۱۴۰۳ هفتم ارديبهشت - 03:35 ب.ظ

گزارش نوای فارس از کنسرت سالار عقیلی در جشنواره موسیقی فجر؛یک ساعت انتظار برای هیچ...

یک ساعت انتظار برای هیچ...
نوای فارس - طاها افشين: شب سوم جشنواره در برج میلاد با بی برنامه گی عجیب مسئولان سالن همایشهای میلاد همراه بود. گرجه این بی برنامه گی در شب کنسرت گاسپاریان هم وجود داشت اما انتظار می رفت تا مدیریت سالن ارزش بیشتری برای مهمترین فستیوال موسیقی کشور قائل شود که متاسفانه اینگونه به نظر نمی رسد. مراسمی که پیش از کنسرت دیشب در سالن اجرا شده بود با تاخیر به کار خود پایان داد و این تاخیر باعث شد تا مخاطب جشنواره با یک ساعت تاخیر وارد سالن شوند. اما بد ماجرا اینجا بود که این انتظار با یک اجرای کسل کننده، صدابرداری بسیار بی کیفیت و رپرتوآر ملال آور همراه شد.

سالار عقیلی به همرا گروه راز و نیاز به روی صحنه آمد. اولین نکته مورد انتقاد در این اجرا نسبت صدای خواننده به سازها بود. در حالی که سالار عقیلی مشغول خواندن تصنیف "وطنم" بود صدای دو ویولن، یک ویولن آلتو، یک ویولنسل و پیانو به سختی شنیده می شد. کیفیت نامناسب صدای سالن میلاد هم مزید بر علت شد تا این کنسرت به لحاظ صدابرداری بسیار ضعیف باشد.

اما در بخش نخست این کنسرت که بیشتر به تیتراژ سریال ها و تصنیف های قدیمی اختصاص یافته بود جز ساز تنبک و دیگر سازهای کوبه ای تا اواسط بخش اول خبری از سازهای ایرانی نبود تا اینکه تار به ترکیب ارکستر اضافه شد. اما نکته مهم دیگری که در جریان کنسرت جلب توجه می کرد، حرکات اضافه و بی مورد دست های سحاب تربتی (نوازنده تنبک) در حین اجرای قطعات بود. آنچه سحاب تربتی که نوازندگی قابل تعریف و دفاعی دارد، در این کنسرت انجام داد بیشتر جنبه خودنمایی داشت تا پرفورمنس یک نوازنده تنبک. این مشکل در بین تعدادی از نوازندگان در ایران مشاهده می شود که حرکات دست، سر و بدنشان چیزی بیش از آنی است که در اجرا از سازشان شنیده می شود.

بخش دوم و با حذف ویولن ها ، پیانو و اضافه شدن کمانچه و تار و سنتور و دف آغاز شد. این بخش که بیشتر به تصنیف های سنتی و نسبتا جدیدتر اختصاص داشت بسیار ملال آور بود و تنها بخش های ساز و آواز عقیلی کمی به کیفیت این برنامه کمک کرد. این اتفاق تا جایی پیش رفت که تعداد کمی از حاضرین از اواسط این بخش سالن را ترک کردند.

کنسرت سالار عقیلی و ارکستر راز و نیاز با انبوهی از نا هماهنگی ها ، شرایط بد صدای سالن و انتخاب رپرتوآر نامناسب در شرایطی به پایان رسید که  مخاطب خسته و نه چندان راضی سالن را ترک کرد.

عکس های پدرام نظری از این کنسرت را در ادامه ببینید:
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q