۱۴۰۳ هفتم ارديبهشت - 03:53 ق.ظ

سومین دوره جشنواره «نوای خرم» به پایان راه رسید

سومین دوره جشنواره «نوای خرم» به پایان راه رسید
نوای فارس - حسین رجب نیا: سومین جشنواره و جایزه "همایون خرم" روز گذشته در حالی به نقطه پایان رسید که در مراسم اختتامیه آن علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی، فریدون شهبازیان، علی اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد رودکی، سالار عقیلی، فضل ا... توکل و...، فریدون شهبازیان و.. بعنوان مهمانان ویژه در آن حضور داشتند.

نوای خرم که سومین سال برگزاری خود را پشت سر میگذارد، در حالی خاتمه پیدا کرد که شرکت کنندگان آن در مقایسه با سال گذشته بیش از 2 برابر افزایش پیدا کرده بودند.

 این جشنواره در سال 1393 با 78 شرکت کننده و 37 اجرا از 7 شهر و 3 آموزشگاه و مدرسه شروع به کار کرد که در سال 1394 تعداد شرکت کنندگان آن به 680 نفر و 280 اجرا از 31 شهر و 12 آموزشگاه و مدرسه رسید در حالی که در سال جاری شاهد شرکت 1040 نوازنده و خواننده و 395 اجرا از 56 شهر و نیز 39 مدرسه و آموزشگاه بودیم. جشنواره و جایزه استاد همایون خرم با هدف ترویج فرهنگ ایرانی، توسعه فرهنگ موسیقیایی و تشویق کودکان و نوجوانان به سمت موسیقی ریشه دار ایرانی، ارائه الگوهای مناسب از هنرمندن اخلاق مدار و کشف استعداد های جدید سومین سال زندگی خود را با این چنین استقبال  پر شوری از سوی خانواده های فرهنگی و موسیقی دوست سپری نمود. از مجوعه تصاویر اجراهای ارسال شده به دبیرخانه این جشنواره، در نهایت 70 اجرا و 298 نوازنده و خواننده در قالب 41 اجرای تک خوانی و تک نوازی، 13 اجرای 2 یا 3 نفره، 15 اجرای گروهی 4 نفره به بالا برای شرکت در مرحله رقابتی سومین جشنواره و جایزه استاد همایون خرم راه یافتند.

مراسم اختتامیه با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. سپس پس از عرض خیر مقدم به حاضرین، کلیپ تصویری از استاد خرم پخش شد. در این کلیپ، همایون خرم در مدح استاد تجویدی نطق می نمود که به نقل از ایشان کارهای تجویدی در حقیقت «دلپذیر» بود که این ناشی از عشق حقیقی بود که ایشان از موسیقی به دل داشت.
پس از اجرای این کلیپ، شاهد اجرای زنده گروه ضرباهنگ از تهران بودیم. این گروه که متشکل از 9 نوازنده و خواننده بود به سرپرستی و تنظیم سپاس صدرنوری دو قطعه «راز دل» و «همچون گذشته ها» را اجرا نمود.  سپس صدرنوری پیانو، غزل روزبهانی ویولن، همایون اسلامی ویولن، یکتاسادات احمدی زاده، ویولنسل، پریسا غیبی، فلوت، امیر حسین سیف نوری، کمانچه، آسمان صدرنوری، تمبک و همخوان، فریماه خرمی همخوان و پریماه صبوریان در جایگاه همخوان در این گروه همکاری می کردند. بعد از اتمام این اجرا، کلیپی پخش شد که در آن روند برگزاری این جشنواره به نمایش داده می شد. در این کلیپ شاهد صحبت های بردیا صدرنوری، ناصر ایزدی و رضا خرم در خصوص این جشنواره و هدف از برگزاری آن بودیم.

در ادامه از نیلوفر ابراهیمی به نمایندگی از هیئت داوران دعوت شد تا برای سخنرانی حاضر شود. ابراهیمی خبر از بالا بودن سطح کارهای اجرا شده در این جشنواره داد و گفت: با توجه به ماهیت رقابتی جشنواره  و لزوم انتخاب یک یا چند گزینه از میان ده ها گزینه، طبیعتا تعداد زیادی از شرکت کننده های محترم در مرحله رقابتی جشنواره حضور نیافته اند اما از طرف موسسه فرهنگی و هنری راد نو اندیش، به پاس قدردانی از شرکت در نوای خرم 3، تندیسی با نام آن عزیزان برای آنها ارسال خواهد شد.
پس از قرائت این بیانیه، نوبت به اهدای جوایز رسید که شامل دو بخش تقدیر ویژه و اهدای جوایز برگزیدگان بود. برای اهدای جوایز بخش اول، فرزاد طالبی، علی اکبر صفی پور، وارطان ساهاکیان، میلاد کیایی،بردیا صدرنوری  و رضا خرم به روی صحنه دعوت شدند.

هر کدام از شرکت کننده هایی که برای دریافت جایزه خود به روی صحنه می آمدند همزمان کلیپی از اجرای آنها در مانیتور صحنه پخش می شد.
ماهک اردانه 13 ساله نوازنده پیانو، عسل پاکزاد 13 ساله نوازنده پیانو از تهران، عرشیا و ماهور عقیلی نوازنده های تار و تنبک، آزاده لاله از مدرسه مهرآسا، احسان منفردی 10 ساله از تهران، آنیتا اصغری 8ساله نوازنده سنتور، سجاد عطااللهی 7 ساله نوازنده تار از تهران، صبا حاج حسینی 7 ساله، غزاله اسماعیل زاده 6ساله نوازنده پیانو، باران شایان فر 6ساله از تهران و مانی مهدوی 3 ساله به عنوان کم سن ترین شرکت کننده این جشنواره، و از میان معلمین، پوریا بنی اسد رهبر و سرپرست ارکستر گلها از کرمان و اسماعیل دلفراز مدیر عامل بیمه سرمد اسپانسر این برنامه دعوت به عمل آمد تا برای دریافت هدیه خود به روی صحنه حاضر شوند.

جوایز این بخش شامل یک دستگاه تبلت، تندیس جشنواره و بیمه عمر بیمه سرمد بود. پس از اتمام این بخش، از گروه ارکستر گل ها از کرمان که از برگزیدگان سال گذشته این جشنواره بود دعوت شد تا برای اجرای زنده بر روی صحنه حاضر شود.

«غوغای ستارگان» از ساخته های جاودان همایون خرم و «تنها منشین» از ساخته های استاد تجویدی قطعاتی بودند که توسط این گروه تقدیم حضور حاضرین در سالن شد.

سپس نوبت به بخش اهدای جوایز برگزیدگان این جشنواره رسید. به همین سبب عبدوالله توکل، پری ملکی، امیر محسن خرم، رامتین خرم و علی مرادخانی ، فریدون شهبازیان و بردیا صدرنوری بر روی صحنه حضور یافتند. اسامی پذیرفته شدگان سومین جشنواره و جایزه همایون خرم از قرار زیر بودند:

تکخوانی

-       غزل صمدیان 11 ساله از کرج
-       سینا نوشادی 13 ساله از گچساران
-       صبا مرتضی نژاد 15 ساله از تهران، آموزشگاه هنرآفرین

تکنوازی

-       نجلا سادات علوی، 9 ساله از کرمان، نوازنده پیانو
-       ترنم ملایی، 10 ساله از قم، نوازنده ویولن
-       پرهام وفایی، 10 ساله از قم، نوازنده ویولن
-       صدرا فلاحی، 10 ساله از بروجرد، نوازنده ویولن
-       فربد حناچی، 13 ساله از نوشهر، نوازنده سنتور
-       محمد مهدی حیدری، 13 ساله از قم، نوازنده ویولن
-       آرمان مهدیه 16 ساله از اصفهان، نوازنده سنتور

همنوازی و همخوانی 2 و 3 نفره

-       مهبد عرفانی 12 ساله، نوازنده ویولن و علی بزرگ ضیابری،12 ساله، نوازنده تمبک از رشت
-       سینا بحرینی 13 ساله، نوازنده ویولن و آرمیتا خلیلی بروجنی، 14 ساله، نوازنده تنبک از شهرکرد
-       شهریار اسلامی نظری، 10 ساله، نوازنده پیانو و خواننده، همایون اسلامی نظری، 16 ساله، نوازنده ویولن از تهران، آموزشگاه گریلی
-       صدف افشاری مفرد، 15 ساله، نوازنده تمبک و سبا امیری، 12 ساله، نوازنده قانون و کیمیا حیدری دستجردی، 14 ساله، نوازنده قانون از تهران، آموزشگاه ملودی کهن به
سرپرستی سامان محمدنبی

حسن ختام نوای خرم 3، اجرای دو نوازی بابک شهرکی نوازنده ویولن که از او «فرزند هنری» استاد خرم نیز یاد می شود و فیروز ویسانلو نوازنده گیتار بود که قطعاتی را تقدیم حضور مخاطبان این جشنواره در واپسین لحظات آن کردند که در نهایت حاضرین در سالن با تشویق گرم خویش سالن را ترک کردند.

عکس های آنیتا راستگو را در ادامه ببینید:
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q