زمینه فعالیت : آهنگ ساز و انتوموزیکولوگ ، محقق و مؤلف زادروز : 1307/05/18
در تهران متولد شد. وی از دانشگاه کالیفرنیا در لوسآنجلس (UCLA) در رشته موسیقی لیسانس گرفت؛ سپس دررشته آهنگسازی کالج میلز در رشته آهنگسازی نزد داریوس میو آموزش دید و در نهایت از یو.سی.ال.ای دکترای موسیقیشناسی دریافت کرد. وی در سال ۱۳۳۶ در طول پژوهشهای خود برای دریافت دکترای موسیقیشناسی، با استفاده از بورس بنیاد فورد به ایران آمد و نزد حسین صبا (سنتور) و نصرالله زرینپنجه (سهتار) با موسیقی کلاسیک ایرانی آشنا شد. پایاننامه دکترای هرمز فرهت با عنوان «مفهوم دستگاه در موسیقی ایران» سالها بعد، در ۱۹۹۰ توسط انتشارات دانشگاه کمبریج در بریتانیا به چاپ رسید.
برگردان پارسی این کتاب نیز به کوشش مهدی پورمحمد در تهران منتشر شده است. در سالهای پایانی تحصیل در ایالات متحده، مدتی دانشیار دانشگاه کالیفرنیا در لوسآنجلس بود. پس از بازگشت به ایران از سال ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۳ مدیر بخش موسیقی دانشگاه تهران و در سالهای بعد، سرپرست موسیقی جشن هنر شیراز، نایب رییس دانشگاه فارابی، استاد دانشگاه تهران و ... بود.
نوشتههای فرهت در همان دوران در نشریات فرهنگی در تهران مانند مجله موسیقی به چاپ رسید. وی در همایشهای گوناگون به عنوان سخنران درباره موسیقی ایرانی شرکت کرده است و نوشتههایش در نشریات جهانی مانند «فرهنگ موسیقی گروز» و «دانشنامه ایرانیکا» به چاپ رسیدهاند.
هرمز فرهت در پی پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به اروپا مهاجرت کرد. وی از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۵ رییس دانشکده موسیقی دانشگاه دوبلین بود و اکنون دوران بازنشتگی خود را در ایرلند میگذراند.
آثار : «راپسودی مازندرانی» (برای ارکستر) ، «سه مینیاتور ایرانی» (برای پیانو) ، «کنسرتو برای کلارینت و ارکستر» ، کوارتت زهی
موسیقی فیلم های :۱۳۵۳ - دایره مینا ، ۱۳۵۱ - آرامش در حضور دیگران ، ۱۳۵۱ - پستچی ، ۱۳۵۱ - صادق کرده ، ۱۳۴۹ - آقای هالو ، ۱۳۳۷ - جنوب شهر .
کتاب : ترجمه «کنترپوان»، نوشته کنت کنان، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۵۳ ، «مفهوم دستگاه در موسیقی ایران»، انتشارات دانشگاه کمبریج، ۱۹۹۰ ، Farhat، Hormoz. "The Dastgah Concept in Persian Music". Cambridge University Press، ۱۹۹۰.