۱۴۰۳ اول ارديبهشت - 02:56 ق.ظ

نوازنده ایرانی برنده جایزه گرمی شد/ تشکر از ایرانی‌ها به زبان فارسی در مراسم گرمی/ آلبومی که بر اساس اشعار حافظ و مولانا ساخته شد

نوازنده ایرانی برنده جایزه گرمی شد/ تشکر از ایرانی‌ها به زبان فارسی در مراسم گرمی/ آلبومی که بر اساس اشعار حافظ و مولانا ساخته شد
نوای فارس-سجاد مالمیر: درست دو سال پس از جایزه گرمی کیهان کلهر که آن را با همراهی یویو ما، نوازنده نامی ویولنسل آمریکایی چینی‌تبار و اعضای گروه "راه ابریشم" به دست آورد، یک نوازنده ایرانی دیگر موفق شد همراه با گروهش جایزه گرمی را کسب کند؛ اتفاقی غافل‌گیرکننده که خود ما هم از آن بی‌خبر بودیم و تنها لحظه حضور حمید سعیدی بر روی سن گرمی و فارسی صحبت کردن او متوجه شدیم که دومین جایزه گرمی برای نوازندگان ایرانی به دست آمده است.

حمید سعیدی وقتی همراه با سه عضو دیگر آنسامبل "افیون ماه" روی سن آمد، ابتدا به زبان انگلیسی گفت این جایزه نشان داد که موسیقی درباره عشق و ضد جنگ است و سپس با جمله "از همه ایرونی‌های عزیز سپاسگذارم" ما را سورپرایز کرد.

این آهنگساز و نوازنده ایرانی که صدای خوبی هم دارد، مقیم و ساکن آمریکاست و در لس‌آنجلس موسیقی ایرانی می‌نوازد. او به تازگی با همراهی مهاجرانی از کشورهای آمریکا و کانادا گروهی را با نام "افیون ماه" راه‌اندازی کرده است و همراه با آنها در سبک موسیقی "نیو ایج" و نوین کار می‌کند.

آلبوم "افیون ماه" اولین آلبوم این آنسامبل تازه بنیاد است که توانست نظر سیزده هزار و پانصد داور جایزه گرمی را جلب کند و به‌عنوان برنده گرمی بهترین آلبوم موسیقی "نیو ایج" معرفی شود. آلبوم‌هایی از لیسا جرارد استرالیایی، اسناتم کور ترینداد-آمریکایی، استیو روچ آمریکایی و جیم کیمو وست کانادایی دیگر نامزدهای دریافت این جایزه بودند اما در نهایت اثر خلاقانه "افیون ماه" برنده گرمی شد تا برای دومین بار یک هنرمند ایرانی و یک ساز ایرانی در قالب یک اثر گروهی برنده جایزه گرمی شود.

اما کار حمید سعیدی زمانی برای ما باارزش‌تر می‌شود که متوجه می‌شویم آلبوم "افیون ماه" بر اساس اشعار حافظ و مولانا ساخته شده است. سعیدی می‌گوید که او و سه عضو دیگر آنسامبل "افیون ماه" به اسطوره‌های کهن و اشعار شرقی علاقه‌مندند و راجع به شعر و بخصوص شعرهای ایرانی بسیار با هم حرف می‌زنند.

استارت آلبوم "افیون ماه" هم با کتابی که ترجمه اشعار حافظ است زده شده و هر کدام از اعضای آلبوم تصمیم گرفته‌اند یک تکه‌ از غزل‌ حافظ یا مولانا را مبنای کار خود قرار دهند و آن را به زبان موسیقی و زبان ساز خود بیان کنند تا ببینند این‌ها وقتی کنار هم قرار می‌گیرند چه‌ شکلی صدا می‌دهند.



حمید سعیدی که از کسب جایزه گرمی به عنوان یک ایرانی خوشحال است، خودش را نماینده مردم ایران می‌داند و می‌گوید وامدار بزرگان موسیقی ایرانی است و همه بزرگان روی او تأثیر گذاشته‌اند. او ماه مارس 2018 به دعوت هالیوود در لس‌آنجلس به صحنه رفت و صدای سنتور را در در سالن گرند پرفورمنس طنین‌انداز کرد.

سعیدی و آنسامبل "افیون ماه" به تازگی تور کنسرت‌های آلبوم اول خود را به پایان رسانده‌اند و در حالی که آلبوم آنها به‌عنوان یکی از 10 آلبوم برتر جز 2018 در آیتونز انتخاب شده و جایزه گرمی موسیقی نیو ایج را هم برای آن‌ها به همراه داشته است، باید دید این نوازنده ایرانی و گروه "افیون ماه" به موفقیت‌های خود ادامه خواهند داد یا خیر.  
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q