار از این دیار سبکی درنظر بگیریم، می شود گفت تلفیقی است. ناگفته نماند شناختی که مردم از موسیقی تلفیقی دارند اصلا با آنچه در دنیا رایج است، همسو نیست. به طور مثال در کشور ما اگردر اجرای یک قطعه موسیقی سنتی از ساز غربی مثل گیتار فلامنکو استفاده شده باشد ، این گیتار هم دقیقا آن ملودی را می نوازد که سه تار می نوازد. در حالی که این موسیقی تلفیقی نیستزمانی می توانیم از یک موسیقی تحت عنوان موسیقی تلفیقی یاد کنیم که هر سازی جایگاه و لهجه اصلی خود را حفظ کند. مثلا تار در دستگاه همایون  می زند و گیتار فلامنکو، موسیقی فلامنکو را اجرا می کنددر تلفیق باید موسیقی پلوفونییک و چند صدایی باشد نه منوتون! اصولا خود واژه تلفیقی خیلی زیرشاخه های مختلف دارد.

این آلبوم علاوه بر موسیقی تلفیقی رنگ و بوی الکترونیک دارد و در واقع موسیقی AMBIENT است . فیوژن یا تلفیقی سبک دوری برای این آلبوم نیست. من در فضای غربی کلاسیک از صدای کمانچه در این آلبوم استفاده کرده ام و ترکیبی از موسیقی اصیل ایرانی را در کنار فضای غربی رقم زده است.

ناگفته نماند که کل قطعات آلبوم در یک سبک از  موسیقی الکترونیک نیست ولی همه قطعات تلفیقی اند. یعنی تمام المان های موسیقی تلفیقی را دارا هستند. تمامی این قطعات متعلق به بازه زمانی 7-8 سال پیش هستند و به دلیل زحماتی که برای آن کشیده بودیم تصمیم گرفتیم آلبوم شماره یک را منتشر کنیم و در آلبوم های بعدی کارهای جدیدتر خود را منتشر کنیم که تم ریتمیک و اکتیوتری خواهند داشت

 

 

تاخیر امری بدیهی در انتشار آلبوم است.

 

درست است که قطعات این آلبوم متعلق به 7-8 سال پیش هستند ولی انتشار آن زمان زیادی نبرد و 2-3 سال طول کشید. طی این سه سال خودمان سبک و سنگین کردیم که ببینیم کدام قطعاتی که داریم مناسب انتشار با توجه به سلیقه مردم هستند. چون مردم نسبت به سالهای گذشته سلیقه اشان پیشرفت کرده است. حتی آلبوم های  پاپ نیز نسبت به سالهای قبل مدرن و به روزتر شده اند . کلا در جامعه این طور نیست که همه به دنبال موسیقی بروند بلکه هرچه دوروبرشان باشد و به دستشان برسد را گوش می کنند. اما یک سری افراد هستند که موسیقی را دنبال می کنند که اینها مخاطبان خاص در موسیقی هستند. همه جای دنیا هم به همین منوال است.

ما برای این آلبوم تبلیغی نداشتیم  که اصولا باید برای آن تبلیغ می شد . انتظاری هم نداشتیم که آلبوم با استقبال گسترده مواجه شود ولی اگر این اتفاق افتاده است نشان دهنده سطح بالای درک مخاطب نسبت به گذشته است. این نشان می دهد که نسل جدید به این سبک علاقه مند است و به دلیل فضای آرامبخشی که این آلبوم دارد در کنار شلوغی شهر و مشکلاتی که مردم دارند، لازم است و شاید دلیل پرفروش بودنش هم همین باشد. اگر هم قبل از این آلبومی از ما منتشر نشده است صرف به این دلیل است که بچه های گروه کمی در قول و قرارها ضعیف بوده ایم. کار گروهی در ایران نسبت به کارهای انفرادی ضعیف تر است. تجربه نشان داده که کارهای فردی موفق تر بوده اند. چرا که هر کسی در زندگی شخصی خود مشغله هایی دارد که شاید نتواند با دیگران هماهنگ شود و این کار را سخت می کند.

بیشتر انتخاب ها گروهی صورت می گرفت . هر کس کار خود را انجام می داد و درنهایت با هم به اشتراک می گذاشتیم و تصمیم می گرفتیم. یک سری مشکلات پیش می آمد ولی اصولا در این زمینه با هم به تفاهم می رسیدیم

.

برای آلبوم بعدی آماده ایم

قطعات آلبوم دوم ما آماده است ولی نمی دانم چه زمانی قرار است منتشر شود. این آلبوم با آلبوم قبلی کاملا متفاوت بوده و ریتمیک ،اکتیو و اینسترومنتال است.

متاسفانه یک سری عوامل بازدارنده وجود دارد که باعث می شود هر کسی درگیر توقف در کارش شود و سرعتش پایین بیاید. مثلا شاید من دلم بخواهد که با یکی از بزرگان موسیقی ایران همکاری کنم  ولی همین که ارتباط برای این کار وجود ندارد، یک عامل بازدازنده به حساب می آید. وقتی ارتباط نیست خوب معلوم است کارها هم آنطور که باید خوب پیش نمی روند.

در دنیا همه به دنبال ایده اند. برای موسیقی اصیل ما آن اتفاق که باید بیافتد هنوز نیفتاده است و کم کم دارد به سمت موسیقی پاپ کشیده می شود.

شابد اگر شرایط خوب پیش برود به جای اینکه دفعه بعد آلبومی بی کلام منتشر کنیم، با ستاره های  موسیقی اصیل ایرانی همکاری داشته باشیم! اما این دلیل نمی شود که من کاملا سنتی و اصیل کار کنم بلکه همواره سعی ام بر این است که امضای خودم را پای کارهایم حفظ کنم. حتی در کارهایی که خارج از ایران منتشر می شوند نیز سعی در حفظ امضایم دارم. چون اول و آخر اسم من است که می ماند . هیچ وقت حاضر نیستم وقتی کارم منتشر می شود از کیفیت و کمیت آن زده باشم. ضمن اینکه به دلیل وسواسی که در ساخت قطعات و همین طور در انتخاب نوازنده دارم، ساخت و اجرای  یک قطعه شاید گاهی تا یک سال طول بکشد. چون هدف من هدف سطحی ای نیست که به راحتی از کنار آن بگذرم.

هدف ما این است که  سطح فرهنگ و موسیقی ایران را ارتقا بدهیم و به جوامع بین المللی معرفی کنیم. بنابراین ضمن رعایت این موازین ترجیح می دهم از سازهای اصیل و آکوستیک ایرانی بهره مند شوم که با قطعه خودم، کشور و فرهنگم را به دنیا معرفی کنم.

دوست ندارم برای پول قالب خودم را بشکنم و اصولا هم در یک یا دو سبک کار نمی کنم بلکه در چندین سبک متفاوت و مختلف از موسیقی روز دنیا کار می کنممثلا در قطعه دوم آلبوم به نام «دلسپرده» من به دلیل شرایطی که داشتم،  وبا توجه به زمان اندکی که در اختیارم بود، خودم سه تار آن را زدم. در حالی که می توانستم از بهترین استادان این عرصه استفاده کنم. به نظرم آن اتفاقی که باید، افتاد!

 

...

ما بر این باوریم که مردم کشورمان سلیقه بهتری نسبت به گذشته دارند. به همین دلیل هم اولین آلبوم خود را بدون هیچ ترسی از استقبال نشدن، به شکل اینسترومنتال منتشر و عرضه کردیم. اگر دقت کرده باشید 4-5 سال پیش شرایط موسیقی در ایران بدین شکل نبود و موسیقی ، سلیقه مردم را سطحی نگه داشته بود. اما با تمام اینکه این سبک از موسیقی برای  مردم کشورمان خیلی آشنا نیست، ما این آلبوم را ارائه کردیم. شاید در آلبومهای بعدی به سراغ خواننده ها نیز برویم ولی هنوز چنین چیزی قطعیت نیافته است.

خوشبختانه از آنجایی که موسیقی در ایران مسیر رو به رشدی دارد ما نیز به این جرگه می پیوندیم ولی اگر قرار باشد با موسیقی دنیا مقایسه شویم، باید خیلی کار کنیم و زحمت بکشیم. متاسفانه وقتی موسیقی تمام دنیا درایران کاور می شود و بهترین آهنگهای روز و شنیداری مردم را تشکیل می دهد، نیاز به تلاش بسیاری برای رسیدن به سطح ایده آل و استاندارد است. در حالی در ایران اتفاقات خوشایندی مثل همنشینی نسلهای مختلف موسیقی نمی افتد که در همه جای دنیا چنین چیزی به شدت مورد استقبال واقع می شود و نسل های مختلف و قرار دادن ایده ها و تجربیاتشان در کنار هم، به بهترین سطوح دست یافته اند .
شاید اگر بزرگان موسیقی سنتی ما کمی بیشتر توجه نشان بدهند مردم به سمت کارهای نازل نمی روند. موسیقی سنتی ما باید به روز شود و خوراک عده ای از مردم که به دنبال صداهای تازه و در عین حال اصیل هستند، تامین شود. شاید در آینده ای نزدیک از این دست اتفاقات خوب در عرصه موسیقی بیافتد و من به چشم انداز این عرصه بسیار خوشبین هستم.

 

مافیا وجود دارد

متاسفانه در ایران هم مافیا وجود دارد و این موضوع انکارناپذیر است . کما اینکه همواره شاهد این هستیم که در آلبومهای مختلف با صداهای مختلف؛ فقط از یک سری از عوامل استفاده می شود این در حالی است که ما فقط یک تعداد خاص نوازنده، اهنگساز  و تنظیم کننده نداریم بلکه به وفور هنزمند داریم که کار خود را به شکل کاملا حرفه ای دنبال می کنند اما دیده نشده اند و یا اجازه دیده شدن به آنها داده نمی شود. ما در زمینه های مختلف در عرصه موسیقی هنرمندانی داریم که فرصت دیده شدن نداشته اند وگرنه الان در سطح بین المللی می درخشیدند و افتخاری برای ایران بودند. من سعی دارم در روند کارهایی که می کنم این دوستان را به دنیا معرفی کنم.

من کماکان در کنار اینکه با گروه ماچنتایاردر این دیار به فکر انتشار آلبومهای مستقل خود در بازار موسیقی ایران هستم که در سطح بین المللی مطرح شوند . در این میان هم آلبوم بی کلام و هم آلبومهای با کلام خواهم داشت . برای این آلبوم های نیز از بهترین موزیسین های ایران استفاده می کنم و از هم اکنون عوامل آن ها مشخص شده اند. کار بر روی آلبوم ها نیز شروع شده است ولی متاسفانه برخی کم کاریها و بدقولی ها مانع از این می شود که همه چیز به خوبی و سر وقت خودش انجام شود.

 

 

منبع : موسیقی فارس
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q