۱۴۰۳ هفتم ارديبهشت - 06:35 ب.ظ

جوان‌گرایی ارکستر ملی ایران؛انتخاب مهدی وجدانی به تأسی از وعده‌های دولت تدبیر و امید

انتخاب مهدی وجدانی به تأسی از وعده‌های دولت تدبیر و امید
نوای فارس: در هفته جاری مهدی وجدانی سرپرست و رهبر اركستر «نوای صلح» به عنوان رهبر مهمان ارکستر ملی ایران منصوب شد تا ارکستر ملی ایران در روز 28 مهرماه به رهبری وجدانی اثر ماندگار «نی‌نوا» از ساخته‌های حسین علیزاده را در تالار وحدت بنوازد.

مهدی وجدانی آهنگساز و نوازنده است و ضمن انتشار 4 آلبوم بی کلام، از سال 86 سرپرستی و رهبری اركستر «نوای صلح» را هم بعهده داشته و همراه با این اركستر کنسرت‌های مختلفی را در سال‌های اخیر برگزار کرده است. همچنین کارشناسی موسیقی در رادیو و مدیریت روابط عمومی جشنواره‌های مختلف از جمله جشنواره موسیقی فجر از جمله دیگر سوابق کاری وجدانی است.

این اولین بار است که یک موزیسین جوان همچون مهدی وجدانی به عنوان رهبر مهمان ارکستر ملی ایران انتخاب می‌شود و به گفته عضو هیئت مدیره بنیاد رودکی، انتخاب وجدانی به عنوان رهبر ارکستر ملی به تأسی از وعده‌های دولت تدبیر و امید برای جوانگرایی در حوزه‌های مختلف هنری و غیر هنری انجام شده است.

در روزهای اخیر خبر منصوب شدن وجدانی به عنوان رهبر ارکستر ملی با واکنش‌های مختلفی روبرو شد. عده‌ای جوانگرایی بنیاد رودکی را تحسین کردند و این اقدام را اقدام شجاعانه‌ای دانستند و عده‌ای دیگر هم معتقدند که تنها موسیقیدان‌های با تجربه می‌توانند رهبری ارکسترهای سمفونیک و ملی را بعهده بگیرند. این در حالی‌ است که در سال‌های اخیر برخی از ارکسترهای کشور از جمله ارکستر فیلارمونیک تهران از حضور رهبرهای جوان بهره برده‌اند و ارتباط خوبی هم میان نوازندگان و رهبران این ارکسترها برقرار بوده‌ است.

حدود یک هفته به اجرای ارکستر ملی با رهبری وجدانی باقی مانده و از امروز خیلی‌ها قضاوت‌شان نسبت به اجرای ارکستر ملی را آغاز کرده‌اند و بعضاً معتقدند که اجرای ارکستر ملی اجرای خوبی نخواهد بود. این صحبت‌ها مثال قصاص قبل از جنایت است و شاید باید برای قضاوت کردن اجرای ارکستر ملی به رهبری وجدانی صبر کرد تا این اجرا به روی صحنه برود و بعد در مورد آن نقد نوشت.

جوان‌گرایی اتفاقی است که بسیاری از بزرگان موسیقی در صحبت‌های‌شان به آن اشاره کرده‌اند و آن را لازمه موسیقی کشور دانسته‌اند. انتخاب وجدانی به عنوان رهبر ارکستر ملی ایران یک شروع برای این اتفاق است و شاید نتیجه آن در درازمدت مثبت از آب در بیاید. از حالا نمی‌شود راجع به آینده این تصمیمی که بنیاد رودکی اتخاد کرده حکم داد. نتیجه این اتفاق می‌تواند مثبت باشد یا منفی؛ اما حتماً نتیجه یک اتفاق قبل از رخ دادن آن مشخص نمی‌شود!

به هر تقدیر همه رهبرهای پیشکسوت ارکستر در ایران و جهان هم کارشان را روزی از جوانی شروع کرده‌اند و آرام آرام پله‌های ترقی را پیموده‌اند. هیچ رهبر ارکستری از اولین تجربه خودش پر آوازه و مورد وثوق همگان نبوده است. وجدانی هم یک رهبر جوان ارکستر است که در آینده نشان می‌دهد که می‌تواند رهبر ارکستر مورد وثوقی باشد یا خیر. او این کار را تنها زمانی می‌تواند نشان دهد که روی صحنه برود و چوب رهبری ارکستر را به دست بگیرد. بنابراین بهتر است مخالفان این رهبر ارکستر تا زمان اجرای مهدی وجدانی صبر کنند و بعد بر اساس آن‌چه که از وجدانی بر روی صحنه تالار وحدت می‌بینند، اجرای او را قضاوت کنند تا این قضاوت، قضاوت‌ دقیق‌تری باشد.
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q