۱۴۰۳ ششم ارديبهشت - 06:17 ب.ظ

هنرمندانی که در سال 96 جاودانه شدند

هنرمندانی که در سال 96 جاودانه شدند
نوای فارس- مهرنوش قضاوتی: سال نود و پنج را با آرزوی این که شاهد از دست دادن هنرمندان مان در سال آینده اش نباشیم، گذراندیم و وارد سال نود و شش شدیم. فارغ از این که مرگ موضوعی است که توان گریختن از آن را نداریم. در سال نود وشش هم هنرمندان بسیاری را از دست دادیم و فقدان حضور آن ها جامعه هنری را تحت تاثیر قرار داد. تعدادی تازه به جایگاه واقعی آنان پی بردند، تعدادی تازه آنان را شناختند و تعدادی هم تازه پس از مرگ شان به فکر حقوق مسلمی که باید در بستر هنری شان فراهم می آمد، افتادند. با تمام این ها همیشه از دست دادن برای همه سخت بوده است، بالاخص شنیدن خبر فوت چهره های شناخته شده که طیف وسیع تری از جامعه را تحت الشعاع خودش قرار می دهد. در روز های پایانی سال نود و شش می پردازیم به این موضوع که بدون کدام یک از هنرمندان مان به سال جدید سلام خواهیم کرد؟

عباس خسروی
عباس خسروی از نوازندگان پیشکسوت ارکستر ملی بود. این نوازنده در ظهر دوشنبه هفتم فروردین ماه 96 بر اثر سکته مغزی و ناراحتی ریوی در تهران در گذشت.

حسین شهبازیان
حسین شهبازیان از موسیقی دانان و نوازندگان ویولن کشورمان بود. او در سال 1298 در تهران متولد شد و نزد استادانی چون ضیا سیحون و ابوالحسن صبا آموزش دید. در ادامه آموختن موسیقی کلاسیک را ادامه داد و هنرجویان بسیاری را پرورش داد. این آهنگساز فقید در روز 6 مرداد ماه سال جاری به علت کهولت سن از دنیا رفت و در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد. پسر وی، فریدون شهبازیان، هم اکنون رهبری ارکستر ملی ایران را برعهده دارد.

محمود جهان
مخاطبان این خواننده منتظر برگزاری کنسرت 19 مرداد او در تالار وحدت بودند که به علت در گذشت این خواننده لغو شد. محمود جهان در سال 1330 در آبادان چشم به جهان گشوده بود و به همراه پنج فرزندش در تهران زندگی می کرد. او یکی از خوانندگان موسیقی محلی و بندری جنوب محسوب می شد و کنسرت هایش را در شهر های مختلف روی صحنه برده بود. این خوانده جنوبی درروز یکشنبه، هشتم مرداد ماه 1396 دار فانی را وداع گفت. «خدا حافظ» نام آخرین قطعه محمود جهان است.

ناصر فرهودی
ناصر فرهودی که از صدابرداران و صدا گذاران برجسته موسیقی بود، در روز 13 مرداد ماه دار فانی را وداع گفت. فرهودی از قدیمی ترین صدابرداران این عرصه بود و سابقه همکاری با خوانندگان و آهنگسازان متعددی نظیربابک بیات، محمدرضا شجریان، ناصر چشم آذر، شهرام ناظری و ... در کارنامه کاری خود داشته است. این صدابردار که مدیریت استودیو پاپ را نیز برعهده داشت در مرداد ماه سال جاری پس از پنج دهه فعالیت به علت ایست قلبی در گذشت.

چستر بنینگتون
چستر بنینگتون خواننده اصلی گروه Linkin Park در 20 جولای خودکشی کرد. این خواننده سه سال پس از شکل گیری این گروه به آن پیوست و خواننده اصلی این گروه بود. او که جز محبوب ترین خوانندگان موسیقی راک بود در هفت آلبوم با Linkin Park همکاری کرد. او پیش از مرگش سابقه اعتیاد به مواد مخدر و الکل داشته است، اما این علت مرگ او نبود چرا که به گفته خودش در سال های پایانی پاک بوده است. او در 9 صبح روز 20 جولای خودش را در خانه اش به دار آویخت.

نادر گلچین
شوک دیگری که به جامعه موسیقی وارد شد در روز 31 شهریور ماه بود. نادر گلچین صدای خاص خودش را داشت و بیشتر آثار او به پیش از انقلاب برمی گردد. از آثار او می توان به «یوسف گم گشته» و تصنیف هایی چون «مرغ سحر»، «قصه شهر عشق»، «نفس باد صبا»، «زلف بنفشه» و ... اشاره کرد. او در طی سال های هنری اش با هنرمندان بسیاری از جمله فریدون شهبازیان، همایون خرم، عماد رام، عباس خوشدل، مهدی خالدی، ...تجربه همکاری داشته است. گلچین آخرین اثر خود را به عنوان «گریز» پس از سی و پنج سال کناره گیری منتشر نمود. «گریز» آلبوم مشترک او و فریدون شهبازیان است.

حامد هاکان
خواننده جوان پاپی که در آستانه انتشار نخستین آلبوم رسمی خود در گذشت. این خواننده جز خوانندگان موفق دهه هشتاد محسوب می شد و قطعات مشترک زیادی با محسن چاوشی و محسن یگانه در آن دوران منتشر کرد. عده ای کم رنگ شدن او را پس از جدایی این سه خواننده، انتخاب های اشتباه وی در مسیر موسیقی اش می دانند. هاکان در سن سی و چهار سالگی در حالی بر اثر ایست قلبی در گذشت که داشت با آلبومی دوباره پا به عرصه پر شور بازار موسیقی می گذاشت و شاید می توانست دوباره به دوران اوج خود بازگردد. هاکان برخلاف انتظار در مراسمی غریبانه در 14 مهر ماه، در شهر ری به خاک سپرده شد.

دیوید کسیدی
دیوید کسیدی خواننده و بازیگر مشهور آمریکایی در سن 67 سالگی از دنیا رفت. او با بازی در سریال «خانواده پارتریج» به شهرت رسید و در عرصه موسیقی بارها نامزد جایزه گرمی شد. آلبوم های موسیقی او در صدر آلبوم های پرفروش جهان قرار گرفت و بیش از 30 میلیون نسخه از آلبوم هایش در جهان به فروش رسید. وی سال ها با سوء مصرف الکل دست و پنجه نرم می کرد و در سال 2015 اعلام ورشکستگی نمود.

غلام محمد احسانی
پیشکسوت موسیقی مقامی تربت جام، غلام محمد احسانی، در آذر ماه در گذشت. او درعرصه نواهای محلی و نوازندگی کهن ساز دوتار چیره دست بود و در شناخت و اجرای مقامات اصیل خطه خراسان مهارت داشت. او در طول دوران حیاتش به گسترش مفاهیم و مواریث آیینی فرهنگ مردم آن سامان و ذکر مناقب اهل بیت(ع) پرداخته بود.

ناهید دایی جواد
ناهید دایی جواد متولد اردیبهشت 1321 بود. او 9 سال پیش از انقلاب از رادیو استعفا داد و از سال 1374 تدریس آواز ایرانی را آغاز کرد. دایی جواد با مشارکت کیان علی نژاد در سال 1381 سه کنسرت را در تالار وحدت، اندیشه و فرهنگ روی صحنه برد و سپس با «گروه ایراندخت» تور کنسرتی را در شرق ایالات متحده برگزار کرد. وی در مراسم بزرگداشت پیرنیا در لندن آخرین اجرای خودش را تجربه نمود. ناهید پیرنیا آذر ماه 96 در سن 75 سالگی بر اثر حادثه رانندگی دار فانی را وداع گفت.

عباس فروزگان
عباس فروزگان از نوازندگان بازنشسته ارکستر سمفونیک تهران، آذر ماه 96 فوت کرد. او از نوازندگان با تجربه و قدیمی کنترباس و از اعضای ارکستر سمفونیک تهران بود.

دنیس ادواردز
دنیس ادواردز خواننده اصلی گروه موسیقی «تمپتیشنز» بود. او در سال 1968 به این گروه پیوست. «تمپتیشنز» تا کنون سبک های مختلف موسیقی را ارائه کرده و باعث معرفی چهره های بسیاری به دنیای موسیقی شده است. ادواردز همراه با این گروه توانست دو جایزه گرمی را به خود اختصاص دهد. سپس او در دهه 80 میلادی از این گروه جدا شد. این خواننده در بهمن ماه 96 از دنیا رفت و هنوز علت مرگ وی مشخص نشده است.

دلارس اورییِردِن
دلارس اورییِردِن خواننده گروه موسیقی کرمبریز بود. اورییِردِن ایرلندی 13 سال تجربه رهبری این گروه را برعهده داشت و در زمانی که در فعالیت این گروه وقفه ای افتاد، آلبوم موسیقی Are You Listening را منتشر نمود. Are You Listening شروعی برای فعالیت های انفرادی این خواننده محسوب شد و در ادامه آلبوم No Baggage را در سال 2009  عرضه نمود. پس از شروع دوباره فعالیت گروه به آن ها پیوست. او 7 آلبوم نیز با همکاری این گروه خلق کرده است. دلارس اورییِردِن در سن 46 سالگی در حالی که مشغول ضبط قطعات جدید بود، در لندن در گذشت.

یوهان یوهانسن
او آهنگسازی ایسلندی بود و توانسته بود نامزدی اسکار، بفتا، گرمی را تجربه کند و گلدن گلوب بهترین آهنگسازی فیلم را به خود اختصاص دهد. یوهانسن به عنوان یکی از عوامل فیلم «نظریه همه چیز» که اقتباسی از زندگی فیزیکدان مشهور جهان، استیون هاوکینگ، است، توانست جایزه بهترین موسیقی فیلم گلدن گلوب را به دست بگیرد  و  سپس دومین نامزدی اسکار را با فیلم «سیکاریو» تجربه کند. او در طول زندگی موسیقیایی اش 5 آلبوم موسیقی روانه بازار موسیقی کرد. یوهان یوهانسن که در سال 1969 چشم به جهان گشوده بود، در سن 48 سالگی در برلین در گذشت. هنوز علت مرگ این آهنگساز مطرح مشخص نشده و پلیس آلمان به دنبال سرنخ هایی از این مرگ مشکوک است.
 منبع : اختصاصی نوای فارس
به اشتراک بگذارید :


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q