۱۴۰۳ سي و يکم فروردين - 10:57 ب.ظ

گزارش نشست خبری تازه‌ترین اجرای ارکستر ملی ایران؛شهبازیان و اصفهانی از همکاری مشترک گفتند

شهبازیان و اصفهانی از همکاری مشترک گفتند
نوای فارس - مینا آتشی: ظهر روز شنبه 26 فروردین ماه نشست رسانه‌ای تازه‌ترین کنسرت ارکستر ملی ایران با حضور فریدون شهبازیان رهبر و محمد اصفهان خواننده ارکستر در تالار رودکی برگزار شد.

در این نشست فریدون شهبازیان رهبر ارکستر ملی ایران گفت: ارکستر ملی ایران از 6 ماه پیش کار خود را به طور رسمی آغاز کرد و مدتی بعد تعداد نوازندگان آن به حد نصاب رسید. این ارکستر با تمرینات و اجراهایی که طی 6 ماه اخیر داشته، الآن به جایگاهی رسیده که می‌تواند هر اثری را از هر آهنگسازی با کیفیت مطلوب موزیکال بنوازد.

رهبر ارکستر ملی ایران در ادامه افزود: ارکستر ملی ایران جدا از آثار آهنگسازان برجسته ایرانی، برخی از آثار نوین بین‌المللی هم اجرا می‌کند که از همین رو نام آن "ارکستر ملی ایران با اجرای موسیقی نوین و جهان" است.

شهبازیان درباره کنسرت جدید ارکستر ملی ایران در پایان هفته جاری گفت: اجراهای روزهای 31 فروردین و 1 اردیبهشت، هفتمین و هشتمین اجراهای ارکستر ملی ایران خواهد بود. ارکستر ملی در اردیبهشت ماه پرکار خواهد بود و 5 اجرای دیگر را نیز به روی صحنه می‌برد.

رهبر ارکستر ملی در خصوص معیار انتخاب خواننده ارکستر گفت: ارکستر ملی ایران فقط می‌تواند با خوانندگانی کار کند که رپرتوار دارد مگر آن‌که از چندی قبل برنامه‌ریزی شود که برای اجرای آن خواننده در کنسرت آتی رپرتوار مجزایی نوشته شود. هدف ما انتخاب بهترین خوانندگان کشور است اما این انتخاب منوط به رپرتوارهای آن‌ها است. بنابراین کار با خوانندگانی چون آقای اصفهانی که رپرتوارهای مشخص دارند و با خود من و با آقای روشن‌روان کار کرده‌اند، به مراتب راحت‌تر است.


فریدون شهبازیان در خصوص قطعات با کلام کنسرت جدید ارکستر ملی به خوانندگی محمد اصفهانی توضیح داد: در دو اجرای پیش رو، 5 قطعه از آلبوم "تنها ماندم" را بر اساس ملودی‌های همایون خرم با تنظیم کامبیز روشن‌روان اجرا خواهیم کرد. همچنین آقای اصفهانی یک قطعه از آلبوم "هفت سین" و قطعه "ای تو همیشه در میان" با آهنگسازی خود من را هم اجرا می‌کند.

شهبازیان در ارتباط با قطعات بی کلام کنسرت نیز اظهار کرد: طبق روال اجراهای قبلی، در این کنسرت ارکستر ملی ایران چند قطعه بی کلام نیز اجرا می‌کند که این قطعات از ساخته‌های خود من و آقای حسین دهلوی است. ما در ارکستر 14 و 15 اردیبهشت سعی خواهیم کرد که اثر "معصومیت از دست" رفته را هم اجرا کنیم.

رهبر ارکستر ملی در پاسخ به سوالی در خصوص خواننده پیشین ارکستر ملی به خبرنگاران توضیح داد: آقای علیرضا افتخاری پیش از اجرای با ارکستر ملی ایران، حدود 6 سال خانه‌نشین بود و تک و توک به روی صحنه می‌رفت. ایشان با ما به روی صحنه آمد و قطعاتی از ساخته‌های خودم (آلبوم شور عشق) را اجرا کرد که گاهاً یک سری ناهماهنگی نیز پیش آمد و من حتی در یک جا مجبور شدم که از آقای افتخاری بخواهم که به خواندن ادامه ندهد. اما در کل باید قبول کرد که اجرا با یک ارکستر بزرگ واقعاً کار دشواری است. گرچه حتماً دیگر در اجراهای ارکستر ملی چنین ناهماهنگی‌هایی به وجود نخواهد آمد.

همچنین فریدون شهبازیان در خصوص پیشنهاد همکاری به همایون شجریان گفت: تصمیم من از ابتدا این بود که اولین اجرای ارکسترم با خوانندگی محمدرضا شجریان باشد چراکه خود من شاخص‌ترین آثارم را برای ایشان نوشته‌ام. از آن‌جایی که آقای شجریان در حال حاضر گرفتار بیماری است، سعی کردیم این اتفاق با حضور همایون شجریان بیفتد که پیشنهاداتی هم ارائه شد اما چند ماه بعد آقای همایون شجریان گفت که روحش هم از پیشنهاد ارکستر ملی با خبر نبوده و دوست دارد با ارکستر همکاری کند.

رهبر ارکستر ملی ایران از همکاری احتمالی با شهرام ناظری خبر داد و تأکید کرد: در کنسرت‌های آتی ارکستر ملی نیز با خوانندگان خوب موسیقی ایرانی به روی صحنه خواهیم رفت. خوانندگان باید در مرحله نخست قدرت فیزیکی و ذهنی و خلاقیتش را داشته باشند که بیایند و کنار ارکستر ملی بخوانند. برای اجراهای بعدی با آقای ناظری صحبت کرده‌ایم تا در کنار ارکستر آلبوم "یادگار دوست" و "ساقی‌نامه" و چند اثر از خودم را بخواند.

همچنین در بخش دیگری از این نشست، محمد اصفهانی خواننده تازه‌ترین کنسرت ارکستر ملی ایران گفت: اجرای پیش رو اولین اجرای صحنه‌ای من در کنار استاد شهبازیان خواهد بود که این اتفاق برایم یک افتخار است.

وی افزود: در برخی از ارکسترهای پیشین، به خصوص ارکستر آقای فخرالدینی، کار جمعی دغدغه من نبود چون نمی‌توانستم مباحث و مسائل خودم را در ارکستر مطرح کنم اما زمانی که آقای شهبازیان تصمیم به همکاری من با ارکستر گرفتند، چون به ذهنیت ایشان آشنا بودم، پیشنهاد همکاری با ارکستر را پذیرفتم. البته این به معنای قبول نداشتن دیگران نیست.

محمد اصفهانی در پایان این نشست زبان به تمجید از فریدون شهبازیان گشود و گفت: آقای شهبازیان در کارش مجتهد است و می تواند حق انتخاب نوع موسیقی‌اش را داشته باشد.

وی سخنان خود را اینگونه پایان داد: من در کنسرت پیش رو آثاری که در قالب موسیقی ملی خوانده‌ام را با ارکستر به روی صحنه می برم. احتمالاً بعدها قطعات پاپ خودم را هم با ارکستر اجرا خواهم کرد اما با سبک و سیاق متفاوتی. امیدوارم که اجرای مشترک من و ارکستر ملی به موفقیت بینجامد.

تازه‌ترین کنسرت ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان و با خوانندگی محمد اصفهانی در روزهای 31 فرودین و 1 اردیبهشت در تالار وحدت شهر برگزار می‌شود.
 
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q