۱۴۰۳ پنجم ارديبهشت - 07:38 ق.ظ

نادر مشایخی:با ضبط صدا ارزش موسیقی در قرن بیستم پایین آمد

با ضبط صدا ارزش موسیقی در قرن بیستم پایین آمد

نوای فارس: نادر مشایخی(آهنگساز) در مراسم رونمایی آلبوم "شکوه های بی کلام" گفت: ارزش موسیقی در قرن بیستم بخاطر ضبط صدا به شدت پایین آمد و  هر کسی را می بینیم که در خیابان موسیقی گوش می دهد، در قرن نوزدهم وقتی در خانه ای موسیقی می نواختند مردم جمع می شدند اما الان اینطور نیست.

مراسم رونمایی آلبوم "شکوه های بی کلام" و معرفی کتاب "آنالیز موسیقی آتنال" به آهنگسازی و تالیف امین هنرمند عصر پنجشنبه با حضور جمعی از هنرمندان و علاقمندان در ساختمان فاطمی برگزار شد.

امین هنرمند، آهنگسازدر ابتدای مراسم رونمایی آلبوم "شکوه های بی کلام" گفت: این آلبوم  توسط موسسة ماهور منتشر شده شامل دو اثر الکترواکوستیکی از نوع کانکریت و چهار اثر اکوستیکی است. منظور از موسیقی الکترواکوستیکی نوعی از موسیقی هنری است که جریان الکتریسته به نوعی در ساخت و تولید آن نقش ایفا می کند. موسیقی کانکریت نیز که نوعی از موسیقی الکترواکوستیکی است، از منابع طبیعی برای تولید ایده ها استفاده می کند.

وی افزود: به این ترتیب که آهنگساز اصوات ساز، انسان، اشیاء یا محیط را ضبط و پردازش می کند که مواد اصلی اثرش را شکل دهد. اَعمال اصلی در پردازش شامل تغییر کوک، تغییر طول و زمان و از ته  به سر کردن ایده های ضبط شده است که بسیار شبیه به انتقال، کاهش و افزایش ریتمیک و حالت قهقرایی در آهنگسازی سنتی است.

هنرمند گفت: در قطعه "شکوه های بی کلام" نیز از دو موتیو اصلی براساس آواهای انسانی و صدای هورن استفاده شده است که در طول قطعه به وسیلة تکنیک های نامبرده، پردازش شده اند. سایر اصوات نیز با تغییر صدای ضبط شدة ویولن و فلوت ایجاد شده اند. لازم به ذکر است که این قطعات از آنجایی که قرار نیست دوباره اجرا شوند و نوازنده ای هم همراه با صداهای از پیش ضبط شده نمی نوازد، فاقد پارتیتور هستند.


این آهنگساز در باره دیگر قطعه آلبوم "شکوه های بی کلام" گفت: در مورد کنسرتو برای فلوت، پیانو و ارکستر زهی نیز که یکی از قطعات اکوستیک است، باید گفت که اثر در سه موومان و با الهام از تم های محلی ایران نوشته شده است. در موومان اول از تم مسم مسم، موومان دوم از دختر بویراحمدی و موومان سوم از تم هی یار استفاده شده است. در هریک از این تم ها، ریتم و روند کلی حرکت حفظ شده و اکثر فواصل تغییر پیدا کرده اند. در نتیجه شنونده با ایده آشنایی مواجه می شود که به سرعت تغییر می کند و همچون خاطره ای کمرنگ در ذهن می ماند.

در ادامه این توضیحات هنرمند هر یک از قطعه های آلبوم را پخش کرد.

امین هنرمند همچنین درباره کتابش با عنوان " مقدمه ای بر آنالیز موسیقی آتنال" گفت: این کتاب  توسط دانشگاه تهران منتشر شده و شامل رویکردی در آنالیز است که از تئوری مجموعه ها و اعداد استفاده می کند. این روش که در دهة 1970 میلادی در آمریکا به صورت مدون و مکتوب معرفی شد، ابزاری مفید برای تحلیل موسیقی آتنال است و در دانشگاه های آمریکای شمالی آموزش داده می-شود. کتاب چهار فصل دارد که سه فصل اول آن مربوط به مبانی تحلیل موسیقی آتنال آزاد و فصل آخر مربوط به آنالیز موسیقی دوازده نتی است.

پس از این سخنان نادر مشایخی، آهنگساز و رهبر ارکستر گفت: من در آلبوم "شکوه های بی کلام" دو مطلب مهم می بینم. یکی اینکه موقع آهنگسازی سعی می کند از مطالبی که وجود دارد استفاده نکند و به جایی برویم که موسیقی در آنجا وجود ندارد و آن را بسازد. در موسیقی الکترو آکوستیک یکسری مدل ها و متریال هایی وجود دارد که آنها را جمع می کند. در اینجا سعی می شود پرسپکتیو های مختلف آن متریال کشف شود. در اینجا آهنگساز به نقاش موسیقی تبدیل می شود و رنگ های مختلف را کنار هم می گذارد.

وی افزود: معمولا در موسیقی الکترونیک از ساز های موسیقی استفاده نمی شود. چون دامنه موسیقی الکترونیک خیلی باز تر از ساز های موسیقی است. اما باید ببینیم چه چیزی باعث می شود که آهنگساز در این آلبوم از ساز های موسیقی استفاده کند. معمولا در موسیقی مدرن از صدای خیابان استفاده می شد ولی در اینجا از صدای انتزاعی استفاده شده است.

مشایخی گفت: ارزش موسیقی در قرن بیستم بخاطر ضبط صدا به شدت پایین آمد. هر کسی را می بینیم که در خیابان موسیقی گوش می دهد. در قرن نوزدهم وقتی در خانه موسیقی میزدند مردم جمع می شدند اما الان اینطور نیست چون همه جا موسیقی شنیده می شود. این موسیقی ضبط شده ، مثلا سمفونی پنجم بهتوون نیست. این موسیقی است که ضبط شده و خیلی با سمفونی ای که زنده شنیده شود فرق می کند. ضبط به موسیقی ضرر می زند. کاری که آقای هنرمند در این اثر کرده این است که می گوید که این تکنیک ضبط صدا وجود دارد ولی بیاییم همین را به عنوان متریال استفاده کنیم.

وی با اشاره به استفاده موسیقی ایرانی در "شکوه های بی کلام" گفت: صمیمیت مهمترین نکته ای که در موسیقی ایرانی وجود دارد ولی در موسیقی کلاسیک نیست. این صمیمت را آقای هنرمند با استفاده از تم هایی که می شناسیم ایجاد کرده است. در این قطعات اگر ملودی هایی را که می شناسیم نداشت، شکل دیگری به خود می گرفت و برداشت و دریافت ما هم فرق داشت.

مشایخی در پایان افزود: دریافت ما وقتی از ملودی ها و تم های آشنا استفاده شود، صمیمی تر می شود. این مساله نتیجه دیگری را هم ایجاد کرده است مثل این است که فردی آشنا را از پشت شیشه مات طور دیگری می بینیم. در این آلبوم تراکم عالی وجود دارد و یک توازن بوجود آمده است. کسی که بتواند با تراکم کار کند آهنگساز خوبی است.

منبع : خانه موسیقی
برای دیدن سایز اصلی روی عکس ها کلیک کنید
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q