۱۴۰۳ اول ارديبهشت - 07:38 ب.ظ

در نمایشگاه چهل سالگی یغما گلروییقافیه های پنهان، قاب های آشکار

قافیه های پنهان، قاب های آشکار

نوای فارس- مریم خوشرنگ: شانزدهیمن روز از پنجمین ماه سال، در گرم ترین روزهای تابستان، اولین نمایشگاه عکس یغما گلرویی شاعر و نویسنده معاصر در گالری مینا، برگزار شد. عکس هایی که گاه به طور اتفاق خلق و گاه تفکر و اندیشه شاعرانه عکاس، موجب تولد آنها شده است.

 ساعت 16 بعد از ظهر جمعه، گالری مینا، محل رفت و آمد عده زیادی از هنرمندان، برای بازدید از سوژه های شکار شده توسط دوربین یغما گلرویی شد.

 آنا نعمتی، در ساعات اولیه برگزاری نمایشگاه وارد سالن شد و بعد از او بهاره رهنما با همان انرژی مثبت همیشگی اش وارد گالری شد و بعد از بازدید، گپی کوتاه با آنا نعمتی داشت. هنگامه قاضیانی دیگر بازیگری بود که با ورود خود انرژی مثبت بسیاری را به مهمانان منتقل کرد. حامی خواننده سرشناس موسیقی پاپ نیز با ورود خود خیلی ها را به وجد آورد به خصوص خانواده یغما گلرویی و علاقه مندان به موسیقی پاپ را که به استقبال وی رفتند.  علی اوجی، بازیگر و تهیه کننده عرصه موسیقی، دیگر هنرمندی بود که بعد از ورود وی، تمام مهمانان از دیدن او خوشحال شدند. حسن علیشیری یار همیشگی یغما، مونا برزویی، دیگر مهمانان  این گالری بودند. احسان کرمی، گوینده و دوبلور، نیز با ورود خود جمعی از حضار را به سمت خود کشاند. یکی دیگر از هنرمندانی که با ورود خود، توجه همگان را جلب کرد، جعفر پناهی بود. ضمن اینکه آناهیتا همتی نیز با لبخندی صمیمی وارد گالری شد و مثل همیشه مهربان و با اخلاق با حضار روبرو شد. نیکان، آهنگساز و تنظیم کننده موفق موسیقی پاپ نیز یکی دیگر از مهمانان ویژه یغما گلرویی بود.

نظر برخی از هنرمندان را در مورد عکس های یغما گلرویی پرسیدیم و این گونه پاسخ گفتند.

آنا نعمتی: خیلی متفاوت بود با نمایشگاه های عکسی که من رفته بودم. من فکر می کنم دیدگاه متفاوت اشعارشان در عکس ها احساس می شد. در هر عکس جزییاتی وجود داشت که می تواند برای بیننده جذابیت بسیاری داشته باشد. با خودشان که صحبت کردم به این موضوع اشاره کردند که برخی از عکس ها به طور اتفاقی و شاید از روی شانس، عکاسی شدند. در حالی که اینطور نیست. به نظر من همیشه ایده، عقاید و باورهایی که آدم ها برای آن می جنگند، در پشت نگاه شان نسبت به سوژه هایی که می بینند، دیده می شود. یکی، دو تا از عکس ها بی نظیر بود و به شدت فکرم را تحت تاثیر قرارداد داد. مثل تصویر پیرمرد گوژپشتی که به حالتی بسیار خمیده دیده می شود.

بهاره رهنما: عکس ها به شدت شبیه اشعار آقای گلرویی بود. بهتر است بگویم رد پای تفکرات شاعرانه او در قاب عکس ها به راحتی دیده می شد. برای من که مخاطب اشعار او هستم و به طور حتم کارهای شان را دنبال می کنم، خیلی جالب بود. نگاه و رویکردی متفاوت از هنرمندی که مخاطب آن هستم و یا بیشتر از آن هنری که پیش از این ارایه کرده، توجه ام را جلب کرد. مثل زمان هایی که هنرمندی اتوبیوگرافی می نویسد. به نظر من این جنس از عکاسی شبیه بیوگرافی ست که هنرمند خودش را تعریف می کند.

حامی: در مجموع عکس ها را با دقت دیدم. من خودم عکاسی می کنم. تفاوت یغما با خیلی از عکاس ها که امروز کار می کنند، شاید تکنیک و کیفیت نباشد، اما اولین برجستگی در عکس های او به دلیل شاعر بودن وی، تفکر است. در تمام عکس هایی که دیدم تفکر غالب بر کادر و جذابیت های بصری بوده. به نظر من قرار نیست رد پای اشعار یغما را در این عکس ها دید و یا کاری را ببینم که یادآور ترانه ای از یغما برای من باشد. تمام آنچه از یغما شنیدیم و دیدیم از یک تفکر، شعور، مغز و باور یک نفر سرچشمه گرفته که به طور حتم نقاط مشترک بسیاری دارد. در بین عکس ها، عکسی از یک تختخواب با ملحفه سفید و یک جفت کفش روفرشی دیدم. فضای عکس و نگاه یغما به این فضا را دوست داشتم.

آناهیتا همتی: عکس ها را خیلی دوست داشتم البته پیش از این هم عکس های شان را در اینستا همراه با اشعارشان دنبال می کردم. به شدت رنگ و بوی اشعار آقای گلرویی در قاب عکس های این گالری قابل احساس است. به خصوص برخی از عکس هایی که نگاه می کردم یاد تنهایی های خودم افتادم. زمان هایی که دوست دارم تنها باشم. خودم باشم. برای من  بیشتر یادآور پاییز و رنگ و بوهای عاشقانه ای بود که لذت بردم.

احسان کرمی: نگاه یغما، چه در شعر و چه در عکس نگاهی اجتماعی ست. حتی در هنگام راه رفتن و یا غذا خوردن هم نگاه اجتماعی یغما به اطراف خودش را می توان فهمید. یغما هنر را یک ابزار برای انتقال یک مفهوم یا دیدگاه اجتماعی ارایه می دهد.  در واقع این نگاه اجتماعی در عکس های یغما نیز قابل مشاهده ست. دو، سه عکس بود که به شدت تحت تاثیر آن قرار  گرفتم. تصویر هواپیمایی که از پشت گنبد یک مسجد در حال حرکت است و عکسی که از مجسمه فردوسی عکاسی شده است. ضمن اینکه عکس دخترکی که در حال فال فروشی ست، برای من جذابیت قابل تاثیری داشت.

نیکان: عکس های یغما نشانگر نگاه متفاوت او نسبت به اطراف و پیرامون خودش است. ضمن اینکه فضای اشعار او نیز در قاب عکس های وی قابل احساس و مشاهده ست. البته یغما آدم تک بعدی نیست و همیشه در ابعاد مختلف کار کرده که نتیجه آن هم نتیجه خوبی بوده.

در ساعات پایانی نمایشگاه یغما گلرویی در رابطه با هدف خود نسبت به برگزاری این نمایشگاه این گونه توضیح داد: من سال هاست که عکاسی می کنم و بعد از آزمون و خطا در اینستاگرام و استقبال مخاطبان، تصمیم گرفتم تعدادی از آنها را برای بازدید دوستان و علاقه مندان به این هنر، به نمایش بگذارم. این عکس ها برای دوره های متفاوت و در زمان های مختلف است. وی در ادامه در پاسخ به این سوال که با کدام یک از عکس ها ارتباط نزدیک تری برقرار کرده، گفت: به طور حتم همان تصویری که درحال تماشای تلویزیون هستم. درون خودم به تصویر کشیده شده است. اما به هر حال خودم و اشعارم در عکس های من، پیداست. یغما گلرویی در رابطه با اینکه قافیه های پنهان را می توان به صورت آشکار در قاب های عکس او دید گفت: در عکس رهایی بیشتری وجود . در شعر باید فضاسازی کرد تا به یک داستان رسید و داستان را روایت کرد. اما در عکس، حتی اگر با کادری اشتباه عکاسی کنید، به طور حتم پیام تان به بیننده منتقل خواهد شد. برای همین بیان اعتقادات و تفکراتم در قالب عکس راحت تر است. وی در ادامه توضیح داد: حتی عکس هایی که به صورت بسیار اتفاقی و با گوشی تلفن همراهم عکاسی کردم نی، نماینگر سایه ای از افکار خودم هستند. به طور مثال یک بار در شمال کشور در جایی با لکه آبی مواجه شدم که تصویر صادق هدایت را در آن دیدم، البته شاید برای من نماینگر تصویر هدایت بود. همان لحظه را عکاسی کردم. یغما گلرویی در رابطه با برگزاری نمایشگاه های دیگر در چارچوب عکاسی گفت: من یا کاری را انجام نمی دهم و یا اگر آن کار را شروع کنم تا انتهای آن ادامه خواهم داد و سعی می کنم در آن موضوع جدی باشم.

او در ادامه با اشاره به این موضوع که اولین نمایشگاه می تواند آزمون و خطا باشد توضیح داد: به طور حتم با در نظر گرفتن بازتاب و یا بازخورد این نمایشگاه در بین بازدیدکنندگان، در صورت استقبال، به فکر برگزاری مجدد نمایشگاه عکس های دیگرم خواهم بود. آنچه باید به آن اشاره کنم این است که به طور قطع عکاسی برای من ادامه دار خواهد بود، اما برای برگزاری نمایشگاه باید با فکر عمل کنم و آنچه در مورد آن توضیح دادم، که همان استقبال مخاطبان است در نظر بگیرم. یغما گلرویی در پایان این گپ کوتاه، نام نمایشگاه خود را «چهل سالگی» نامید.

منبع : موسیقی فارس
برای دیدن سایز اصلی روی عکس ها کلیک کنید
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q