۱۴۰۳ پنجم ارديبهشت - 09:37 ق.ظ

بازدید نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی از ارکستر سمفونیک تهرانمرادخانی: اتفاقات با هنر جاودانه خواهند شد

مرادخانی: اتفاقات با هنر جاودانه خواهند شد
نوای فارس - مینا آتشی: کنسرت ارکستر سمفونیک تهران در حالی روز 13 دی ماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد که تمرین برای اجرای پیش رو امروز با حضور حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، علی مرادخانی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد رودکی، فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی و احمد پژمان آهنگساز برگزار شد.

رپرتوار اجرایی ارکستر سمفونیک تهران برای اجرای پیش رو "سمفونی آزادگان" از ساخته های احمد پژمان مشغول تمرین بودند، این اجرا به رهبری شهرداد روحانی از ساعات اولیه صبح در طبقه سم بنیاد رودکی تمرین خود را آغاز کردند.

گروه کر ارکستر سمفونیک به رهبری رازمیک اوهانیان با همراهی ارکستر سمفونیک تهران مشغول اجرای قطعه "سرزمین دلاوران" یا همان "سمفونی آزادگان" میزبان چهره های شاخص دولتی بودند.

بعد از تمرین یک پارت شهرداد روحانی ضمن خوش آمد به حضار داخل سالن از نحو اجرا گروه کر ابراز رضایت کرده و تمرین را برای پارت دوم با عنوان "خرمشهر" بدون حضور کر پی گرفت.

زبان هنر، زبان ماندگاری است

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی بعد از بازدید از ارکستر در جمع خبرنگاران گفت: همانطور که بارها در بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری شنیده ایم، زبان هنر، زبان ماندگاری است بنابراین باید بتوانیم با استفاده از این ارزش های فرهنگی که برخوردار هستیم، برای انتقال ارزش های ملی و اسلامی استفاده کنیم. یکی از نام های بلند و ماندگاری که در ارزش های اسلامی و تاریخ انقلاب ما ماندگار خواهد بود، موضوع ۸ سال دفاع مقدس است که به عنوان یک ارزش و اثر برجسته بی بدیل اسلامی و ملی در تاریخ انقلاب اسلامی ثبت می شود.

وی افزود: در تاریخ انقلاب اسلامی، دفاع مقدس به عنوان یک ارزش و اثر برجسته ماندگار بی‌بدیل اسلامی و ملی خلق شد. به گمان من دفاع مقدس آیینه شفاف و روشنی از ارزش‌هایی است که ملت ایران به عنوان یک ملت اسلامی تقویت‌شده در مکتب قرآن، پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت او از آن برخوردار بوده است. تمام این ارزش‌ها در دفاع مقدس و در رویارویی با نظام حاکم بر جهان و قدرت‌هایی که در نظام سلطه ایفای نقش می‌کنند به نمایش گذاشته شده است.

او ادامه داد: دفاع مقدس به گمان من یک آینه شفافی از ارزش های ملت ایران به عنوان یک ملت اسلامی تربیت شده اسلام است که در رویارویی با نظام حاکم بر جهان و قدرت های استکباری ایستادگی کرد و برگ زرینی را به تاریخ انقلاب اسلامی ایران اضافه کرد. البته یکی از برگ های زرین و پر افتخار دفاع مقدس، برگ زرین اسارت و آزادگی است. این برگ آنقدر زیبا است که حتی مزدورانی که رزمندگان ما را در اسارت نگه داشته اند به این استقامت و ایثارگری در کنار ارزش های انقلاب اذعان کردند.

نایب رییس مجلس قبلی شورای اسلامی تاکید کرد: مروز شاهد اثر ارزشمند استاد احمد پژمان، اجرای استاد شهرداد روحانی به همراه اعضای ارکستر سمفونیک تهران بودیم که به اعتقاد من اثر زیبای هنری را خلق کردند که برآمده از ظرفیت های ملی ما برای تبیین گونه ای از زیبایی ها و ارزش های تاریخ اسارت و کار بزرگ آزادگانی است که در دوران اسارت آفریدند.

اتفاقات با هنر جاودانه خواهند شد

علی مرادخانی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این جمع گفت: ما افتخار داریم و خوشحال هستیم که نقشی هر چند کوچک را در سپاس از آزادگانی که همه هستی خود را برای این سرزمین داده‌اند، ایفا می‌کنیم. حوزه هنر وظیفه دارد برای همه کسانی که در این کشور زحمت کشیده‌اند، آنچه را در حیطه دارد، آنگونه که شایسته است در اختیار بگذارد. آثاری مانند این سمفونی نشان می‌دهد که هنر ما و هنرمندان ما متعهد هستند که اینگونه پاس می‌دارند انچه را که به درستی در این کشور اتفاق افتاده است. همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز گفته‌اند این اتفاقات با هنر جاودانه خواهند شد.

او افزود: من فکر می‌کنم همانطور که کاری که آقای پژمان برای سمفونی "خرمشهر"کردند و یک شعر مردمی را به اثری هنری تبدیل کردند این کار نیز در آینده هرجا از آن یاد شود بخشی از جاودانگی حماسه‌های این ملت را به خوبی نشان خواهد داد. کم پیش می‌آید دوستانی که در زمینه‌های مختلف کار می‌کنند این گونه به هنر توجه نشان دهند. ما خیلی به آقای ابوترابی‌فرد زحمت دادیم و از ایشان تقدیر  می‌کنیم و سپاسگزاریم.

شهرداد روحانی رهبر ارکستر سمفونیک تهران هم گفت: این اثر برای عزیزانی نوشته شده که با فداکاری خود باعث شده اند یک وجب از این خاک از دست نرود و این افتخار بنده است که چنین اثر جاودانه ای توسط استاد احمد پژمان نوشته شده است.

وی افزود: وقتی این اثر را تمرین می کردم به قدری به دلیل محتوای آن درگیر اثر و حوادث ۸ سال دفاع مقدس شدم که فکر می کنم اگر مخاطب آن را گوش دهد، برایش کافی است و کاری خواهد کرد که این ایثار و از جان گذشتگی جاودانه بماند.

سمفونی آزادگان (سرزمین دلاوران) به آهنگسازی احمد پژمان ۱۳ دی ماه توسط ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی در تالار وحدت تهران برگزار می شود.
به اشتراک بگذارید :


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q