۱۴۰۳ هفتم ارديبهشت - 11:07 ب.ظ

با همکاری گروه موسیقی «موغام» در برج میلاد؛ارکستر سمفونیک البرز آثار آهنگسازان آذربایجانی را اجرا کرد

ارکستر سمفونیک البرز آثار آهنگسازان آذربایجانی را اجرا کرد
نوای فارس – سجاد مالمیر: ارکستر سمفونیک البرز پس از اجرای چند شب از پروژه «شب آهنگسازان ایرانی»، در تاریخ دوم دی‌ماه، کنسرت موسیقی شب آذربایجان را با همکاری گروه موسیقی «موغام» در سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار کرد.

پیش از شروع این کنسرت، تمامی نوازندگان ارکستر البرز و گروه موغام با لباس رسمی در سالن همایش‌های برج میلاد حضور یافتند تا آیین جشن تولد 55 سالگی ارسلان کامکار شف ویولن ارکستر البرز را برگزار کنند. این جشن صمیمانه در حضور خبرنگاران و عکاس‌های رسانه‌های خبری برگزار شد و چندان به طول نینجامید چرا که اعضای ارکستر البرز و گروه موغام باید خودشان را برای کنسرت «شب آذربایجان» آماده کنند.
کنسرت «شب آذربایجان» از رأس ساعت 21:30 با ورود تماشاگران علاقه‌مند به موسیقی کلاسیک و نواحی در برج میلاد آغاز شد که در این حین اعضای ارکستر سمفونیک البرز و گروه موسیقی موغام نیز در میان تشویق تماشاگران به روی صحنه آمدند و پس از استقرار در جایگاه خودشان، چشم انتظار به حرکت درآمدن چوب رهبری یاشار شادپور ماندند.

نحوه چینش ارکستر نوازندگان البرز و گروه موغام به طوری بود که نوازندگان ویولن و ویولن‌سل در سمت چپ و راست رهبر ارکستر قرار گرفته و همایون رحیمیان (مایستر ارکستر البرز) پیش‌تر از اعضای این ارکستر و اوختای شادی مایستر گروه موغام و نوازنده این گروه نیز روبروی اعضای موغام قرار گرفته و آن‌ها را رهبری می‌کرد. همچنین ناصر عطاپور خواننده گروه موغام نیز با لباسی متمایز از لباس نوازندگان و رهبر ارکستر، درست روبروی یاشار شادپور روی صندلی نشسته و اجرا می‌کرد.

در این کنسرت موسیقی قطعاتی از آهنگسازان شهیر جمهوری آذربایجان نظیر اوزیر حاجی بیگف، فیکرت امیروف، جهانگیر جهانگیراف، سعید رستم‌اف و علی سلیمی آهنگساز ایرانی متولد آذربایجان اجرا شد که هر کدام حال و هوای متفاوتی داشتند. از آن‌جایی که برخی از این قطعات موسیقی در کشور ایران نیز بازخوانی شده‌اند، تماشاگران حاضر در برج میلاد به خوبی با رپرتوار کنسرت پنج‌شنبه شب آشنایی داشتند و حس و حال ویژه این کنسرت را دریافت می‌کردند.

یکی از برجسته‌ترین قطعاتی که در این کنسرت اجرا شد، قطعه ماندگار «کوچه‌لره» اثر رشید بهبودف بود که ناصر عطاپور خواننده گروه موغام آن را به خوبی اجرا کرد. در حین اجرای این قطعه، گروه نوازندگان ویولن و ویولن‌سل بیشترین زحمت را به جان خریدند و در نهایت به خوبی از پس راهنمایی‌های رهبر ارکستر البرز برآمدند و با تشویق مخاطبان حاضر در برج میلاد همراه شدند. قطعه «کوچه‌لره» به خاطر محبوبیت وصف‌ناپذیری که در ایران دارد، تقریباً پرمخاطب‌ترین اثر از میان قطعات رپرتوار این کنسرت بود.

اعضای گروه موسیقی موغام را اوختای شادی (تار و مایستر گروه)، افشین علوی (کمانچه)، آرش آذر (بالابان) و ائلوین سادات (ناغارا) تشکیل می‌دادند و همایون رحیمیان (مایستر)، کریم قربانی (ویولن‌سل)، سیاوش ظهیرالدینی (ویولن آلتو)، ارسلان کامکار (ویولن)، محمود منتظم (تیمپانی و سازهای ضربی) و حسین شریفی (ترومبون) نیز برخی از برجسته‌ترین نوازندگان ارکستر سمفونیک البرز بودند.

حضور سپیده خداوردی بازیگر مطرح سینمای کشور در میان نوازندگان این کنسرت نیز به نوبه خودش جذابیت داشت. خداوردی بیش از 10 سال است که در حوزه موسیقی فعال بوده و همراه با ارکسترهای مختلف به روی صحنه رفته است. او پیش‌تر نوازنده ویولن ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی بود که با تعطیلی این ارکستر به جمع نوازندگان ارکستر سمفونیک البرز پیوست.

ارکستر سمفونیک البرز به مدیریت محمدحسین مقدس تفرشی و مدیریت داخلی غزاله گروسی از چند سال پیش تأسیس شده و تا کنون با آهنگسازان و رهبران مشهوری نظیر هوشنگ کامکار، لوریس چکناواریان، سهراب کاشف همکاری کرده است. این ارکستر تا به امروز چندین و چند اجرای بزرگ را به روی صحنه برده که پروژه «شب‌های آهنگسازان ایرانی» از عمده‌ کنسرت‌های آن به شمار می‌رود. سیاست تأسیس ارکستر سمفونیک البرز، پرداختن به آثار آهنگسازهای ایرانی و خارجی است و کنسرت این ارکستر در تاریخ پنج شنبه دوم دی‌ماه، اولین کنسرتی بود که این ارکستر در آن به اجرای قطعات موسیقی آذربایجان پرداخت.
عکس های امیر رسام مهر از این کنسرت را در ادامه ببینید:
به اشتراک بگذارید :


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q