۱۴۰۳ ششم ارديبهشت - 02:38 ق.ظ

آخرین اجرای پاییزی ارکستر سمفونیک تهران روی صحنه رفت؛«دور دنیا در هشتاد روز» با رهبری شهرداد روحانی

«دور دنیا در هشتاد روز» با رهبری شهرداد روحانی
نوای فارس - مهرنوش قضاوتی: در یکی از آلوده ترین روز های تهران، ارکستر سمفونیک تهران آخرین اجرای پاییزی خود را تجربه کرد. برخلاف همیشه این بار میزبانی این کنسرت را تالار وزرات کشور برعهده داشت. مخاطبان موسیقی کلاسیک در آستانه بلند ترین شب سال، شامگاه چهارشنبه، به تماشای اجرایی از این ارکستر نشستند.

با نزدیک شدن عقربه ها به ساعت 9 شب، صندلی های تالار وزارت کشور یک به یک پر شدند. حاضران همراه  با صحنه ای که از پیش آماده اجرا شده بود، منتظر ورود ارکستر شدند. اعضای ارکستر در میان تشویق جمعيت روی صحنه آمدند و پس از چند دقیقه صدای تشویق ها با ورود شهرداد روحانی، رهبر ارکستر، دوباره شنیده شد.

حرکت دست های رهبر این ارکستر شروع کننده نخستین قطعه شد. «کارناوال حيوانات» اولین قطعه ای بود که ارکستر سمفونیک برای مخاطبانش انتخاب کرده بود. اثر کامیل سن سان فرانسوی، با صدای آرام و دلنشین در تالار طنین انداز شد. صدای ویولن ها میانه این قطعه را شکل دادند و سپس نوای پیانو به آن ها اضافه گشت. در ادامه رنگ صدای قطعه وارد مسیر دیگری شد و صدای های زیر زینت دهنده صدا های بم شدند. «کارناوال حیوانات» با ترکیبی از صدای تمام ساز ها به اوج رفت و بعد به پایان رسید.

برای به اجرا در آمدن ساخته سرگئى پروکفیف شهرداد روحانی به همراه الهام جعفر نژاد، راوی، روی صحنه بازگشت. «پیتر و گرگ» با چند سطر روایت راوی آغاز شد. سپس ارکستر به همراهی با او پرداخت. راوی در فواصلی این داستان را روایت می کرد و نوازندگان نیز ادامه آن را به زبان موسیقی تصویر می کردند. مخاطبان که با داستان «پیتر و گرگ» آشنایی داشتند با اشتیاق بیشتری چشم به صحنه دوخته بودند تا این بار داستان را از زبان موسیقی بشنوند. ارکستر و راوی نیز با هماهنگی خوبی این قطعه را به اجرا درآوردند.

باروک فلامینگو براى 4 هارپ و ارکستر ساخته دبورا هانسون با ظرافت شنیده شد. طناز بیگی جوینانی، شمیم مینو، مردیت موسیسیان و رزا رضایی چهار هارپیستی بودند که صدای هارپ را همراه با دیگر ساز ها کردند و به تکمیل زیبایی این اثر کمک نمودند.

بخش دیگری از آخرین اجرای کلاسیک پاییزی این ارکستر به موسیقی فیلم تعلق داشت. این قسمت با موسیقی فیلم مشهور «برباد رفته» شروع شد. موسيقی این فیلم ساخته آهنگساز مشهور، ماکس اشتایتر است. از این موزیسین قطعات خاطره انگیز دیگری نظیر کازابلانکا نیز شنیده شده است. بر باد رفته با هارمونی دلنشینی طنین انداز شد.

در ادامه نوبت به «دور دنیا در هشتاد روز» رسيد. این قطعه با حرکت رفت و برگشتی آرشه ها به اجرا در آمد و در میانه با هم صدایی ساز های بادی به گوش حاضران رسید. ساخته ویکتور یانگ حسن ختامی برای این کنسرت محسوب شد و تشويق مخاطبان را در انتها با خود داشت. به رسم هميشگی ارکستر سمفونیک پس تشویق های متوالی قطعه دیگری برای مخاطبانش نواخت و این برنامه خود را به پایان برد.

در ادامه می‌توانید عکس‌های سارا گران‌نظر از این کنسرت را ببینید:
 منبع : اختصاصی نوای فارس
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q