۱۴۰۳ سيزدهم ارديبهشت - 09:55 ق.ظ

امیر عباس حسن زاده در گفت و گو با نوای فارس:به زودی قطعه ای از زبان دریاچه ارومیه منتشر می کنم

به زودی قطعه ای از زبان دریاچه ارومیه منتشر می کنم
نوای فارس- مهرنوش قضاوتی: تا کنون نام امیر عباس حسن زاده  را به عنوان آهنگساز در قطعات مختلف خوانندگان صاحب نامی چون سعید شهروز، علی لهراسبی، سعید عرب، مانی رهنما، نیما مسیحا، ... شنیده ایم. دو سال است مخاطبان موسیقی پاپ ملودی های او را با صدای خودش نیز می شوند. با قطعه «لیلا خانم» به حوزه خوانندگی وارد شد و پس از آن قطعاتی چون «تهران»، «دریا»، «بهت دروغ گفتم»، ... را با صدای خودش به بازار موسیقی پاپ کشور عرضه کرد.

- قطعات موفق بسیاری با آهنگسازی شما تا کنون شنیده ایم. اما امروز بیشتر نام شما را در حوزه خوانندگی می شنویم، چه شد که وارد این حوزه شدید؟

بیش از دو سال است که وارد حوزه خوانندگی شده ام. در ابتدا کند تر اما  در حال حاضر حدودا هر دو ماه تک قطعه ای منتشر می کنم. در زمینه تنظیم و آهنگسازی تحصیل کرده ام. از ابتدا دغدغه خواندن را داشتم و با هدف خوانندگی وارد موسیقی شدم.  اوایل قطعاتی را که آهنگسازی می کردم مورد استقبال دوستان خواننده قرار می گرفت و آن ها قطعه را می خوانند. پس از گذشت زمانی دغدغه خواندن برایم پر رنگ تر شد و تصمیم گرفتم علاوه بر این که برای دیگر دوستان آهنگسازی می کنم، قطعاتی را هم خودم بخوانم. هر چند وقت یک بار قطعاتی را که متناسب با صدای خودم است، می خوانم و منتشر می کنم.

- در حال حاضر آهنگسازی برای تان اولویت دارد یا خوانندگی؟

هر دو برایم مهم است. من واقعا از این که خواننده ای قطعه ای را که آهنگسازی کرده ام، به خوبی اجرا می کند لذت می برم. بیشتر قطعاتی که می سازم متناسب با صدای من نیست و بر اساس صدای خواننده ای است که می خواهد آن را بخواند. آهنگسازی نیستم که قطعاتم شبیه به یکدیگر باشد و با یک الگو ملودی بسازم.

- مخاطبان موسیقی شما را به عنوان آهنگساز می شناختند و با صدای تان آشنا نبودند. از قطعاتی که تا الان منتشر کرده اید چه باز خوردی از مخاطبان گرفته اید؟

ارتباط من با مخاطبان نزدیک تر شد. با انتشار هر تک قطعه مخاطب خاص خود را پیدا کردم. مهم ترین بخش برای هر خواننده ای توجه به فضای موسیقی روز است. فضای موسیقی ما هر چند ماه یک بار تغییر می کند. ما باید ریتم روز را بشناسیم. من تمام تلاشم را می کنم که با توجه به این موضوع قطعات مناسبی منتشر کنم. حتی گاهی مجبور هستم قطعه ای را برخلاف میل خودم منتشر کنم. من برای تک قطعه های آینده هم برنامه ریزی کرده ام و می دانم که قرار است چه قطعه هایی را وارد بازار موسیقی کنم. امیدوارم به هدفی که در نظر دارم برسم.

- پس توانسته اید مخاطب های خودتان را پیدا کنید.

بله، مخاطب های خاص خودم را پیدا کرده ام. مخاطبان من می دانند چه قطعه ای می خواهند. اما باید برخی تک قطعه ها را برخلاف میل قلبی خودم و صرفا با توجه به شرایط روز برای این که طیف وسیع تری را پوشش دهم، تولید کنم.

- گاهی مخاطبان ما آن چه را که گوش شان نیاز دارد، نمی خواهند. فکر نمی کنید خیلی هم نباید طبق سلیقه مخاطب پیش رفت؟

من هم مانند دیگر همکارانم در تلاش هستم که با قطعات و تنظیم های خوب موسیقی پاپ امروز را جلو ببرم. ما هستیم که فضای موسیقی را به بازار تزریق می کنیم. اما بازار موسیقی ما همراه با بازار موسیقی روز دنیا پیش می رود. وقتی تب نوع خاصی از قطعات در روز موسیقی بالا می رود، موسیقی ما هم تحت تاثیر قرار می گیرد. در برهه ای، به خاطر مجاورت با کشور ترکیه بسیاری از گروه ها و خوانندگان به سمت آن نوع موسیقی رفتند. به هر حال موسیقی ما متاثر خواهد بود. شنوندگان هم مقصر نیستند وقتی فضایی را در موسیقی خود مان کم می بینند، نسبت به آن عطش پیدا می کنند و از هنرمندان شان آن را می خواهند. من سلیقه شخصی خودم را هم در ملودی، تنظیم و ترانه دارم. بیشتر اوقات تنظیم هایم گروهی شکل می گیرد و با دیگران همفکری می کنم.

- امروزه بازار انتشار تک قطعه ها بسیار داغ شده است حتی برخی از خوانندگان مطرح هم به انتشار تک قطعه روی آورده اند. برای شنیده شدن تک قطعه های تان در چنین فضایی چه تدبیری اندیشیده اید؟

در گذشته، حدود یک سال پیش، روند کمی متفاوت بود. امروز به جز در چند سایتی که قوی و حرفه ای فعالیت می کنند، نمی شود بازخورد خوبی از قطعه گرفت. بیشتر تبلیغاتی که در اینستاگرام و تلگرام انجام می شود، کمک می کند. برای شنیده شدن یک قطعه از همه چیز مهم تر صدای خواننده است. پس از آن کیفیت خوب قطعه، تکراری نبودن آن و حتی کاور خوب و مناسب در شنیده شدن بسیار تاثیر گذار است. در انتها هم تبلیغات قرار دارد. گاهی یک قطعه Slow برخلاف تصور بسیاری هیت می شود.

- چه چیزی برای تان در انتخاب جزییات یک قطعه اهمیت دارد؟

ایده لوژی ذهنی یک خواننده باعث می شود تا ترانه ای را انتخاب کند. در درجه اول خواننده باید یک ایده لوژی ذهنی داشته باشد، جهان بینی او است که در ترانه نمود پیدا می کند. خواننده ای که تفکری در پشت کارش نداشته باشد مسلما نمی تواند خوب انتخاب کند. قطعات را به صورت آزمون و خطا منتشر می کند. شاید یکی- دو تا به صورت احتمالی مورد اقبال قرار بگیرد. اما ماندگار نخواهد بود و پیامدی را در پی نخواهد داشت. نظیر این اتفاق در بازار موسیقی بسیار افتاده است. خواننده ای که ایده لوژی دارد، ترانه را به خوبی پیش می برد و در واقع سریالی از کار ها را دنبال می کند. مخاطب را با سریال و مسیر کاری اش همراه می کند. در ابتدا ترانه قرار دارد زیرا کشور ما ریشه ای ادبیاتی دارد، نمی شود ترانه را از مردم گرفت. بعد از ترانه هم موسیقی قرار دارد. به طور قطع خواننده هم باید صدای خوبی داشته باشد. در کنار همه این ها خواننده باید چهره خوبی داشته باشد، کاور و عکس مناسبی انتخاب کند و از تبلیغات خوبی استفاده کند.

- تبلیغات را خیلی موثر می دانید.

بله، 100 درصد تبلیغات تاثیر دارد. متاسفانه به خاطر شلوغی بازار و موسیقی حجوی که تنها بازار را شلوغ می کند، مجبور هستیم تبلیغات زیادی بکنیم. باید موسیقی های حجو کنار زده شود تا موسیقی خواننده به گوش برسد.

- کی تصمیم دارید آلبوم منتشر کنید؟

آلبوم در سال آینده منتشر خواهد شد. بیشتر قطعات آن آماده است. چند قطعه ای هم از تک قطه هایی که تا کنون منتشر شده در لیست آلبوم قرار دارد.

 - قطعه جدیدی در دست انتشار دارید؟

قطعه جدیدی را در یکی- دو هفته آینده منتشر می کنم. این قطعه که «نفسم باش» نام دارد، در رابطه با دریاچه ارومیه است، این موضوع دغدغه چند ساله من بوده و حدودا دو سال روی آن فکر شده است. این قطعه با ترانه ای از دوست خوبم عرشیا عشقی است و از زبان خود دریاچه ارومیه صحبت می کند. آهنگسازی آن را هم خودم انجام داده ام.  قبل از آلبوم هم چند تک قطعه دیگر منتشر خواهد شد.

- چه مسیری را برای آینده هنری تان در نظر گرفته اید؟

 تا جایی که بتوانم حرفی برای گفتن داشته باشم و چشمه بجوشد، کار خواهم ساخت. من عاشق کار ساختن و تنظیم کردن هستم. بحث خوانندگی را هم جدی می گیرم و در آن مسیر پیش می روم. تا زمانی که اتفاقاتی که در نظر دارم بیفتد، ادامه می دهم.

- چه قطعات جدیدی با آهنگسازی شما و با صدای خوانندگان دیگر خواهیم شنید؟

چند قطعه در آلبوم سینا شعبان خانی دارم. چند تک قطعه با صدای محمد رضا مقدم به زودی منتشر خواهیم کرد. در قطعه ای با رضا صادقی همکاری کرده ام که آن هم به زودی منتشر می شود.منبع : اختصاصی نوای فارس
به اشتراک بگذارید :


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q