۱۴۰۳ ششم ارديبهشت - 10:19 ب.ظ

اجرای تصنیف‌های انقلابی بزرگان موسیقی به خوانندگی پوریا اخواص

اجرای تصنیف‌های انقلابی بزرگان موسیقی به خوانندگی پوریا اخواص
نوای فارس: در سومین روز جشنواره‌ی موسیقی فجر گروه «یاربانگ» در ژانر موسیقی کلاسیک ایرانی به سرپرستی حامد زند و خوانندگی پوریا اخواص در تالار رودکی سئانس دوم روی صحنه آمد.

به گزارش روابط عمومی سی و سومین جشنواره‌ی موسیقی فجر، گروه «یاربانگ» در سال 84 با همکاری تعدادی از دانشجویان نوازندگی موسیقی ایرانی دانشکده‌ی موسیقی دانشگاه هنر به سرپرستی حامد زند با نام گروه «آیینه» شروع به فعالیت کرده و از سال 87 با تغییراتی در اعضا با نام گروه «یاربانگ» به کار خود ادامه داده و به اجرا در شهرها و کشورهای مختلف پرداخته است.

این گروه در برنامه‌ی خود، در بخش اول که در آواز دشتی و آواز بیات اصفهان و دستگاه همایون اجرا شد، پس از اجرای چهارمضراب دشتی، ساز و آوازی را در همین مایه نواختند. در این قسمت قطعه‌ی ضربی در آواز بیات اصفهان ساخته‌ی یکی از اعضای گروه، آزاده احمدی، نوازنده‌ی عود اجرا شد و سپس گروه تصنیفی ساخته‌ی حامد زند با نام «همایون» را اجرا کرد. این قسمت از برنامه با اجرای رِنگی ساخته‌ی آزاده احمدی به پایان رسید.

در این بخش پوریا اخواص (خواننده)، آزاده احمدی (عود)، علیرضا دزفولیان (تمبک)، و حامد زند (سرپرست گروه و نوازنده‌ی سه‌تار) روی صحنه حاضر بودند.
پس از ده دقیقه آنتراکت، مریم تراب‌پرور (سه‌تار)، حامد حبیب‌پور (سنتور)، اشکان مرادی (کمانچه)، محمد مهربان (نی) به گروه اضافه شدند تا به اجرای قطعات انقلابی بپردازند. گروه برنامه‌ی خود را با اجرای ضربی شوشتری آغاز کرد و این ضربی را پایه‌ای برای اجرای ساز و آواز در مایه‌ی شوشتری قرار داد. قسمت اول آواز را نوازنده نی همراهی کرد و در ادامه این ساز و آواز در مُدهای دیگر توسط نوازنده‌ی کمانچه و در پایان توسط نوازنده‌ی سه‌تار همراهی شد.

پس از پایان ضربی شوشتری و بخش ساز و آواز، نوازنده‌ی سنتور بداهه‌نوازیِ مختصری در دستگاه همایون کرد تا فضا برای اجرای تصنیف «کاروان شهید» از استاد محمدرضا لطفی آماده شود. این تصنیف در آلبوم «چاووش 8» منتشر شده و از جمله آثار ماندگار در زمینه‌ی موسیقی انقلابی محسوب می‌شود.

پس از اجرای این تصنیف، نوازنده‌ی سه‌تار به تکنوازی در همین مایه پرداخت تا گروه برای اجرای آخرین قطعه‌ی برنامه یعنی تصنیف «رزم مشترک» از استاد پرویز مشکاتیان آماده شود. این تصنیف نیز از جمله تصانیف ماندگار در زمینه موسیقی انقلابی محسوب می‌شود که در آلبوم «چاووش 7» منتشر شده است.

گروه «یاربانگ» در بیست و چهارمین جشنواره‌ی موسیقی فجر در بخش رقابتی گروه‌های سنتی ایرانی مقام سوم را کسب کرده و در مسابقات گروه‌نوازی دانشکده‌ی موسیقی دانشگاه هنر تهران موفق به کسب مقام اول شده است. همچنین این گروه در ششمین فستیوال میراث فرهنگی در کشور چین سال 2017 شرکت کرده است.

در پنجمین روز جشنواره‌ی موسیقی فجر در تالار رودکی کُر فیلارمونیک ایران به رهبری علیرضا شفقی‌نژاد و در سئانس دوم گروه «امیرجاهد» به سرپرستی بهرام ساعد و خوانندگی علی یاری‌پور اجرا خواهند داشت.

در ادامه می‌توانید عکس‌های کیارش مسیبی از این کنسرت را ببینید:
 
برای دیدن سایز اصلی روی عکس ها کلیک کنید
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q