۱۴۰۳ ششم ارديبهشت - 05:22 ق.ظ

اجرای گروه «رنسانس» از صربستان در تالار رودکی

اجرای گروه «رنسانس» از صربستان در تالار رودکی
نوای فارس: هشتمين روز از سي و سومين جشنواره موسيقي فجر در حالي در تهران برگزار شد كه يك گروه موسيقي مشهور و باسابقه از كشور صربستان تحت عنوان "رنسانس" در تالار رودكي به اجراي برنامه پرداخت.

اجراي اين گروه صرب ساعت ١٨ و ٣٠ دقيقه آغاز شد و فرزاد طالبي مدير كل دفتر موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز به تماشاي آن نشست.

گروه رنسانس ميهمان ويژه اي هم داشت، كمال موفتيچ سفير بوسني و هرزه گوين براي تماشاي اجراي اين گروه صرب به تالار رودكي آمده بود.

کشور صربستان در بخش جنوب شرقی اروپا و مرکز شبه‌جزیره بالکان واقع است.مردان بلند قامت گروه موسيقي رنسانس حدود ٥٠، ٦٠ ساله بودند و يكي از اعضاي اين گروه ٦ نفره، جواني حدود ٣٥ ساله بود كه اجرا و آواز زيباي آنها موجب تشويق پياپي مخاطبان در تالار رودكي شد.

اجراي تحسين برانگيز اين گروه، شايد به معناي واقعي رنسانس را براي مخاطب مجسم مي كرد و گاهي ذهن را به اروپاي شمالي و موسيقي اين سرزمين و اسكاتلند به پرواز در مي آورد.

در برخي لحظات اجراي اين گروه، فيلم و موسيقي فوق العاده شجاع دل به بازيگري و كارگرداني مل گيبسون به ذهن متبادر مي شد.

گروه موسيقي رنسانس در سال ١٩٦٩ در بلگراد تشكيل شد. این گروه حرفه اي موسيقي در يوگسلاوي قديم و جنوب شرقي اروپاست و بيشترين اجراها را دو سطح اروپا داشته است.

رنسانس چهار دهه است كه بيش از سه هزار كنسرت در اروپا، آفريقاي شمالي و خاورميانه برگزار كرده و در فستيوال هاي بسياري در يوگسلاوي سابق و ديگر كشورها شركت كرده است.

از جمله اين فستيوال ها مي توان به بموس در بلگراد، فستيوال تابستاني دوبرونيك در كرواسي، جشنواره موسيقي قديم پانونين در لهستان، جشنواره موسيقي قديم در اشتوتگارت، گردهمايي باخ در لايپزيگ، ٧٥٠ امين سالگرد شهر برلين، جشنواره مديترانه در باري ايتاليا، جشنواره هاي قديم در رومانيا و غيره اشاره كرد. اين گروه كه به تفسير تاريخي رنسانس پايبند است، داراي رپرتواري غني است كه گستره چشمگيري از قطعات موسيقي قرون وسطي، رنسانس و باروك و همچنين موسيقي سنتي مردم بالكان را شامل مي شود.

با كوشش اعضاي اين گروه، پژوهش هاي موسيقي قرون وسطي و رنسانس به سيستم آموزشي صربستان معرفي شد و آنها در دانشگاه ها و دبيرستان هاي بلگراد در اين حوزه مشغول تدريس هستند.

دراگان ملاجنوويچ (آواز، ديوان، تنظيم)، داركو كاراييچ (باقلاما)، ژرژ گرييچ (پايپس، كاوال، بگ پايپ، هورن، ذرنا)، مومير ريستيچ (فيدل) و زوران كستادينوويچ (ويل) اعضاي گروه موسيقي رنسانس بودند.

سی وسومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر از 20 تا 30 دی ماه با اجرای گروه های مختلف موسیقی در تالار وحدت، سالن رودکی، فرهنگسرای نیاوران، سالن ایرانیان، برج آزادی و برج میلاد تهران برگزار می شود.

در ادامه می توانید عکسهای کیارش مسیبی از این کنسرت را ببینید:
 
برای دیدن سایز اصلی روی عکس ها کلیک کنید
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q