۱۴۰۳ چهاردهم مهر - 06:26 ب.ظ

همه چیز فدای تبلیغات!

همه چیز فدای تبلیغات!

نوای فارس - مرسده مقیمی: سریال «شهرزاد» مطابق با پیش‌بینی‌ها با اقبال مخاطب مواجه شده توانسته رونقی به شبکه نمایش خانگی بدهد. البته ناگفته نماند تیم رسانه‌ای این سریال در فضای مجازی تبلیغات گسترده‌ای پیرامون آن انجام می‌دهند که عده‌ای بر این باورند که این تبلیغات گسترده و جوایز گوناگون به دیده شدن هرچه بیشتر این سریال کمک کرده است که قطعا بی‌تاثیر نیست اما آن دسته از کسانی که نگاه هنری‌تری نسبت به آثار ارزشمند تولیدی دارند بر این باورند که کارنامه حسن فتحی در مقام کارگردان و همچنین عوامل این مجموعه و داستان آن به تنهایی می‌تواند عامل جذب مخاطب جدی یک اثر هنری باشد. این عده بر این باورند همراه بودن سریال «برکینگ بد» با سریالی فاخر نظیر «شهرزاد»، بودن بسته‌های هدیه اینترنت رایگان و جوایز روزانه و الخ باعث شان نزول اثری است که به تنهایی قابلیت دیده شدن دارد.

البته که نمی‌توان اهمیت مارکتینگ را نادیده گرفت اما شاید کاری که خود حسن فتحی آن را روی صفحه اینستاگرامش معرفی کرده تبلیغی مناسب و در خور «شهرزاد» باشد. این‌که بینندگان این سریال جملات و یا شعرهای عاشقانه را با پوسترهای شهرزاد درست کنند و به این بهانه هم عاشقانه‌ها تاریخ ادبیات مرور شود هم «شهرزاد» دیده و تبلیغ گردد.

به هر روی عملکرد موفق تیم رسانه‌ای سریال «شهرزاد» حتی اگر به مزاج کسی خوش نیاید نیز با توفیق مواجه شده، که از این رو شایسته تحسین است.

اهمیت دادن این گروه به مخاطب تا آن‌جا که حتی تیتراژ سریال به خواست مردم تغییر کند اتفاق مبارکی است اما این‌که به نظر می‌رسد تیم رسانه‌ای «شهرزاد» هیچ هدفی جز جلب بیشتر مشتری! ندارد برای چنین تیمی به هیچ عنوان وجهه خوبی ندارد.

پس از آن‌که بنا شد صدای علی‌رضا قربانی از تیتراژ پایانی حذف و قطعه جدید محسن چاوشی جایگزین آن شود؛ محسن چاوشی مشغول آماده کردن قطعه «کجایی» شد. چند روز پیش از 25 آبان ماه که روز انتشار قسمت پنجم «شهرزاد» و رونمایی از آهنگ جدید تیتراژ بود؛ در میان دوستداران محسن چاوشی این آهنگ دست به دست می‌شد. با کمی بررسی متوجه شدیم که آهنگ به طریقی نا معلوم برای دانلود قرار گرفته است هرچند که به سرعت از روی سایت‌ها برداشته شد ولی در دست بسیاری می‌چرخید و متن ترانه نیز به تبع آن لو رفت. وقتی بر حسب وظیفه شغلی‌ام پیگیر این قضیه شدم که چه کسی آهنگ را روی اینترنت گذاشته و اساسا چه کسانی به آهنگی که در اختیار گروه عوامل بوده دسترسی داشتند به نتیجه‌ای نرسیدم و مسئول روابط عمومی این مجموعه عنوان کرد که کاملا از موضوع بی اطلاع است و به احتمال زیاد از جای دیگری لو رفته است.

پس از آن، روز دوشنبه همزمان با پخش قسمت پنجم تیتراژ پایانی این سریال مورد توجه بسیاری از مردم و دوستداران قرار گرفت به طوری که حتی ترانه علیدوستی به مناسبت یک میلیون نفری شدن دنبال‌کننده‌های صفحه اینستاگرام خود این آهنگ را لب زد و نوشت که: «با اجازه جناب چاوشی، من مردم این‌قدر گوش دادم این آهنگ رو» این آهنگ حتی از سوی کسانی که هوادار پر و پا قرص محسن چاوشی نیز نیستند شنیده و تحسین شد اما اولین سوال مخاطبانی که ارتباط گرفتن با ترانه‌های حسین صفا برای‌شان قدری دشوارتر بود از دوستداران چاوشی این بود که چقدر این ترانه صفا ملموس‌تر و قابل فهم‌تر و در نتیجه دلنشین‌تر است این درحالی بود که ترانه‌سرای این قطعه کسی نبود جز خود محسن چاوشی اما آن‌چه مخاطبان را به اشتباه انداخته بود تیتراژ پایانی سریال «شهرزاد» بود که در آن نام حسین صفا به عنوان ترانه‌سرا نوشته شده بود. برای پیگیری موضوع  ابتدا به مسئول رسانه‌ای سریال شهرزاد پیغام دادم که نام ترانه‌سرا به اشتباه درج شده است و این رخداد بزرگی است برای یک سریال که درجه کیفی الف دارد. اما کسی پاسخی نداد بعد از پیام‌های من با این جواب مواجه شدم که: «شما چرا این قدر دنبال ماجرایید؟! یه اشتباهه که برای هر مجموعه‌ای ممکنه پیش میاد» بعد از آن هرچه تلاش کردم با مسئولان رسانه‌ای این سریال یا تهیه‌کننده و کارگردانش تماس بگیرم میسر نشد و حتی پیغام‌های‌مان نیز جوابی در پی نداشت. اما ذکر چند نکته درباره اشتباهی که از نظر دوستان بسیار بی‌اهمیت می‌آید خالی از لطف نیست.

اولا که تا کنون چنین اشتباهی که به نظر دوستانِ همکارم در مجموعه محترم و تماشایی «شهرزاد» عادی به نظر می‌رسد برای هیچ مجموعه‌ای رخ نداده است! مگر امکان دارد نام یکی از اعضای گروه در تیتراژ به اشتباه یک نفر دیگر درج شود؟! آن هم وقتی شخص محسن چاوشی روی صفحه اینستاگرامش نوشته که ترانه، موسیقی و تنظیم این اثر نیز به عهده خودش بوده است. متاسقانه به نظر می‌رسد دوستان به هنگام نوشتن تیتراژ با این پیش فرض که اکثر ترانه‌های محسن چاوشی را حسین صفا می‌سراید؛ بدون حتی یک سوال ساده خودشان فرض کرده‌اند این بار هم همین‌طور است. حالا برای چنین مجموعه‌ای زشت نیست که تا این اندازه نسبت به تیتراژ پایانی‌اش که مدعی است به احترام مخاطب آن را اجرا کرده بی‌توجه بوده که حتی نام ترانه‌سرایش را ندانسته و از روی حدس و گمان نوشته است؟!

ثانیا کجای این اشتباه عادی است؟! یعنی اگر ما در همین نوشته بنویسیم شهرزاد به کارگردانی اصغر فرهادی دوستان آن را امری عادی تلقی می‌کنند و هیچ گونه اعتراضی به آن ندارند؟!

ثالثا فرضا که این اشتباه امری عادی باشد آیا وظیفه تصحیح این اشتباه و یادآوری این نکته که نام ترانه‌سرا در تیتراژ اشتباه درج شده است الزامی نیست؟

کانال خبری «شهرزاد» در تلگرام و همین‌طور سایت این مجموعه دائما در حال به روز رسانی است اما از هفته گذشته تا کنون حتی یک اصلاحیه کوتاه در این مورد گذاشته نشده است، در حالی که کار سختی به نظر نمی‌رسد.
این بی‌توجهی در صورتی است که سامانه پیامکی محسن چاوشی این نکته را تذکر داده که نام ترانه سرا به اشتباه در تیتراژ درج شده و وب مستر او نیز روی صفحه شخصی‌اش این موضوع را یادآور شده است.
حالا چرا تیم رسانه‌ای «شهرزاد» بر خود این وظیفه را نمی‌بیند که یک اصلاحیه درباره اشتباهش برود کمی آن فرضیه احترام به مخاطب را مخدوش می‌کند و به نظر می‌رسد آن قدر که تبلیغات لحظه به لحظه برای تیم رسانه‌ای این مجموعه اهمیت دارد سایر مسائل مهم نیست.

همه این‌ها در حالی است که همین اشتباه ساده شایعات فراوانی را پیرامون محسن چاوشی پدید آورد و عده‌ای از اختلاف او و حسین صفا دوست قدیمی‌اش چیزهایی نوشتند و عده‌ای به استناد تیتراژ سریال مدعی شدند شعر متعلق به صفاست و...

چاوشی که همواره در مقابل شایعات موضع سکوت را در پیش گرفته است و همیشه بر این باور بوده که دامن زدن به حاشیه‌ها او را از هدف والایش و از مویسقی‌ای که می‌خواهد سطح آن را در ذهن و روح مخاطبش ارتقا دهد؛ دور می‌کند؛ در این مورد هم هیچ توضیحی نداده است و حتی از جانب شخص خودش اصلاحیه‌ای نیز نوشته نشده است. او تنها موردی را که لازم دیده اصلاح کند که باز هم برای عوامل رسانه‌ای «شهرزاد» کوچک‌ترین اهمیتی نداشته این بود که یادآوری کند اسم سینا سرلک به عنوان همخوان به دلیل عجله برای آماده شدن پک‌ها از قلم افتاده است که از قسمت‌های بعدی اضافه خواهد شد. اگر چاوشی لازم دیده این نکته را نیز روی صفحه شخصی‌اش متذکر شود صرفا به این جهت است که پای فرد دومی در میان است در غیر این صورت و اگر باز هم اشتباه عوامل این سریال متوجه خودش بود لب نمی‌گشود.
انتظار نگارنده این متن به عنوان یک روزنامه‌نگار، دوست‌داران محسن چاوشی که به شدت روی خواننده مورد علاقه‌شان تعصب دارند و همچنین مخاطبان سریال «شهرزاد» که به احترام تمامی زحمات مجموعه، آن را به صورت اصل تهیه می‌کنند این است که حداقل کمی از این همه انرژی و وقتی که برای تبلیغات صرف می‌کنند را صرف دادن اطلاعات درست به آن‌ها کنند و اگر هم به سبب عجله و این حجم گسترده تبلیغات این مهم را از یاد بردند آن را این‌قدر بی‌اهمیت تلقی نکنند که حتی زحمت یک اصلاحیه اینترنتی را هم به خویش ندهند.

همه ما می‌دانیم اهمیت مارکتینگ نه در ایران بلکه در جهان تا چه اندازه بالاست اما انتظار داریم رسالت رسانه‌ای، هنری و تعهدات اخلاقی همگی فدای این موضوع نشود. به ویژه آن‌که هنرمندی که حقش پایمال شده هیچ‌گاه برای بازپس گرفتن حقش صدایی بلند نکرده و همیشه اجازه داده تا زمان بهترین داور باشد. وقتی هنرمندی تا این اندازه در تلاش است از حاشیه دوری کند؛ کمتر انتظار جامعه گسترده هواداران او که سریال «شهرزاد» را وادار به تغییر تیتراژ این سریال کرده، این است که از آثار او به درستی حفظ و صیانت کند و با اهمال‌کاری برای او حاشیه ایجاد نکند.

به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q