۱۴۰۳ هفتم ارديبهشت - 04:13 ب.ظ

گزارش نوای فارس از کنسرت گروه «دنگ شو»دنگ شو «آبان، کاشی 16» را در تالار وحدت از خود به یادگار گذاشت

دنگ شو  «آبان، کاشی 16» را در تالار وحدت از خود به یادگار گذاشت
نوای فارس- حسین رجب نیا: بار دیگر گروه «دنگ شو» کار گروهی خود را در تالار وحدت مجوعه رودکی در دو شب متوالی ششم و هفتم دی ماه به روی صحنه برد. این کنسرت که به همت موسسه آوای فروهر انجام شد توانست نظر مخاطبان انبوهی را به خود جلب کند.

از آنجایی که موسیقی‌ گروه دنگ شو نگاهی‌ تازه به نغمه‌های بومیِ شرقی‌ و به خصوص خاور میانه دارد از همان ابتدای شروع کار توانسته است توجه مخاطبان خاص خود را جلب کند تا آنجایی که پس از بازگشت به ایران در سالهای 2012 و 2013 بدون هیچگونه تبلیغاتی توانست 75 اجرای موفق را به روی صحنه ببرد.

در این شب کنسرت بیش از 15 قطعه از کارهای دنگ شو اجرا شد از میان آنها می توان «دلبند»، «گرم بخند»، «دنگ شو» و «ای درد ای یار» را نام برد.
پس از اتمام اولین قطعات مثل «ابرها در گذرند» طاها پارسا سخنی چند با مخاطبان خود داشت که به نقل از او "ما میراث دار موسیقی هستیم". این موسیقی که شاید روزی با چکیدن قطره ای از باران بر روی صخره و یا سطح دریا شروع شد و در نهایت به صفحات گرامافون رسید و سپس از آنالوگ به دیجیتال رسید، علیرغم اینکه ظرف های متفاوتی پیدا کرده است، اما این صدا است که می مانند. پس از این نطق کوتاه «شب های با تو بودن» به اجرا در آمد. تمایزی که در این اجرا به نسبت سایر کنسرت ها به چشم می خورد، گردهم آوری مجموعه ای کامل از هنرهای تجسمی و موسیقی در این شب اجرا بود.
در طراحی صحنه، صفحه های گرامافونی در نظر گرفته شده بود که در طول اجرا شاهد نگارش و هنرنمایی «محمد سعید نقاشیان» بر روی آن ها بودیم.

در طول برنامه همچنین قطعاتی از آخرین آلبوم رسمی این گروه با نام «اتاق گوشواره» انتخاب شده بود. اشعاري از "مولانا"، "سعدی"، "عارف قزوینی"، "فریدون مشیری" و "سیمین بهبهانی" تلفيق شده با ترانه هاي مازيار عبايي و امير چمني متن "اتاق گوشواره" را تشكيل داده اند. قطعاتی مثل «حلوا» و «آبان، کاشی 16» شور و هیجان این اجرا را به اوج خود رساند. همچنین از نقش پر رنگ ساز کمانچه در این قطعات نمی توان چشم پوشی کرد که نمای تاثیر گذاری از موسیقی تلفیقی را به نمایش می گذاشت.
شب گذشته موسسان اصلی گروه دنگ شو  (رضا و طاها شایا) میزبان مهمان ویژه ای بودند، مادر این دو برادر در این اجرا حضور داشت که بصورت کاملا اتفاقی این اجرا مصادف با تولد او بود.

همچنین طاها از اتفاقات غیر مترقبه ای که اخیرا برای برخی از اعضای گروه افتاده بود با طرفداران خود گفت. در طول برنامه بنا شده بود که نوازنده نی «اسحاق چگینی» اجرای تک نوازی داشته باشد، اما به دلیل مشکلات پیش آمده، او نتوانسته بود خود را به این اجرا برساند به همین دلیل به مدت 10 دقیقه برنامه پس از اجرای قطعه پر شور و حال «دنگ شو» متوقف شد. سپس شاهد هارمونی گرم و شنیدنی پیانو و تنبک با نوای «شدی با من غزل، دیوان حافظ ، خمر چل ساله» صدای طاها بودیم که او این کار پر احساس را تقدیم به گالری «آرت سنتر» کرد که با پشتیبانی و همفکری آنها این اجرای هنری که تلفیقی از هنر نقاشی، موسیقی و شعر و ادبیات بود تقدیم حضور مخاطبان شد.
سپس طاها صحنه را در اختیار «میلاد باقری» دیگر خواننده این گروه قرار داد و شاهد «ای درد ای یار» با صدای او بودیم.
اما «گناهکار» جزو قطعاتی بود که به دلیل شور و هیجانی که به همراه داشت در بخش پایانی اجرا دوبار اجرا شد. پس از اجرای دو قطعه «ماهی ها» و «رد شو» که شاهد دو نوازی پیانو و کمانچه بودیم، رضا شجاع نوری "شایا" که خود پیانو و تنظیم گروه را بر عهده دارد اعضای گروه را معرفی کرد.

 سپس  قطعات پایانی که شامل «عشق آمد»، «بوسه»، «یه شهر دور » بود به سمع و نظر مخاطبات دنگ شو رسید.
این اجرای به یاد ماندی همچنین میزبان چهره های شناخته شده هنری از جمله گلابه آدینه و شیرین بینا بود همچنین طاها در طول برنامه توضیح داد که نقش و نگار هایی که توسط استاد نقاشیان در دو شب برنامه دنگ شو آمده می شود طی یک برنامه خاص توسط موسسه خیریه محک و بهنام دهش پور به فروش خواهد رسید.

اعضای گروه دنگ شو را در این کنسرت افراد زیر تشکیل دادند:
شایا"وکال و پیانو"، طاها پارسا "وکال و ساکسفون"، صبا صمیمی "تمبک و وکال"، سروش عدل"گیتار بیس"، خشایار روانگر "درامز" و ماکان خویی نژاد "ویولنسل" و آیدین ترکیان «کمانچه».

حسن ختام این کنسرت گرم و صمیمی «گناهکار» بود بلافاصله پس از اتمام این قطعه گروه صحنه را با تشویق ممتد هوادارنش ترک کرد.

عکس های امیر رسام مهر از این کنسرت را در ادامه ببینید:
به اشتراک بگذارید :


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q