۱۴۰۳ اول ارديبهشت - 06:30 ق.ظ

فرهنگسرای نیاوران میزبان 14 اجرای مختلف در جشنواره موسیقی فجر

فرهنگسرای نیاوران میزبان 14 اجرای مختلف در جشنواره موسیقی فجر
نوای فارس: سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر میزبان 14 گروه موسیقی در ژانرهای مختلف خواهد بود. در دو شب جشنواره، ابتدا 4 گروه موسیقی بانوان در این سالن به روی صحنه می‌روند و سپس نوبت به اجرای گروه‌های مختلف موسیقی سنتی و تلفیقی می‌رسد. در روزهای پایانی جشنواره فجر نیز فرهنگسرای نیاوران شاهد چند اجرای دو نوازی و تک‌نوازی خواهد بود.

گروه نازار (یلدا عباسی) – چهارشنبه 22 دی (18:30)

یلدا عباسی خواننده موسیقی محلی کرمانجی از شمال خراسان، برگزارکننده اولین کنسرت ویژه بانوان در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر خواهد بود. او در این کنسرت به همراه گروه تازه تأسیس خودش به نام "نازار" و با همراهی 8 نوازنده و همخوان در فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه می‌رود. گروه نازار، یلدا عباسی (نوازنده دوتار و خواننده)، فاطمه اسماعیلیان (همخوان)، نیکناز میرقلمی(نوازنده تنبور)، نرگس محمدی(نوازنده دوتار)، مرجان راوندی(نوازنده عود)، مهزاد خردمند(نوازنده کمانچه)، مارال خلیلی(نوازنده دف و دهل)، فریده سرسنگی(نوازنده پرکاشن) و غزاله تهرانی(نوازنده سنتور) به اجرای مقام‌ها و قطعات فولکلوریک فارسی و کردی خراسان می‌پردازند. قطعات اجتماعی کردی چون لِه یاره، شاهسیار، لو و مقام‌ها و ملودی‌های فولکلوریک خراسان چون بحرطویل، ای دل بنالُم، در حسرت دیدار، الا ای یار و… با تنظیم هنرمندان پرواز همای، محمود نوذری و مقام‌هایی با اشعار فارسی و تنظیم یلدا عباسی قطعات اجرایی کنسرت گروه "نازار" را شامل می‌شوند.

گروه تُرنه (نرگس مختاری) – چهارشنبه 22 دی (21:30)

دومین اجرای شب نخست کنسرت‌های جشنواره سی و دوم در فرهنگسرای نیاوران به اجرای گروه موسیقی "تُرنه" اختصاص دارد. این گروه موسیقی به اجرای قطعاتی از موسیقی بختیاری، بوشهری، گیلانی و... خواهد پرداخت. نرگس مختاری سرپرست، نوازنده دف و خواننده این گروه است که به زبان بختیاری می‌خواند. علاوه‌بر نرگس مختاری، خواهر او مهرنوش مختاری (خواننده و نوازنده دف و دهل)، آسیه شمس (سنتور)، آرزو بابایی (کمانچه)، مریم حاجی‌مالیان (تار)، الناز حسینی (نی)، مهسا نساج‌پور (تنبک)، ساناز یوسفی (نی انبان) و سمیرا واحد (نقاره و هم‌خوان)، سایر اعضای گروه تُرنه را تشکیل می‌دهند.
گروه نگین (نگین سریر) – پنج‌شنبه 23 دی (18:30)

گروه موسیقی "نگین" به سرپرستی نگین سریر فرزند دکتر محمد سریر در شب دوم جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه می‌رود. در این کنسرت موسیقی، نیلوفر ابراهیمی (نوازنده فلوت)، نگین سریر (نوازنده پیانو) را همراهی خواهد کرد. گروه نگین در این برنامه آثاری از آهنگسازان برجسته نیم قرن اخیر موسیقی ایرانی را اجرا خواهند کرد. نگین سریر سال گذشته به همراهی محمدرضا صادقی (خواننده) کنسرتی با شکوه را در تالار رودکی برگزار کرد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. او این‌بار در قالب جشنواره موسیقی فجر، اجرایی را به همراه گروه "نگین" برای بانوان خواهد داشت.

گروه ژیوار (ژیوار شیخ‌الاسلامی) – پنج‌شنبه 23 دی (21:30)

"ژیوار" با سابقه‌ترین گروه موسیقی بانوان در جشنواره فجر است که سابقه اجرا در مراسم اختتامیه سی‌امین جشنواره موسیقی را هم دارد. این گروه در حالی در جشنواره سی و دوم به روی صحنه می‌رود که ژیوار شیخ‌الاسلامی سرپرست گروه اخیراً نسبت به کمتر بودن قیمت فروش بلیت کنسرت‌ گروه ژیوار در مقایسه با برخی دیگر از گروه‌های بانوان و همچنین برگزار نشدن کنسرت بانوان در تالار وحدت اعتراض کرده بود. ژیوار شیخ‌الاسلامی (سرپرست گروه و آواز)، بهمن بهمرام (آهنگساز و تنظیم‌کننده)، آسو نادری (دف، دایره و بندیر)، آتوسا افشاری (تنبک)، مهزاد خردمند (کمانچه)، مهناز کاشانی (قیچک آلتو)، پرستو مرادی (تار)، تینا لاجوردیان (عود)، سحر میرهاشمی (قانون) و چهرزاد شیخ‌الاسلامی (طراح حرکات) گروه ژیوار را در اجرای سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر تشکیل می‌دهند. این گروه نواحی، موسیقی فولکوریک کردستان را با تنظیم‌های جدید اجرا می‌کند و آخرین گروه بانوان جشنواره است که در فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه می‌رود.

با قدسیان (پیام عزیزی) – جمعه 24 دی (21:30)

کنسرت‌های جشنواره موسیقی فجر در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران پس از دو شب ابتدایی جشنواره، رنگ و بوی متفاوتی به خود می‌گیرد. در شب سوم جشنواره کنسرت گروه موسیقی عرفانی "با قدسیان" به سرپرستی و خوانندگی پیام عزیزی برگزار خواهد شد. اعضای این گروه موسیقی عبارتند از: فردین لاهورپور، مرتضی صنایعی و حسن مکانیکی (نی)، حسین قاسم‌زاده (نی و سنتور)، صابرنظرگاهی (تار)، امین گلستانی (عود)، بهروز قهقاری، شهریار نظری و سیاوش عبدی (دف) و علیرضا مصدقی (سازهای کوبه‌ای). پیام عزیزی خواننده موسیقی کردی است که سوای علاقه‌مندان به موسیقی کردی، مخ
اطبان موسیقی پاپ کشور نیز او را با اجرای تیتراژ برنامه تحویل سال شبکه 3 به همراه محمد علیزاده، مرتضی پاشایی، مهدی یراحی، رضا صادقی و سعید شهروز می‌شناسند.

گروه آوای موج (محسن آقایی) – شنبه 25 دی (21:30)

گروه موسیقی محلی "آوای موج" به سرپرستی محسن آقایی یکی از پرآوازه‌ترین گروه‌های موسیقی نواحی در کشور است که با اجرای خود در جشنواره سی و دوم، رکورد اجرا در 13 جشنواره ملی طی یک سال را خواهد شکست. این گروه از سال 86 فعالیت حرفه‌ای خود را در شهر خود بوشهر آغاز نموده و در سال 95 در جشنواره موسیقی نواحی ایران، جشواره فرهنگی ایران و کره جنوبی، سوگواره اقوام ایرانی، جشنواره هفته موسیقی نواحی ایران، هفدهمین جشن خانه موسیقی ایران و... حضور داشته است. محسن آقايی سرپرست گروه و نوازنده نی انبان "آوای موج" است و "آماج" نیز در این گروه به عنوان خواننده حضور دارد. همچنین علیرضا فرحی، سیاوش مهیمنیان آزاد، مهدی گلستان، فرهاد گلگون، سهند امامزاده، ایمان فرخی، حرکات آیینی هادی منوچهری و امین باسره نیز نوازندگان "آوای موج" را تشکیل می‌دهند.

گروه "آن" (آریا محافظ، مجتبی عسگری) – یک‌شنبه 26 دی (21:30)

نخستین اجرای گروه موسیقی "آن" به سرپرستی آریا محافظ نوازنده سنتور در قالب جشنواره موسیقی فجر خواهد بود. این گروه تازه تأسیس در اولین اجرای خود از صدای مجتبی عسگری خواننده موسیقی اصیل ایرانی بهره خواهد برد. هر دوی این هنرمندان تا کنون کنسرت‌های متعددی را به همراه آهنگسازان، خوانندگان و نوازندگان برجسته موسیقی کشور برگزار کرده‌اند و این بار در قالب یک گروه با یکدیگر به روی صحنه خواهند رفت. آریا محافظ در نخستین اجرای گروه "آن"، سنتور می‌نوازند و مجتبی عسگری آواز خواهد خواند.

گروه لوتوس (حمید بهروزی‌نیا، اشکان کمانگری) – دوشنبه 27 دی (21:30)

گروه موسیقی "لوتوس" به آهنگسازی و سرپرستی حمید بهروزی‌نیا در قالب سی و دومین جشنواره موسیقی فجر از اشکان کمانگری خواننده جدید گروه رونمایی خواهد کرد. این گروه در کنسرت خود در فرهنگسرای نیاوران، قطعات آلبوم جدید خود را همراه با سه قطعه قدیمی‌تر لوتوس اجرا می‌کند. آثار مرغ لاهوتی، ایرانی‌تبار، شیدا، وصال، احسان، نوای عاشقان، برانید، ضربی نوا، ایرانی و... قطعاتی هستند که کمانگری در این کنسرت خواهد خواند. علاوه‌بر بهروزی‌نیا و کمانگری، امین گلستانی (عود)، مسلم علیپور (کمانچه)، علیرضا گرانفر (سنتور)، شاهین صفایی (تارباس)، پرهام صارمی (دف) و مرتضی مومنیان (تمبک) سایر اعضای گروه لوتوس را در اجرای 27 دی‌ماه تشکیل می‌دهند. در این کنسرت، حمید بهروزی‌نیا ضمن سرپرستی گروه خود، تارنوازی هم خواهد کرد.

گروه وابات – (عیسی غفاری) – سه‌شنبه 28 دی (18:30)

از تاریخ سه‌شنبه 28 دی، دوباره فرهنگسرای نیاوران در قالب جشنواره سی و دوم فجر موسیقی، دو اجرائه می‌شود. در اجرای نخست از شب هفتم این جشنواره، عیسی غفاری همراه با گروه "وابات"، آثار خودش را اجرا خواهد کرد. عیسی غفاری یکی از آهنگسازان کشور است که معمولاً با همکاری با گروه موسیقی "بیداد" به خوانندگی وحید تاج شناخته می‌شود. وی تا کنون سابقه چندین اجرای دونوازی و همنوازی بر روی صحنه را داشته است. او در این کنسرت بی‌کلام به عنوان نوازنده تار و سه‌تار، همراه با سارا رضازاده (تار) و سارا فطرس (دف، کوزه و بندیر) به روی صحنه خواهند رفت و برنامه دوتارنوازی را با همراهی سازهای کوبه‌ای اجرا خواهند کرد.

گروه آهنگ (مهرداد ناصحی، مهدی امامی) – سه‌شنبه 28 دی (21:30)

گروه موسیقی "آهنگ" به آهنگسازی و سرپرستی مهرداد ناصحی که تا چندی پیش با وحید تاج به عنوان خواننده به روی صحنه می‌رفت، در جشنواره فجر به همراه مهدی امامی به اجرا خواهد پرداخت. این گروه موسیقی قدمت چند ساله دارد و امین گلستانی (عود)، جمشید صفرزاده (سنتور) و کامران یعقوبی (تنبک) اعضای ثابت آن می‌باشند. گروه "آهنگ" در جشنواره فجر، پس از برگزاری کنسرت به همراهی وحید تاج در قبرس، برای نخستین بار از صدای مهدی امامی بهره خواهد برد و خود ناصحی نیز در آن به نوازندگی کمانچه خواهد پرداخت. مهرداد ناصحی نوازنده و خواننده اهل ایران است. او یکی از هنرمندان موسیقی سنتی ایرانی است و در آلبوم‌ها و اجراهای بسیاری در این زمینه فعالیت کرده است.

بهاره فیاضی – چهارشنبه 29 دی (18:30)

در هشتمین شب از سی و دومین جشنواره موسیقی جوان، بهاره فیاضی نوازنده تار و سه‌تار برای علاقه‌مندان به موسیقی ایرانی تک‌نوازی خواهد کرد. این نوازنده تا کنون اجراهای مختلفی را در سالن‌های پایتخت برگزار کرده و در قالب برنامه شب سازهای ایرانی در فرهنگسرای نیاوران نیز به روی صحنه رفته است. او دارای مدرک لیسانس از دانشکده هنرهای زیبای تهران است و تا کنون چند بار دیگر نیز در جشنواره موسیقی فجر حضور داشته است. داود گنجه‌ای، اسماعیل مهرتاش، نصرالله ناصح‌پور و حسین علیزاده
برخی از اساتید بهاره فیاضی هستند. کنسرت فیاضی از معدود کنسرت‌های تک‌نوازی بانوان در جشنواره موسیقی فجر است که از این حیث می‌تواند بسیار جالب باشد.

گروه همنوازان سایه – چهارشنبه 29 دی (21:30)

گروه موسیقی دستگاهی "همنوازان سایه" به سرپرستی محمدامین اکبرپور، با اجرای قطعاتی از آثار اکبرپور، طاهرزاده، مختاری، مهرتاش، درویش خان، امیر جاهد و... در قالب جشنواره فجر به روی صحنه می‌رود. در این کنسرت موسیقی، حسین علیشاپور به عنوان خواننده گروه "همنوازان سایه" حضور دارد و محمدباقر زینالی (عود)، زمان خیری (نی)، یاشار مهاجری (سنتور)، محمد امین اکبرپور (تار) و مجید علیزاده (تنبک) نیز به عنوان نوازنده گروه را همراهی خواهند کرد. گروه همنوازان سایه تا کنون سابقه اجرا در سالن خلیج فارس را داشته و به خوبی با فضای فرهنگسرای نیاوران آشنا است.

پویان بیگلر – پنج‌شنبه 30 دی (18:30)

آخرین شب از جشنواره موسیقی فجر در سالن خلیج فارس، مثال شب گذشته با یک تک‌نوازی آغاز می‌شود و این‌بار پویان بیگلر سولیست تار و سه‌تار روبروی مخاطبان می‌ایستد و نوازندگی می‌کند. بیگلر آهنگساز و نوازنده تار و سه‌تار متولد 1361 در همدان است. او دوره عالی را در محضر استادان داریوش طلائی و محمدرضا لطفی گذراند و در کارشناسی ارشد از محضر استادان شریف لطف» و محسن حجاریان بهره برد. وی در کنسرتهای بسیاری از جمله کنسرتهای پژوهشی با همراهی «داریوش طلایی»، «حمید متبسم» و «همایون شجریان» ( باشگاه انقلاب) شرکت داشته است. بیگلر در بخشی از کنسرت خود در جشنواره موسیقی فجر به اجرای قطعاتی از ساخته‌های خودش می‌پردازد و در بخش دیگر آن بداهه‌نوازی خواهد کرد.

گروه چهارباغ – پنج‌شنبه 30 دی (21:30)

اجرای نخست گروه موسیقی "چهار باغ" به سرپرستی محمدرضا و علی رستمیان، آخرین اجرای سی و دومین جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای نیاوران خواهد بود. این گروه اخیراً با ترکیب سازی جدید فعالیت خود را آغاز نموده است. علی رستمیان (آواز)، محمدرضا رستمیان (سنتور)، عبدالرضا رستمیان (دودوک)، آوا رستمیان (کمانچه)، نازنین تن‌ساز (عود)، آناهیتا ایزدی‌پارسا (ویولن‌سل)، شایان یزدی‌زاده (تنبک)، میثم کاردارفر (گیتار) و مهران امیراصلانی (کوزه و سازهای کوبه‌ای)، اعضای گروه موسیقی چهارباغ را برای اجرا در شب پایانی جشنواره سی و دوم موسیقی فجر تشکیل می‌دهند.
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q