۱۴۰۳ سي و يکم فروردين - 10:33 ق.ظ

سال 96 در موسیقی ایران چه گذشت؟

سال 96 در موسیقی ایران چه گذشت؟
نوای فارس- مهرنوش قضاوتی: در طول هر سال رویداد های متفاوتی در عرصه های مختلف رخ می دهد، اما رویداد های دنیای موسیقی از حیث توجه و علاقه مندی مخاطبان بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. از شرکت در جشنواره های بین المللی گرفته تا یادبود ها و ثبت رکورد برای مخاطبان حائز اهمیت است و دوست دارند از چگونگی ماجرا با خبر باشند و حتی در صورت امکان در مراسم متعلق به آن حضور پیدا کنند. در ادامه می خواهیم به چندین مورد از رویداد های موسیقی سالی که گذشت بپردازیم و نگاهی اجمالی به آن ها خالی از لطف نخواهد بود.

«کاغذ رنگی» تندیس جشنواره بین المللی فولکور گرجستان را کسب کرد

گروه موسیقی «کاغذ رنگی» به سرپرستی شهریار بلوچستانی در سال 1392 در شهر اصفهان تاسیس شد. این گروه که هدفش پرورش خلاقیت و استعداد های ذاتی کودکان است، از هیچ ساز ملودی به جز  طنین و نفس خود بچه‌ها استفاده نمی‌ کند و تنها از تنبک برای ایجاد ریتم بهره می برد. خرداد ماه 96 این گروه به مدیریت مرجان کیانی به نمایندگی از ایران در جشنواره بین‌المللی موسیقی «پرخولی» Perkhuli و فولکلور آرت  سال 2017 گرجستان با اجرای قطعاتی از آلبوم موسیقی «آبی» و با پیام صلح و دوستی به روی صحنه رفت و تندیس و لوح تقدیر این جشنواره را به خود اختصاص داد.

رونمایی از سمفونی «روح الله»

سمفونی «روح الله» نخستین تجربه در ساخت آثار این چنینی مرتبط با زندگی بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران است که با تصمیم موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) و همت شورای موسیقی مجموعه ساخته شد. این سمفونی به آهنگسازی شاهین فرهت در چهار موومان ساخته شده است. موومان نخست مربوط به تولد و رشد و نمو، موومان دوم مربوط به بلوغ علمی و اجتهاد، موومان سوم مربوط به مبارزات منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی و موومان آخر مرتبط با عروج ملکوتی امام خمینی (ره) است.

گردهمایی مشکی پوشان

نخستین گردهم آیی مشکی پوشان مرداد ماه سال 96 برگزار شد. این گرد هم آیی با حضور رضا صادقی و بیش از 500 هوادار دارای کارت ویژه هواداری این خواننده در سالن همایش‌های کردستان رقم خورد. در این مراسم که چهره های سرشناس این حوزه نیز در آن حضور داشتند، صادقی چند قطعه ای برای مخاطبانش اجرا نمود و تندیس «هما» را به اولین رهبر ارکسترش، اولین صدابردار کنسرتش، مسن ترین هوادار، کوچک ترین هوادار و ... اهدا نمود. این مراسم به همت «آوای مهر میهن» و شرکت «رسپینا 24 » برگزار گشت.

گروه موسیقی «چاهی» و ادامه درخشش در فستیوال های بین المللی
گروه موسیقی چاهی به سرپرستی مازیار چاهی، در ادامه کسب مقام نخست در فستیوال بین المللی موسیقی فولکور کشور های اتریش و اسپانیا، در فستیوال بین المللی  هنر و فرهنگ پاریس درخشید. آن ها با یک قطعه کوبه ای با همنوازی ساز عود به تنظیم و آهنگسازی «مازیار چاهی» و همچنین با طراحی و کارگردانی هنری «رضا موسوی» به روی صحنه رفتند و در میان گروه های متعدد دیگر به عنوان برترین اجرا در زمینه های اجرای صحنه ای، تنظیم و آهنگسازی و کارگردانی هنری برگزیده شدند. رضا موسوی نیز به عنوان کارگردان هنری برگزیده فستیوال تقدیر شد و لوح تقدیر و جایزه اول به وی اهدا گردید.

جشن تولد مرتضی پاشایی

مرتضی پاشایی خواننده پاپ کشورمان بود که در سال 1393 بر اثر بیماری سرطان معده دار فانی را وداع گفت. آخرین آلبوم موسیقی این هنرمند در سال 94 با نام «اسمش عشقه» منتشر شد. در مرداد ماه 96 جمعی از دوستان و همکاران قدیمی این خواننده فقید، تولد او را به همت «ریتمو» جشن گرفتند. در این مراسم که در حاشیه جشن امضای جدید ترین آلبوم مریم حیدر زاده برگزار گشت، چهره های ورزشی و هنری نیز حضور داشتند.

جایزه Global Music Award برای اثر مهرزاد خواجه امیری

مهرزاد خواجه امیری خواننده، نوازنده و آهنگسازی است که مخاطبان موسیقی بیشتر او را با سبک موسیقی نیوایج می شناسند. او که در سال نود و پنج کاندید بهترین آهنگساز سبک نیوایج جهان در رسانه هالیوود شده بود، در سال 96 مدال برنز مسابقه جهانی Global Music Award به خود اختصاص داد. او با قطعه «قصه گوی شب» توانست این افتخار را برای حوزه موسیقی کشورمان کسب نماید.

نخستین رونمایی از ملودیکای ایرانی

سامان احتشامی، نوازنده و موزیسین حوزه کلاسیک، شهریور ماه 96 همراه با گروه خنیا روی صحنه رفت و برای نخستین بار از ملودیکای ایرانی رونمایی کرد. او طی این مراسم ملودیکا نواخت. این در حالی بود که ملودیکا به نحوی کوک شده بود که تمام فواصل ایرانی را پوشش می داد. احتشامی در کنسرت خنیا به سرپرستی پری ملکی ساز ملودیکا را با کوکی ایرانی به صدا در آورد.

راه اندازی نخستین سامانه عرضه جهانی موسیقی ایران

سایت «بیپ تونز» که چندین سال تجربه ارائه موسیقی دیجیتالی را به مخاطبان ایرانی داشته است، در شهریور ماه 96 موفق گشت تا دسترسی به این موسیقی را بین المللی کند و بستر دانلود قانونی را برای مخاطبان خارج از ایران فراهم کند. تا کنون دسترسی مخاطبان خارج از ایران به چند سایت بی کیفیت که آثار را به صورت غیرقانونی ارائه می کردند، محدود بود اما پس از این اتفاق سایت بیپ تونز امکان دانلود قانونی را برای این دسته از مخاطبان فعال نمود.

افتتاح سالن همایش های ایرانیان

سالن همایش های ایرانیان با حمایت دکتر مرادی، رئیس فدراسیون وزنه برداری جمهوری اسلامی ایران و مساعدت مسؤلین محترم وزارت ورزش و جوان و مشارکت و مدیریت بخش خصوصی احداث گشت. این سالن ظرفیتی دو هزار نفری دارد و با امکانات جدید و مدرن فعالیت خود را در جهت اجرای زنده، برگزاری کنسرت برای تبدیل شدن به یکی از بزرگ ترین سالن های برگزاری آغاز نمود. نخستین اجرا های رسمی موسیقی در این سالن از 23 و 24 شهریور ماه شروع شده و تا کنون اجرا های متفاوتی را روی صحنه خود تجربه نموده است.

ثبت رکورد حامد همایون در گینس

حامد همایون، خواننده تازه موسیقی پاپ فعالیت رسمی خود را از سال گذشته آغاز نموده است و «دوباره عشق» نام نخستین آلبوم او در بازار موسیقی موسیقی کشور است. حامد همایون در سال 96 توانست طی پنج ماه موفق به برگزاری 239 کنسرت شود، همین موضوع باعث شد شرکت «ترانه شرقی» پرونده و مدارک لازم را به گینس ارسال نماید تا این رکورد او را در برگزاری کنسرت ثبت کند.

اولین جشن ویولن ایران

نخستین جشن ویولن در ایران با اجرای بیشتر از ده گروه موسیقی و تکنوازی برگزار شد. این اتفاق به مناسبت روز جهانی ویولن با همت آکادمی موسیقی «نم» و مدیریت میثم مروستی در سبک های متفاوت و جمعی از برجسته ترین نوازندگان ویولن- ویولا رقم خورد. اجرای این برنامه با یادواره ای از استاد ابوالحسن صبا و با اجرای آغاز کننده اشکان خطیبی در مجموعه فرهنگی- هنری آزادی شروع شد و عواید آن به زلزله زدگان غرب کشور اختصاص یافت.

کسب مقام دوم مسابقات آسیایی توسط یک گروه کر

گروه کر «صلح نوای آشوب» به رهبری محمدرضا پور مقدم، در سال 96 توانست مقام دوم را در مسابقات آسیایی «Asia Paeific Choir Games» کشور سریلانکا را کسب کند. این مسابقات زیر نظر سازمان جهانی کر در سه بخش «open competition» , «Asia pecific»، «Grand prix» برگزار می شود و این گروه کر که هدفش اشائه موسیقی کلاسیک است، در بخش «Asia pecific» این جشنواره به رقابت پرداخت.

رونمایی از سردیس استاد محمدرضا شجریان

رونمایی از سردیس این استاد موسیقی در همایش سالانه انجمن های دوست داران حافظ انجام شد. این سردیس اثر مهندس امیر باقری هنرمند مجسمه‌ساز و نقاش است که در آذر ماه 96 در جوار آرامگاه ابوالحسن خراقانی رونمایی شد. این سردیس در آینده نزدیک به همایون شجریان فرزند استاد محمدرضا شجریان اهدا خواهد شد.

جایزه ترانه افشین یداللهی

پس از در گذشت دکتیر افشین یداللهی که در آخرین روز های سال 1395 رخ داد، با انتخاب اعضای هیات مدیره خانه ترانه، روزبه بمانی به عنوان مدیر جلسات خانه ترانه انتخاب شد و این جلسات ادامه پیدا کرد. در ادامه طی تصمیم گیری اعضا در جهت حفظ نام این شاعر فقید مراسم جایزه ترانه افشین یداللهی شکل گرفت. این مراسم با انتخاب بهترین های ترانه و موسیقی قرار است از امسال، هر ساله با همکاری موسسه انتشاراتی نگاه برگزار شود. روزبه بمانی دبیر و حسن علیشیری قائم مقام دبیر نخستین جایزه ترانه «افشین‌ یداللهی» هستند. این جایزه از سه بخش تشکیل شده و شامل اهدای 8 تندیس، 12 لوح تقدیر و 6 جایزه مالی می‌باشد. در این مراسم در بخش «یک خاطره از امروز»، بهترین ترانه‌سرای سال، بهترین ترانه سال، بهترین ترانه تیتراژ فیلم و سریال و بهترین خواننده از لحاظ انتخاب ترانه توسط هیئت داوران برگزیده خواهند شد.

اجرای مشترک ارکستر فستیوال راونا و ارکستر سمفونیک تهران

ارکستر سمفونیک تهران در پی یک اتفاق هنری و فرهنگی با ارکستر فستیوال راونا همکاری نمود. این موضوع که باعث حضور شایسته اركستر سمفونیک در فضای فرهنگی جهانی شد و تریبونی برای ارئه بخش اساسی از هنر سرزمین مان فراهم آورد. ارکستر سمفونیک تهران به رهبری ریکاردو موتی ایتالیایی اجرای مشترک خود را با ارکستر فستیوال راونا ابتدا در تالار وحدت روی صحنه برد و بسیار مورد اقبال قرار گرفت. سپس این کنسرت در یکی از مهم ترین سالن های ایتالیا برگزار گشت و زمینه ادامه چنین تعاملات فرهنگی را پدید آورد.

یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان

سال 96 جشنواره ملی موسیقی جوان یازدهمین دوره خود را در شهریور ماه تجربه نمود. یازدهمین سال این جشنواره در سه بخش موسیقی نواحی ایران، موسیقی دستگاهی و موسیقی کلاسیک برگزار شد و  مراسم اختتامیه آن 27 شهریور ماه در تالار وحدت رقم خورد.

دومین جشنواره آوا ها و نوای های رضوى

دومین جشنواره بین المللی «آواها و نواهای رضوی» با اجرای موسیقی زنده توسط گروه های برتر جشنواره از کشور افغانستان و استان های خوزستان، خراسان، اصفهان و لرستان در شهرستان قرچک همزمان با دهه کرامت برگزار شد.  این جشنواره با هدف حفظ موسیقی و آواز محلی پا گرفته است.

چهارمین جشنواره و جایزه همایون خرم

این جشنواره با هدف حفظ و گسترش فرهنگ اصیل و فاخر ایرانی و همچنین ارتقای نگرش هنری نسل جوان از طریق شناخت آثار اساتید گذشته و تاثیر گرفتن از نمونه‌ها و الگوهای موجود در موسیقی ایرانی شکل گرفته است. این برنامه به همت مؤسسه فرهنگی-هنری «رادنواندیش» و خانواده محترم استاد همایون خرّم، با همکاری دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد برگزار می گردد. در این دوره از جشنواه نوازندگان تمامی سازها، خوانندگان و همچنین گروه‌های موسیقی کودک و نوجوان داوطلب که سن شان کمتر از ۱۸ سال است، شرکت کردند. آن ها انتخاب هایی از تصانیف و قطعات بی‌کلام استادان روح‌الله خالقی، مهدی خالدی، علی تجویدی، همایون خرّم، حبیب‌الله بدیعی و پرویز یاحقی داشتند. این اجرا ها به صورت تک خوانی، تک‌نوازی، هم‌خوانی، هم‌نوازی و گروه‌نوازی روی صحنه رفت.
آثار لوریس چکناواریان به موزه موسیقی اهدا شد

لوریس چکناوریان، آهنگساز و رهبر ارکستر شهیر، در آستانه سن هشتاد سالگی آثارش را به موزه موسیقی اهدا نمود. وی طی مراسمی در نهم آبان ماه 96 در جمعی از هنرمندان و چهره های مطرح موسیقی آثارش را اهدا کرد.

هجدهمین جشن خانه موسيقی

بیست و یکمین روز آذر ماه تالار وحدت به میزبانی هجدهمین سال برگزاری جشن خانه موسیقی رفته بود. این جشن در حضور هنرمندان و مسئولان برگزار گشت و در طی آن حميدرضا نوربخش به سخنرانی پرداخت. او ضمن پرداختن به اوضاع موسیقی کشور از استاد شجریان به عنوان صاحب اصلی این جشن یاد نمود. در بخش سنتی به دو آلبوم موسیقیایی «رگ خواب» و «در عشق زنده بايد» جایزه تعلق گرفت و «آکاپلا» جایزه و تندیس موسیقی کلاسیک را به خود اختصاص داد.

دومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی

جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی، جشنواره ای نو پا است که تا چندی پیش جای خالی اش همواره احساس می شد. در روز های پایانی پاییز این جشنواره دومين سال برگزاری خودش را تجربه می کند. این جشنواره از هفدهمین روز آذر ماه به دومین سال اجرایی خود پرداخت و هنرمندان در قالب پنج شاخه تک‌نوازی، دونوازی، سه‌نوازی، ساز و آواز و گروه نوازی تا بیست و چهارم این ماه، به رقابت پرداختند.
برگزاری چهارمین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار

فستیوال موسیقی نواحی «آینه دار» با تمرکز بر موسیقی اقوام شمال غرب ایران برگزار می شود. چهارمین دوره این جشنواره روزهای ۲۹ آذر تا ۲ دی ماه سال جاری به دبیری هنری علی مغازه ای و ریاست احسان رسول اف در تالار رودکی رقم خورد. هنرمندان مناطق شمال غربی گرد هم آمدند و با هدف حمایت از هنرمندان پیشکسوت و معرفی هنرمندان و روایت گران گمنام موسیقی اقوام ایرانی به رقابت پرداختند.

جشنواره موسیقی فجر در سی و سومین دوره برگزاری

 در سال 96 سی و سومین سال برگزاری جشنواره موسیقی فجر بود. این جشنواره از بیستم دی ماه آغاز و تا بیست و نهم این ماه ادامه پیدا کرد. بخش های مختلف موسیقی پاپ، کلاسیک، نواحی، جاز و ... در این جشنواره پوشش داده شدند و هنرمندان مطرحی از نقاط مختلف دنیا نیز در آن شرکت نمودند. لوح تقدیر به پریسا پیرزاده برای آلبوم «وکالیز» و همچنین جایزه باربد به طور مشترک به علیرضا مشایخی برای آلبوم «سپکتروم»  و کارن کیهانی  برای آلبوم «باغ بی برگی» اهدا شد. در بخش موسیقی بی‌کلام ایرانی، لوح تقدیر برای آلبوم «چهارگان» به احسان ذبیحی‌فر و جایزه باربد به آلبوم «حرف بزن» ساخته میلاد درخشانی رسید. در بخش موسیقی باکلام ایرانی، جایزه باربد به کاوه صالحی برای آلبوم «این هم حکایتی است» رسید. در بخش خوانندگی آلبوم باکلام ایرانی جایزه به علیرضا قربانی برای آلبوم «فروغ» اعطاء شد. جایزه باربد در بخش تلفیقی بی‌کلام به گلنوش صالحی برای آلبوم «ده تیر» رسید. همچنین در بخش آهنگسازی تلفیقی باکلام برای آلبوم «نوستالژی» فرزاد میلانی لوح تقدیر دریافت کرد. در بخش موسیقی تلفیقی باکلام، میلاد درخشانی برای آلبوم «حرف بزن» جایزه گرفت.  در بخش موسیقی راک، کاوه یغمایی برای آلبوم «ناگهان رفته» جایزه باربد را دریافت کرد و در بخش خوانندگی پاپ مهدی یراحی برای آلبوم «آینه قدی» جایزه گرفت.
 منبع : اختصاصی نوای فارس
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q