۱۴۰۳ اول ارديبهشت - 05:49 ب.ظ

رومانوی فرانسوی جز خالص را با خود آورد

رومانوی فرانسوی جز خالص را با خود آورد
نوای فارس: آلدرو رومانو نوازنده درامز در همراهی با پلاسیدو روبینو (نوازنده پیانو و ترمپت) و توماس برمیری (نوازنده کنترباس) 29 بهمن ماه مخاطبان موسیقی جز را بر سر شوق آوردند.این گروه فرانسوی که برای حضور در جشنواره سی و یکم موسیقی فجر به تالار وحدت آمده بودند با اجرای یک کنسرت خالص جز باعث شدند علاقه­‌مندان به این موسیقی شب خوبی را بگذرانند.
به گزارش روابط عمومی سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر، در دوشب گذشته تالار رودکی میزبان مخاطبانی بود که برای دیدن کنسرت های جز به این دو سالن آمده بودند، با این تفاوت که فاواتای ایتالیایی در شبی که کنسرت داشت با ساز زهی ، ساز بادی و البته پیانو به روی صحنه رفت اما در اجرای پنجشنبه شب گروه فرانسوی رپرتوار با سازبندی درام، پیانو و کنترباس عرضه شد. در این اجرا کنترباس که در جایگاه ارائه دهنده نویز عمل می­کرد به جای استفاده از آرشه در مقام چیزی شبیه گیتار الکتریک قرار داشت.

به نظر بسیاری از کسانی که پنجشنبه شب در ساعت 21 به تالار وحدت رفته بودند اجرای این گروه یک جز خالص بود. یعنی یک موسیقی بر پایه ریتم نوازی و نه ارائه موسیقی ملودیک. در حالی که شب گذشته در تالار رودکی کار بر پایه ملودی بود و ساز بادی سعی داشت جای خالی ملودی در آن موسیقی جز را پر کند.

در کنسرت پنجشنبه شب اما نوازنده درامز که با سابقه و شناخته شده بود از ساز درامز عملکرد مورد انتظار مخاطب ایرانی را ارائه نداد. با توجه به اینکه مخاطب ایرانی درام را در موسیقی پاپ و راک دیده و همیشه از این ساز صدای سنگین شنیده بود، در کنسرت گروه فرانسوی از این ساز صداهای ساده و کاربردی موسیقی در حال ارائه (یعنی جز) شنیده شدند.

این اتفاق برای مخاطبانی که تجربه شنیدن چنین موسیقی را ندارد کاملا جذاب بود. پیانو که به عنوان یکی از ارکان اصلی موسیقی جز کاربرد دارد در این کنسرت نیز به نحو احسنت کار خود را انجام داد. البته اجرای پیانو در مقایسه با کنسرت فاواتا تفاوت­های ویژه­ای داشت. از جمله اینکه در لحظه اجرا به صورت کاملا ریتمیک پیش می­رفت و از ملودی پردازی دوری می­کرد. با این توضیح که در لحظه لحظه اجرا نوازنده پیانو به خط­هایی که رومانو به او می­داد معطوف بود. در اجرای جز فرانسه ساز کنترباس کار خود را به این صورت انجام می داد که با حضور در یک فضای خالی خلاهای موجود در موسیقی ارائه شده را پوشش می­داد.

پس از پایان رپرتوار در نظر گرفته شده برای این کنسرت، مخاطبان حاضر در تالار وحدت آنقدر به تشویق­های خود ادامه دادند تا رومانو گفت بخشی از قطعه سوم اجرا شده را دوباره برایتان اجرا می­کنیم. او و گروهش پس از اجرای این قطعه در میان تشویق مخاطبان صحنه را ترک کردند.
بر خلاف سال­های گذشته که موسیقی جز تنها گاهی اوقات در جشنواره موسیقی فجر و در تالار وحدت به روی صحنه می­رفت( مانند کنسرت گروه انیمشین) امسال اما با حضور فاواتای ایتاییایی و رومانوی فرانسوی بسیاری از مخاطبان اصلی موسیقی جز توانستند دو اجرای سطح بالا و البته کاملا متفاوت از یکدیگر را در جشنواره موسیقی سی و یکم بشنوند.
عکس های علی مجلسی از این کنسرت را در ادامه ببینید:
به اشتراک بگذارید :


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q