۱۴۰۳ سي و يکم فروردين - 07:28 ق.ظ

یادداشت مهدی یراحی در حمایت از «ربنا» شجریان؛ربنا یکى از کم‌نقص‌ترین و دلنشین‌ترین موسیقى‌های مذهبى‌ست

ربنا یکى از کم‌نقص‌ترین و دلنشین‌ترین موسیقى‌های مذهبى‌ست
نوای فارس: «ربنا» یکی از آثار برجستهٔ محمدرضا شجریان و شامل ۴ دعا از آیات قرآن است که در دستگاه سه‌گاه خوانده شده و همه دعاهای آن با عبارت ربّنا آغاز می‌شوند. این دعا سالها در لحظه افطار ماه مبارک رمضان از تلویزیون و رادیوی ملی پخش می شد که در سالهای اخیر پخش این اثر متوقف شده و هنرمندان و مردم آن را از صدا و سیمای کشور مطالبه می کنند. مهدی یراحی خواننده پاپ نیز در یادداشتی به دفاع از این دعای زیبا پرداخته و از کسانی که می خواهند این اثر را از مردم بگیرند، انتقاد کرده است.

در ادامه یادداشت مهدی یراحی را در خصوص اثر «ربنا» و در حمایت از محمدرضا شجریان می خوانید:

دوران وفور پخش ربناى استاد شجریان از صداوسیما، دهه شصت و هفتادِ خورشیدى است که مصادف بود با کودکى و نوجوانىِ من و هم‌نسلانم. در همان سالها بود که نوستالژىِ عمیق این اجرای جادویى در حافظه موسیقایى عرفانى و البته ملىِ جامعه ایران شکل گرفت و در کنارِ اجراى اذان دلنشین و پرطرفدار مرحوم مؤذن‌زاده اردبیلى، به مرور این دو اثر تبدیل به پررنگ‌ترین نمادهاى ماه مبارک رمضان در رادیو و تلویزیون شدند. اجرایى با تکنیک‌هاى آوازىِ ظریف، اندازه و به‌جا، کاملاً در خدمت احساسى عاشقانه منطبق بر معنا و فحواى کلمات چهار دعاىِ منتخب از آیات مختلف قرآن.

تجوید کلمات در این اجرا به قدرى درست و دقیق ادا شده، گویی عربى زبان مادرىِ استاد است.

بنا به گفتهٔ شجریان، انگیزهٔ اصلی وی از خواندن و اجراى این دعا، تدریس آن به دو هنرجو بوده و این اثر تیر ماه سال ٥٨ در یکی از استودیوهای رادیو، بدون ادیت (تصحیح) و یکبار براىِ همیشه ضبط شده است.

اون پاراگرافيش كه در مورد دستگاها يه توضيحاتى داده بودم رو مى خواستم تصحيح شدشو جايگزين كنيم

شجريان با مقدمه اي پر حرارت و با شكوه اجراي خود را آغاز مى كند و به مدد ظرافتى كه نشان از هوش و شمِّ سرشارِ هنرى دارد ، هر چه هنرمندانه تر الحان قرآنى و عربى را با گذرى به گوشه هاى موسيقى اصيل ايرانى نظير فيلى ، شكسته و ... اجرا نموده است تا اين نيايش عرفانى را تا ابد در روح و ضمير مسلمانان جاودانه سازد. اجراي ربناىِ استاد شجريان به لحاظ هنرى يكى از كم نقص ترين و دلنشين ترين موسيقى هاى مذهبى است  كه به زعم مرحوم پايور "در تعريفى مصداقى و نمادين از كمال يك اثر هنرى" هم مورد تأييد اهل فن است و هم عمومِ مردم از شنيدنش لذت مى برند.

 خاطرم هست در جریان منع پخش ربناى استاد از صداوسیما، شخصى وابسته به جریان مخالف پخش ربنا، احتمالاً از سر خوشمزگى گفته بود بسیار خوشحالم که از این به بعد صداىِ شجریان از رادیو و تلویزیون پخش نمى‌شود چراکه طىِ این سى سال مجبور بودم بر سر سفره افطار صدایى شبیه به شکسته شدن چوب خشک را تحمل کنم!

کاش این دوست کم‌لطف، که صداى لطیف شجریان را تا این اندازه گوش‌خراش مى‌شنیده، پنبه‌ها را از دو گوشش خارج  و از شنیدن نغمه ناجور و دلخراش خود کمى شرم مى‌کرد.

بگذریم، چراکه گذشت و امیدوارم این نیز بگذرد و با استطاعت از کرم و رحمت پرودگار بزرگ، در سال‌هاى آتى شاهد تداوم و گستردگى سایه بزرگانى نظیرِ خسروى آواز ایران بر سر هنرِ متعهدِ این مرز و بوم و پخشِ دعاىِ ربنا با اجراى بى‌نظیر و بى‌بدیل استادِ مسلمِ آواز ایران آقاى محمدرضا شجریان از تلویزیون باشیم و ایشان را سرحال‌تر و خندان‌تر از همیشه روى صحنه ببینیم که به حق و انصاف لایق‌ترینند.

مهدی یراحی، خواننده و آهنگساز پاپ
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q