۱۴۰۳ ششم ارديبهشت - 04:06 ب.ظ

گزارش نوای فارس از کنسرت ناظری هابرج میلاد مات و مبهوت از «ناگفته» پدر و پسر ناظری

برج میلاد مات و مبهوت از «ناگفته» پدر و پسر ناظری
نوای فارس – حسین رجب نیا: فصلی نو از «ناگفته» پدر و پسر ناظری در ایران به روی صحنه رفت. این اجرای بدیع و منحصر به فرد که در سانس های متمادی  و در محوطه برج میلاد برگزار شد با استقبال بی سابقه مردم فرهیخته و فرهنگی کشور مواجه شد. حافظ ناظری که در چند سال اخیر عناوین متعدد جهانی را در زمینه خلاقیت و صلح جهانی به خود اختصاص داده در کنار استاد چندین ساله اش، شهرام ناظری به همراه ساز ابداعی خود «حافظ» خالق قطعات «ناگفته» بود.
نا گفته تلفیقی از چهار فرهنگ متفاوت از شرق و غرب جهان که شامل موسیقی سنتی و ملی ایران ، موسیقی کلاسیک و اپرا می باشد که باعث شده در عین حال که ناشی از فرهنگ و آواز سنتی ایران است، در بردارنده مولفه های موسیقی جهانی نیز باشد تا بتواند قدم در عرصه دهکده جهانی گذارد.
 طی 10 سال گذشته این پدر و پسر نقش بسیار برجسته ای در شناساندن موسیقی عرفانی و سنتی ایران به جهانیان داشته اند تا انجایی که شرکت «سونی»  برای انتشار آلبوم شماره یک سمفونی رومی اثر حافظ ناظری گام های تاثیر گذاری برداشته است که نخستیم همکاریی این کمپانی با یک موزیسین از خاورمیانه محسوب می شود.
در این کنسرت «ناگفته» شامل 7 بخش بود.  بخش اول در بر گیرنده فصل یک از آلبوم ناگفته «آفرینش» در دو قسمت، «صلح اتمی» و اجرای ساز و آواز بود. علارغم این که حدود 4000 صندلی در این فضا گنجانده شده بود، سکوت و آرامش بی سابقه ای در محیط حاکم بود. اجرای ساز و آواز شهرام و حافظ ناظری به همراه گروه کر اپرایی که استفاده از شیوه کنترپوان (چند صدایی) محسوب می شود را تابه حال کمتر کسی از نزدیک با این ظرافت و پشتوانه علمی شاید نظاره گر بوده است.
برنامه امشب ناگفته، شامل بداهه نوازی های منحصر به فرد خویش نیز بود. در بخش ساز های زهی که شامل ویلن، ویولا، ویولنسل، عود و حافظ بود و تماشاگران شاهد هنرنمایی هایی در تک نوازی و گروه نوازی های هنرمندان برجسته کشور بودند. اما در بخش ساز های کوبه ای در کنار دف و کوزه به عنوان سازهای سنتی ، سازهای ابداعی مختلفی از جمله بم باژ به مخاطبین شناسانده شد. به طور کلی به اعتقاد حافظ ناظری، ارکستراسیون برنامه ناگفته را می توان به مانند بوم نقاشی تصور کرد که از آن رنگ ها، تم ها و موتیف های گوناگون از دو فرهنگ شرق و غرب به گوش می رسد. « مرا می بینی و هردم زیادت می کنی دردم» که ملودی و تنظیم آن حافظ ناظری بوده است در برگیرنده بخش سوم از این برنامه بود. حس و حال عرفانی حاکم در محیط در کنار چیدمان و دکور صحنه و البته ساز و آواز بدیع از فصل نوی ناگفته را شاید تابه حال کمتر کسی در یک گردهمایی 4000 نفری تجربه کرده باشد که قطعا ریشه در فرهنگ و اصالت ایرانی دارد. شهرام ناظری بارها و بارها ازین درک و توجه مخاطبین تشکر به عمل آورد و در نهایت به پاس قدردانی بخشی از قطعه «اندک اندکـ» را به حاضرین هدیه کرد.
فصل چهارم از آلبوم ناگفته تحت عنوان « بازگشتت جاودانگی» که شامل 7 قطعه است در ادامه ی برنامه به سمع و نظر مخاظبین ساز و آواز پدر و پسر ناظری رسید. این بخش شامل قطعات «رقص کهکشان ها»، «نزول»، «رهایی»، «سکوت»، «عروج»،و«جاودانگی» بود. هارمونی  سه صدایی خواننده های سولیست زن که خالق فضای اپرا در برنامه امشب  بود, در کنار اجرای دو صدای خواننده تنور مرد, در فضای آواز ایرانی از مشخصه های برجسته و بی نظیر ناگفته می باشد. هارمونی این اصوات به گونه ای علمی و خلاقانه انتخاب و تنظیم شده است که همواره با جوهره موسیقی ایرانی همسو است.
مبحث بداهه خوانی و سنت آوازی ایران همواره نقطه توجه و تمرکز ناگفته بوده است. در بخش ششم از برنامه شاهد مثنوی خوانی دو صدایی آواز در مثنوی (پیچ) افشاری بودیم. مثنوی نی نامه مولانا را تاکنون هنرمندان زیادی به سبک و سیاق خویش بر گرفته از حس درونی خود اجرا کرده اند که امشب نیز شنونده و بیننده نوعی منحصر به فرد از اجرای شهرام و حافظ ناظری بودیم.
قبل از اجرای قطعه پایانی حافظ ناظری با مخاطبان و دوست دارانش سخن گفت. بعد از احوال پرسی گرم و صمیمی توضیحاتی از هدف اجرا و تلاش های شبانه روزی در جهت ساخت ناگفته داد. به اعتقاد او نام نامی ایران باید یک بار دیگر جایگاه خود را در میان ملل مختلف پیدا کند و این مهم از طریق زبان مشترک موسیقی می تواند به گوش جهانیان برسد و فرهنگ غنی و چند هزارساله ایران زمین بار دیگر به همگان معرفی شود.
«عدم» به تنظیم حافظ ناظری حسن ختام برنامه امشب ناظری ها بود. به نقل از حافظ ناظری، در تنظیم و ساخت این قطعات در عین توجه به حفظ جوهره موسیقی ایرانی، در جستجوی ایده های نوین و تلاش برای عبور از محدودیت ها و تکرار های گذشته بوده. او در این امر خطیر تا کنون موفق بوده است. از آن جهت که استقبال از «ناگفته» محدود به ایران نبوده و همواره علاقمندان قابل توجهی در اقصی نقاط جهان به خود اختصاص داده است.
اگر چه سعی شده بود که از ستاره های جهانی در بخش ارکستراسیون این برنامه در ایران دعوت به عمل آید، به دلیل بعضی محدودیت ها «نا گفته» در ساز هنرمندان برجسته ایرانی جاری شد. پدرام فریوسفی «ویلن»، امین غفاری «ویولا»، سالار غفاربجویی «ویلونسل»، بابک غسالی «عود» و در بخش ساز های کوبه ای، شهریار نظری «دف و بم باژ»، فرهاد صفری «طراح سازهای ابداعی و نوازنده زروان و کارنگ» و در بخش کر، الهه حیدری، مهرناز شاه محمدی و شیوا سروش خالق اجرای امشب فصل نو از آلبوم «ناگفته» شهرام و حافظ ناظری بودند. در پایان برنامه حاضرین با تشویق ممتد خود هنرمندان خود را بدرقه کردند که در نهایت حافظ نظری در میان مردم آلبوم ناگفته را با امضای خود به دوست دارانش اهدا کرد.

عکس های علی مجلسی از این کنسرت را در ادامه ببینید:منبع : اختصاصی نوای فارس
به اشتراک بگذارید :


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q