۱۴۰۳ سي و يکم فروردين - 06:07 ق.ظ

نخستین اجرای تابستانی ارکستر سمفونیک تهران؛ از کنسرتو بتهوون تا قلب کلاسیک مکزیک

 از کنسرتو بتهوون تا قلب کلاسیک مکزیک
نوای فارس- مهرنوش قضاوتی: اولین روز تيرماه تالار وحدت پس از حدود یک ماه ميزبان ارکستر سنفونیک تهران شد. نخستین اجرای فصل تابستان ارکستر سمفونیک که با استقبال خوب مخاطبان این نوع موسیقی همراه بود، ساعت 21:30 پنجشنبه شب برگزار گشت.

سالن مملو از جمعیت منتظر بود و صدای همهمه صحبت ها از هر سو به گوش می رسید. دقایقی بیشتر به ساعت ده نمانده بود و هنوز صدای زنگ تالار شنیده نشده بود.

جمعیت پس از نواخته شدن زنگ، یک به یک صندلی ها را پر کردند و منتظر شدند قطعاتی  از بتهوون، یوهانس برامس و آرتورو مارکز را بشنوند. با بیشتر شدن نور صحنه و تشویق حاضران اعضای ارکستر سمفونیک وارد شدند. سپس شهرداد روحانی، رهبر ارکستر، به همراه بهاره کمایی، سولیست پيانو، روی صحنه حاضر شد.

روحانی پیش از شروع برنامه از جمعیت بابت تاخیر پیش آمده عذر خواهی کرد و گفت: ما بسیار برای شما ارزش قائل هستیم، اما سالن در اختیار تاتر بود و دیر به ما تحویل داده شد.

آرشه ها بالا رفتند تا شروع کننده اثری از بتهوون باشند. در ادامه صدای پیانو به عنوان ساز اصلی اضافه شد تا کنسرتو پیانوی شماره 1 اپوس 15 نواخته شود. صدای پیانو و ویولن ها با هم در آمیخته می شد، گاهی ویولن ها اوج می گرفتند و گاهی آهسته تر شنیده می شدند تا صدای کلاویه ها نمایان تر باشد. بخش نخست کنسرتو پس از هنرنمایی سولیست پیانو با صدای ویولن ها به پایان رسيد. بخش دوم را پیانو آغاز کرد و متفاوت از بخش نخست فضایی آرام را در سالن ایجاد نمود. بخش سوم این کنسرتو پر شور آغاز شد و مخاطبان را با خود در طول اجرا همراه نمود. در پایان تعدادی از حاضران ایستاده ارکستر را تشویق کردند.

پس از تنفسی بین دو قسمت کنسرت، بخش دوم آغاز شد تا دو سمفونی از برامس و مارکز نواخته شود.

شهرداد روحانی پیش از شروع بخش دوم اشاره کرد که دو کنسرت امشب و فردا شب را به هنرمند فقید مصطفی کمال پور تراب تقدیم می کند.

 سمفونی شماره 3 اپوس 90 پس از تشویق جمعیت شروع به نواختن شد. چشم ها حرکت آرشه هایی که با بالا و پایین رفتن شان نوای مطبوعی را ایجاد می کرد، دنبال می کردند. در اواسط این سمفونی صدای ساز های بادی نیز به گوش رسید. نواها با هم همراه شدند تا سمفونی یوهانس برامس به خوبی اجرا شود.

آخرین سمفونی اجرایی امشب متعلق به آهنساز مکزیکی بود. دانسون شماره دو، اثر ارکسترال آرتور مارکز به عنوان یکی از قطعات محبوب کلاسیک مکزیکی توسط ارکستر سمفونيک تهران شروع به نواختن شد. این سمفونی کاملا متفاوت از دو بخش دیگر کنسرت شنیده می شد. زیبایی ریتم لطیف، تمام توجه را به خود جلب کرده بود. تاکید ها و تمپو های مختلف این اثر منشایی از رقص کوبایی دانسون داشت و سولو های ساز های مختلفی نظیر کلارینت، ابوا، ویولن، ترومپت و ... در فواصل این سمفونی به شکل گیری زیبای آن کمک می کرد. حاضران مجذوب حرکت آرشه ها و شنیدن ریتم پر شور مزیکی بودند و شهرداد روحانی ماهرانه ارکسترش را هدایت می کرد. پایان این سمفونی همراه شد با تشویق ممتد جمعیتی که از رضایت ایستاده ارکستر سمفونیک تهران را مورد تشویق قرار داده بودند. سپس ارکستر به جبران تاخیر برنامه، خارج از رپرتوآر دو قطعه را برای حسن ختام اجرای امشب خود نواخت.

ارکستر سمفونیک تهران، 2 تیر ماه نیز در سالن رودکی روی صحنه می رود.

در ادامه میتوانید عکسهای آنیتا راستگو را از این کنسرت ببینید:
 منبع : اختصاصی نوای فارس
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q