۱۴۰۳ اول ارديبهشت - 09:13 ق.ظ

سرپرست آنسامبل «ئاسو» در آستانه کنسرت جدید؛ئاسو نادری: موسیقی مظلوم است چه برسد به موسیقی بانوان...

ئاسو نادری: موسیقی مظلوم است چه برسد به موسیقی بانوان...
نوای فارس – سجاد مالمیر: آنسامبل «ئاسو» به سرپرستی ئاسو نادری نوازنده با سابقه دف، حدوداً یک سالی است که تشکیل شده و در عرصه موسیقی بانوان فعالیت می‌کند. این گروه در تاریخ 24 تیر اولین کنسرت رسمی خود را بر اساس رپرتواری شامل قطعات ماندگار موسیقی نواحی در فرهنگسرای نیاوران برگزار کرد که با استقبال بی نظیری مواجه شد. گروه «ئاسو» اینک درصدد آماده‌شدن برای دومین کنسرت رسمی خود است که ساعت 20 روز 8 اسفند در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

در ادامه گفت‌وگوی «نوای فارس» را با ئاسو نادری سرپرست گروه «ئاسو» در خصوص روند شکل‌گیری این گروه و جزئیات کنسرت 8 اسفند خواهید خواند:

ئاسو نادری سرپرست آنسامبل «ئاسو» ابتدا در مورد سابقه موسیقیایی خود گفت: من از سال 78 آموزش ساز دف را آغاز کردم. رشته تحصیلی‌ام مرتبط با موسیقی نبود ولی از آن‌جایی که پدرم نرمه‌نای می‌نواخت، از بچگی گوشم با موسیقی آشنایی داشت. ساز دف را خیلی دوست داشتم و به همین دلیل شروع به یادگیری جدی این ساز کردم. در این مدت افتخار شاگردی استاد بیژن کامکار و جناب مهدی غلامی را داشتم و بعد از یک سال آموزش، سریعاً وارد گروه‌های موسیقی شدم که این گروه‌ها هم گروه‌نوازی کوبه‌ای داشتند و هم ارکسترال بودند. در طی این چند سال، پنج مقام برتر تک‌نوازان جشنواره «آوای مهر» را کسب نمودم. همچنین به طور همزمان در کلاس‌های تئوری موسیقی، سلفژ و آواز دست‌جمعی شرکت داشتم و از جنابان آرش گوران، آرش فلاح، میلاد عمرانلو و سرکار خانم آزاده رضایی درس‌ها آموختم. در 17،18 سال اخیر، با گروه‌هایی چون «چهل ‌دف»، «هه‌رمان»، «هوران»، «آوای مهربانی»، «ژیوار»، «تخت جمشید» و «آرشاویر» همکاری کردم و در کر فرهنگسرای بهمن نیز عضویت داشتم. الآن هم علاوه‌بر سرپرستی گروه «ئاسو»، مدیریت گروه بزرگ «دف‌نوازان جم» نیز برعهده من است.

این نوازنده دف در خصوص شکل‌گیری گروه «ئاسو» توضیح داد: آنسامبل «ئاسو» از سال گذشته در دفتر موسیقی وزارت ارشاد ثبت شد. من به خاطر علاقه‌ام به موسیقی فولکلور و ایجاد حس نوستالژیک با آثار ماندگار، موسیقی اقوام را برای فعالیت گروهم انتخاب کردم. گروه «ئاسو» اولین گروه موسیقی بانوان است که صرفاً در زمینه موسیقی اقوام کار می‌کند. موسیقی این گروه را جناب فرشاد رستمی بر عهده دارند. ایشان از آهنگسازان و تنظیم کننده‌های برجسته هستند که در ژانرهای مختلف موسیقی تبحر دارند و کارهای زیادی برای خواننده های خیلی معروف ساخته‌اند. جا دارد که در این‌جا از ایشان تشکر ویژه‌ای داشته باشم.

سرپرست آنسامبل «ئاسو» درباره خواننده گروهش گفت: خواننده گروه ما خانم مریم خانه‌ساز، یک خواننده جوان اهل کرمانشاه است. ایشان جداً صدای فوق‌العاده زیبا و گرمی دارد و به جرأت می‌توانم بگویم که تمام لهجه‌های ایران را خیلی خوب می‌شناسد و می‌خواند. رپرتوار کنسرت ما شامل قطعات فارسی، کوردی، بلوچی، گیلکی، آذری، لری، بختیاری، جنوبی، عربی و... است که مریم خانه‌ساز همه را به خوبی ادا می‌کند.

ئاسو نادری با اشاره به این‌که نوازنده‌های گروه «ئاسو» نوازنده‌های حرفه‌ای موسیقی بانوان هستند، در خصوص گروه نوازندگانش بیان کرد: گروه نوازندگان من شامل دو گروه مستقل است که با یکدیگر تلفیق شده‌اند؛ گروه 10 نفره ارکسترال و گروه 10 نفره کوبه‌ای. اعضای گروه کوبه‌ای، نوازندگان دف هستند که در کنسرت‌های‌مان در پایان هر پارت قطعات کوبه‌ای می‌نوازند که البته در کنسرت پیش رو همراه ما نخواهند بود چراکه کنسرت ما در ایام فاطمیه برگزار می‌شود و لازم است برای احترام به این ایام، گروه دف‌نوازان و برخی از قطعات شاد از رپرتوار کنسرت کنار گذاشته شوند.

سرپرست آنسامبل «ئاسو» ادامه داد: مینو اصحابی، نازنین قاسمی، مهسا لواسانی دانا، مژگان حسینی، آذین ملک‌زاده، پریسا اینانلو و سارا احمدیان نوازندگانی هستند که در کنسرت 8 اسفند همراه با من و مریم خانه‌ساز (خواننده) به روی صحنه خواهند آمد.

نوازنده با سابقه دف در پاسخ به سوالی در مورد بازخورد کنسرت نخست گروه «ئاسو» گفت: اولین اجرای گروه ما در روز 24 تیرماه سال جاری در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد که با استقبال خیلی خوب علاقه‌مندان مواجه شد. ما برای تماشای آن کنسرت حدود 25 ستاره سینما را دعوت کردیم که همه بلا استثناء در فرهنگسرای نیاوران حضور یافتند و اجرای ما را تماشا کردند.

وی در خصوص کنسرت 24 تیر افزود: ما در آن کنسرت از خانم ملکه رنجبر بانوی پیشکسوت تلویزیون، تئاتر و سینما تقدیر کردیم که ایشان علیرغم با این‌که حال جسمی خوبی نداشتند، همراه با پرستار خود در این کنسرت حضور پیدا کردند. خانم رنجبر روی صحنه اشک شوق می‌ریختند و خیلی خوشحال شدند چون احساس می‌کردند که فراموش شده‌اند. این برای من خوشحال‌کننده بود که توانستم دل یک بانوی هنرمند را به دست بیاورم.

نادری در پاسخ به پرسشی درباره مشکلات پیش‌ روی بانوان برای دریافت مجوز کنسرت گفت: خوشحالم که تمام کارهای این کنسرت‌مان روی روال انجام شد و بدون مشکل و اذیت پیش رفت. تنها چیزی که مرا نگران می‌کند، فروش بلیت و حمایت‌های بانوان و مردم است. البته خوش‌بختانه کنسرت قبلی ما با استقبال خوبی مواجه شد ولی نگرانی فروش نرفتن بلیت همیشه برای کنسرت‌های بانوان وجود دارد. من در کنسرت 24 تیر به خاطر آن‌که گروه‌مان تازه تأسیس بود و برای اولین بار به روی صحنه می‌رفت، انتظار آن استقبال خوب را نداشتم، امیدوارم که در ادامه هم از ما حمایت شود.

سرپرست آنسامبل «ئاسو» درباره علت نبود حضور یک تهیه‌کننده یا اسپانسر مالی در کنار گروهش تصریح کرد: واقعیت این است که تهیه‌کننده‌ها از کنسرت‌های بانوان حمایت نمی‌کنند. من با چند شرکت صحبت کردم ولی هیچ‌کدام حمایت از کنسرت ما را برعهده نگرفتند چراکه نگران عدم سوددهی کنسرت هستند و حق هم دارند. کنسرت‌های بانوان در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود که حدوداً 260 صندلی دارد، طبیعی است که برگزاری کنسرت در چنین سالنی نمی‌تواند برای تهیه‌کننده یا اسپانسر سوددهی داشته باشد. بنابراین ما برای آن‌که کنسرت را به عنوان یک کار فرهنگی و هنری به سرانجام برسانیم، مجبوریم که هزینه‌های برگزاری آن را از جیب خودمان بپردازیم.

ئاسو نادری در پایان وضعیت فعلی موسیقی بانوان را این‌گونه تشریح کرد: در چند سال اخیر که شرایط موسیقی بانوان و حمایت از آن تغییر به خصوصی نکرده است. به نظرم بانوان باید خودشان حامی خودشان باشند. من وظیفه خود می‌دانم که وقتی بانوان کنسرتی را برگزار می‌کنند، به عنوان اولین نفر بلیت آن کنسرت را بگیرم و به تماشای آن بروم. من باید از خودم شروع کنم و توقعی از دیگران نداشته باشم. متأسفانه خیلی از بانوان ما این کار را نمی‌کنند. کسانی که به کنسرت‌ها دعوت می‌شوند، توقع دارند که کنسرت را مجانی تماشا کنند و هدیه هم بگیرند! قائدتاً نباید این‌طور باشد. امیدوارم که در آینده وضعیت موسیقی بانوان بهتر شود و سالن‌های بهتری به اجرای آنان اختصاص بیابد تا موسیقی ایران شاهد اجراهای بهتری از بانوان باشد.
 منبع : اختصاصی نوای فارس
برای دیدن سایز اصلی روی عکس ها کلیک کنید
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q