۱۴۰۳ اول ارديبهشت - 02:19 ق.ظ

گزارش نوای فارس از نشست رسانه ای پوئم سمفونی «سرزمین دلاوران»شهرداد روحانی: نخستین بار است که می بینم اثر با ارزشی ساخته می شود/احمد پژمان: این قطعه بسیار مشکل است

شهرداد روحانی: نخستین بار است که می بینم اثر با ارزشی ساخته می شود/احمد پژمان: این قطعه بسیار مشکل است
نوای فارس- مینا آتشی: نشست رسانه ای پوئم سمفونی "سرزمین دلاوران" در حالی برگزار شد که رهبر ارکستر سمفونیک تهران بعد از ارائه توضیحات مقدماتی بدون پاسخ به خبرنگاران محل نشست را ترک کرد.
سمفونی در مملکت ما لوث شده  است.

احمد پژمان در ابتدای این نشست با اشاره به پوئم سمفونی سرزمین دلاوران گفت:‌ این اثر یک کار ملی است و روایت جنگ و جانفشانی‌هایی است که هموطنان ما انجام دادند. سمفونی در مملکت ما لوث شده  و نهادها و مدیران ما هم از این واژه خوششان آمده من اصرار داشتم که نام سمفونی برای این اثر انتخاب نشود و در همین راستا آقای روحانی پوئم سمفونی را پیشنهاد دادند که من هم از آن استقبال کردم چرا که این اثر داستان‌گونه روایت می‌شود.

وی افزود: نیایش یزدان، آغاز جنگ، اسارت، نبرد و جانفشانی و شادی پایانی 5 بخش پوئم سمفونی سرزمین دلاوران تشکیل می‌دهند. من در این قطعه سعی کردم از موسیقی ایرانی استفاده کنم البته موسیقی ایرانی که سمفونیک است. در تمام کارهایم سعی می‌کنم از موسیقی خودمان که ریتم‌ها و موتیف‌های خیلی خوبی دارد استفاده کنم در قسمت پنجم این اثر هم از ریتم‌های ایرانی استفاده شده است.
این آهنگ بارها در ایران و جهان اجرا خواهد شد.

شهداد روحانی رهبر ارکستر سمفونیک تهران نیز گفت: این نخستین بار است که می بینم اثر با ارزشی ساخته می شود،خوشحالم که افتخار رهبری این قطعه نصیب من شد،این ۵ اثر که در سمفونیک می شنوید، شما را به فضای جنگ می‌برد . این اثر به حدی خوب ساخته شده است که هر مخاطبی را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی افزود: قطعه ساخته شده استاد پژمان یکی از سخت ترین قطعاتی است که ارکستر اجرا خواهد کرد؛ تمرینات فشرده‌ای را برای آماده کردن این اثر انجام داده‌ایم، چرا که این قطعه بسیار مشکل است.مطمئنم این آهنگ بارها در ایران و جهان اجرا خواهد شد.

عبدالجبار کاکایی ترانه سرا این کار ه درباره این کنسرت به اصحاب رسانه گفت: بخشی از شعرهای من که در این سمفونی مورد استفاده قرار گرفته را سال‌‌ها پیش بر مبنای یک کار دلی نوشته بودم من تنها این اشعار را با روایتی که آقای پژمان از موسیقی این قطعه ارائه دادند تکمیل کردم به اعتقاد من آزادگی یک مفهوم فردی،‌درونی و معنوی است و چون ایرانی‌ها از دیرباز از بردگی به دور بودند خودشان را آزاده توصیف می‌کردند. فکر می‌کنم نامگذاری عنوان آزادگان برای اسرای جنگ ما به همین منظور انتخاب شده باشد. یعنی افرادی که قرار است هویت ملت ایران را حفظ کنند آزاده خطاب می‌شوند.

وی افزود: فضای این کار در یک محیط جغرافیایی آغاز شده و در بخش دوم وارد مبحث جنگ در سال 59 می شود که در آن بخش شاهد 5 رویداد متفاوت هستیم.

او ادامه داد: این اثر که به شکل نیمایی سروده شده همگی تابع وزن عروضی بوده و «زندگی جاریست»، «ما بسیاریم»، «خاکریزهای پنهان»،‌"فتح نزدیک است» و «کاروان عاشقان در راه» از عناوین این بخش ها هستند.
فریبرز خوب‌نژاد مدیر مؤسسه پیام آزادگان سومین سخنارن برنامه درباره این اجرا گفت:‌ موسسه به عنوان مالک این اثر خود را مدیون هنرمندانی می‌داند که در این حوزه کار می‌کنند، ملت و جامعه فرهنگی ما خیلی از مقاومت‌های خاموش اسرا اطلاع ندارند به همین خاطر روایت این بخش از تاریخ ایران ظرافت‌هایی دارد که باید به دور از تحریف روایت شود.


عکس های هلیا سعیدی از این نشست را در ادامه ببینید:
برای دیدن سایز اصلی روی عکس ها کلیک کنید
به اشتراک بگذارید :


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q