۱۴۰۳ اول ارديبهشت - 02:31 ق.ظ

گزارش نوای فارس از آخرین شب جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانیاولین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی به پایان رسید

اولین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی به پایان رسید
نوای فارس-مهرنوش قضاوتی: آخرین شب جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی  بیست و سومین روز آخرین ماه پاییز ۹۵ برگزار شد. این جشنواره که اولین سال برگزاری خود را تجربه می کرد، از ۱۹ تا ۲۳ آذر هر شب در دو سانس پذیرای مخاطبان خود بود.

سانس ابتدایی پنجمین شب این برنامه سی دقیقه از ساعت ۱۷ گذشته بود که آغاز شد. عطا نویدی، مسؤول روابط عمومی جشنواره، روی صحنه آمد و پس از عذر خواهی بابت تاخیر در شروع برنامه که به علت  اذان مغرب و ساعت ترافیک تهران بود، گفت: ممنون از حمایت تان از موسیقی کلاسیک ایرانی که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. به طور قطع با حضور شما و استقبال تان پررنگ تر خواهد شد. او سپس از حاضران خواست تا برای بهبود برنامه های بعدی فرم های نظرسنجی جشنواره را پر نمایند.

 با روشن شدن چراغ های صحنه، دو نوازنده کمانچه و تنبک روی صحنه آمدند. بخش اول برنامه مانند چند شب گذشته به بداهه نوازی اختصاص داشت. نوای کمانچه سامر حبیبی در دستگاه همایون شروع کننده موسیقی کلاسیک ایرانی امشب بود. پس از تکنوازی کمانچه صدای تنبک بهنام معصومی به آن اضافه شد. در پایان این بداهه نوازی هنرمندانه، جمعیت به تشویق دو نوازنده پرداخت.

بخش دوم برنامه ساز و آواز بود. صحنه برای این گروه آماده شد و چند دقیقه بعد از اجرای اول نوازنده و خواننده این بخش وارد شدند. آریا محافظ روی صندلی نشست و سنتورش را مقابلش قرار داد، امید مظهری که آواز این بخش را بر عهده داشت میکروفون خود را تنظیم کرد. صدای سنتور در دستگاه بیات اصفهان طنین انداز شد و در ادامه آواز نیز به این تکنوازی زیبا اضافه شد.

پس از استراحتی کوتاه، برنامه وارد بخش سوم خود شد.

گروه موسیقی «امیر جاهد» برای آخرین اجرای سانس اول این جشنواره روی صحنه آمد. قطعه ضربی، نخستین قطعه ای بود که گروه شروع به نواختن آن کرد. «سودای دل» با شعری از رهی معیری و آهنگسازی حسین روزبهانی، نوازنده تار این گروه٬ با نوای تار شروع شد. پس از تکنوازی تار، صدای دیگر ساز ها با این ساز آمیخته شد. در نیمه انتهایی، نوای نی سوزی بر فضای موسیقی این قطعه حاکم کرد. «تصنیف پروانه» از اشعار عماد خراسانی انتخاب شده بود. این قطعه با همراهی دو ساز سنتور و نی خوانده شد.

هنرنمایی نوازنده دف شروع کننده قطعه «صوفی خانقاه» بود. این قطعه با فضای نسبتا شاد خود توانست فضای آرام حاصل از قطعات قبلی را از بین ببرد و جوی متفاوت در تالار رودکی ایجاد کند. در اواسط این قطعه دیگر نوازندگان با خواننده هم صدا شدند. «با من صنما» با شعری از مولانا و همنوازی تمام اعضا روند قطعه قبلی را ادامه داد.

«رنگ دشتی» آخرین قطعه اجرا شده توسط گروه «امیر جاهد» بود. آهنگسازی این قطعه را پرویز مشکاتیان عهده دار بود. از نکات قابل توجه این اجرا تکنوازی های هنرمندانه و به جای نوازندگان در میان قطعات بود که به لذت تماشاگران از اجرا می افزود.

حسین روزبهانی(تار)٬ مهدی مساح بیدگلی(بم تار)٬ سید امیرحسین موسوی(دف)٬ سعید میرزا حسینی(نی)، سجاد خانقاهی(سنتور)٬ آرزو‌  کامکار( ساز های کوبه ای)، مجید علیزاده مقدم(تنبک)٬ رامین عبدالهی(کمانچه)، الناز نوتاش(عود) نوازندگان این گروه موسیقی بودند که صدای ساز های شان با صدای علی یاری پور همراه شد.

مراسم اختتامیه اولین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی ۲۴ آذر ماه برگزار خواهد شد.منبع : اختصاصی نوای فارس
به اشتراک بگذارید :


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q