۱۴۰۳ بيست و هشتم خرداد - 04:17 ق.ظ

پنجمین برنامه پاپ هزار صدا در آخرین روز تابستانهزار صدا این بار با چهار برگزیده

هزار صدا این بار با چهار برگزیده
نوای فارس - مهرنوش قضاوتی: در آخرین روز فصل تابستان، فرهنگسرای ارسباران از پنجمین برنامه هزار صدای پاپ میزبانی کرد. روز چهارشنبه، 31 شهریور ماه، این برنامه از ساعت 18 تا 21 با حضور کارشناسان، هنرمندان و علاقه مندان برگزار شد.

در این برنامه رضا تاجبخش به عنوان کارشناس بخش موسیقی، شهاب رمضان به عنوان کارشناس بخش خوانندگی و امیر ارجینی به عنوان کارشناس ترانه بر صندلی داوری پاپ نشستند و پس از بررسی قطعات 8 خواننده شرکت کننده، نفر برگزیده را اعلام کردند.

پنجمین برنامه پاپ هزار صدا به استاد فرهنگ شریف تقدیم شد و با شعری از فریدون مشیری آغاز شد.

طبق روال همیشه از خواننده برگزیده برنامه قبلی دعوت شد تا قطعه ای اجرا کند. رضا  احمدی خواننده برگزیده برنامه قبلی بود که برای اجرای قطعه اش رو صحنه آمد. پس از اجرای این قطعه کارشناسان بر صندلی داوری نشستند. آرش نصیری از داوران خواست شماره ای انتخاب کنند تا خواننده آن روی صحنه بیاید.

امیرحسین اولین خواننده ای بود که برای ارائه کارش روی صحنه آمد. او در ابتدا قطعه اش را معرفی کرد. این قطعه با شعری از مریم حیدر زاده و با ملودی از خود این خواننده به نام «یادت هست» اجرا شد.

شهاب رمضان گفت: معمولی بود. دوست داشتم رنگ خاصی از صدا داشته باشد. ریتم و لحن قابل قبول بود. برای مقایسه باید قطعات دیگر شرکت کنندگان شنیده شود.

امیر ارجینی درباره ترانه این قطعه گفت: ترانه موضوع خوبی داشت. تلفیق آن با موسیقی زمانی که تنظیم شود، مشخص می شود. شعر با وجود این که ترانه ترانه سرای مطرحی بود اما بسیار ساده بود.

امید بیگی به عنوان دومین خواننده پاپ روی صحنه حاضر شد. او زیر نظر استاد لطفی آموزش دیده است. ترانه قطعه از شهاب شهرزاد و ملودی آن از مرتضی لطفی بود که تنظیم آن را مهدی خیرخواهی عهده دار بوده است.

شهاب رمضان، دارو بخش خوانندگی، در این باره گفت: پرتاب صدا در اوج خوب بود، اما در آهنگسازی اتفاق جدیدی رخ نداده بود.

رضا تاجبخش گفت: دهه 70 تا 80 دهه اوج خوانندگانی مثل شما بود و الان جای خالی چنین قطعاتی احساس می شود. پیشنهاد من این است که نیم پرده بالاتر بخوانی. متاسفانه خلاقیتی در کارت دیده نشد.

امیر ارجینی درباره این اثر چنین گفت: شعر بهتری بود. با تاجبخش موافق هستم به عنوان مخاطب به این قطعه در این برهه زمانی  نقد دارم. اگر با این روند پیش بروی چند سال آینده از دیده نشدن شاکی می شوی. علت هم تغییر کردن سلیقه مخاطبان است. به عنوان یک هنرمند باید با سلیقه مخاطب همراه شوی و بتوانی سلیقه مخاطب را هم با خود همراه کنی.

مهدی ایرانی یکی دیگر از شرکت کنندگان این برنامه بود. او از ده سالگی موسیقی کار کرده است. قطعه «قصه درد این مرد» را با ترانه ای از زینت سادات جعفری خواند.

داور بخش ترانه درباره ترانه این قطعه گفت: من هنوز در سوژه شعر سردرگم هستم. این ملودی برای شعر مناسب نبود و با وزن شعر همراه نبود. ترانه پرداخت خوبی نداشت. ترانه نمره خوبی ندارد.

شهاب رمضان گفت: باید یک پرده پایین تر می خواندی. خاص نبود. شاید اگر پایین تر می خواندی بهتر بود. تحریر سنتی داشتی و در قسمتی وارد  کلاسیک می شدی، این خوب نیست.

از نکاتی که بارها توسط داوران مطرح شد ایجاد خلاقیت و نوآوری بود. چیزی که مخاطب موسیقی امروز به دنبال آن است و از آن استقبال می کند. زمانی که ابتکاری در اثر نباشد با وجود کیفیتی که دارد دیده نخواهد شد.

آرش نصیری قبل از اجرای قطعه میانی برنامه توضیح داد: امید طهماسبی و علی سفر موسیقی خیابانی کار می کنند. قطعه ای را برای معلمان موسیقی به بهانه مرتضی لطفی آماده کرده اند.

این قطعه به استاد مهدی سپهر تقدیم شد. «اسطوره» با شعری از ارغوان دوران و پیانو نوازی فرید مهاجر پور اجرا شد.

آرش نصیری پس این قطعه گفت: خوانندگانی که بین مردم هستند، نفس مردم را درک می کنند. خوانندگان بهتری می شوند. علت راحتی شان روی صحنه ارتباط روزانه شان با مردم است. با هدف مشخص فعالیت می کنند، کار می کنند و هزینه تحصیل شان را تامین می کنند.

شرکت کننده بعدی ایمان محمودی بود. او از هشت سالگی فعالیت خود را با مداحی آغاز کرده و از 16 سالگی وارد عرصه خوانندگی شده است. قطعه «این روزها» با ترانه معصومه حمزه خوانده شد.

 امیر ارجینی به علت نبودن پرینت ترانه این قطعه نتوانست نظر خود را بیان کند.

رضا تاجبخش درباره قطعه این شرکت کننده نظر داد: خواننده خوبی هستی، اما خوانندگی یک پکیج است. خواننده درستی هستی ولی باید برای روی استیج رفتن آدم دیگری بشوی، مسائل دیگری را در این حرفه از استایل گرفته تا اکت صحنه و... رعایت کنی.

امیر هلاکویی موسیقی اصیل ایرانی از کودکی آغاز کرده است. پس از چند سال سبک خود را تغییر داده و به پاپ روی آورده است. او قطعه «تنهام نذار» را با ترانه امین خسروی، ملودی و تنظیم رسول حجازی اجرا کرد.

امیر ارجینی چنین نظر داد: با صحبت هایی که در معرفی داشتی منتظر یک کار تلفیقی بودیم اما این طور نبود. شعر ایرادی نداشت اما از نظر سوژه جدید نبود. تکلیف ترانه در میزان های اول مشخص می شود. باید ترانه و ملودی کار متفاوتی باشد تا مخاطب را با خود نگه دارد.

آن چه حائز اهمیت بود و در نقد بسیاری از قطعات مطرح می شد انتخاب متناسب اجزای قطعه بود. هم خوانی ملودی و ترانه و صدای خواننده در کنار هم باید هم نشینی مناسبی داشته باشد تا قطعه بتواند جایگاه خود را پیدا کند.

بحثی در میانه برنامه درباره داوری شکل گرفت. داوری این برنامه بر مبنای کل اجزای قطعه انجام می شود. ترانه، آهنگسازی و تنظیم در کنار هم مورد بررسی قرار می گیرند. اما مساله کمبود امکانات برای خوانندگان خوش صدایی بود که ممکن است ضعف آهنگسازی و ترانه باعث تایید نشدن شان شود.

نصیری در این باره گفت: بیشتر برگزیدگان دوره های قبلی از آهنگسازان و ترانه سرایان به نامی استفاده نکرده بودند. برآیند کار باید مورد بررسی قرار بگیرد تا سلیقه و آن چه جامعه موسیقی می شنود، سنجیده شود.

از وحید مهراد دعوت شد تا به همراه پیانو قطعه ای را با یادی از فرهاد مهراد برای حاضران اجرا کند.

شاهین صالحی و رضا افشان برای اولین بار در بخش خوانندگی گروهی (دو نفره) روی صحنه آمدند. قطعه «دل به دل» را با ترانه و آهنگسازی خواننده اثر، رضا افشان، شنیده شد.

امیر ارجینی در قالب نکته ای کلی گفت: دلیل این که چرا خودتان آهنگ را ساخته اید و نوشته اید مشخص نیست. با مطالعه کتاب دستور زبان ادبیات دبیرستان متوجه می شوید در  کجا ایراد داشته اید. در جلسات شعر، ترانه سرا های تازه کاری هستند که قواعد را بلد هستند. می توانید از آن ها کمک بگیرید. شعر و ملودی مهم ترین نکاتی هستند که باعث موفقیت قطعه می شوند. متاسفانه در ترانه های مطرح هم ایراد دیده می شود. ترانه سرا های مطرح نباید نسبت به دوستان تازه کار کم لطف باشند. نباید بین خواننده برند و آلبوم اولی فرقی بگذارند.

سینا درخشنده تا کنون 6 قطعه در فضای مجازی منتشر کرده و ساز تخصصی او پیانو است. او قطعه «تو طاقت نداری» را با شعری از مریم اسدی و ملودی سعید هاشمی خواند.

رضا تاجبخش و شهاب رمضان او را تایید کردند. امیر ارجینی هم در ادامه گفت: مجموعه خوبی بود. ترجیع سه مصرعی، جدید و خوب بود.

نصیری از حضور داوران استفاده کرد و از رضا تاجبخش و شهاب رمضان خواست تا قطعه ای اجرا کنند. تاجبخش پشت پیانو نشست و شهاب رمضان قطعه «رمانتیک» را با شعری از ارجینی خواند.

علیرضا حیات بخش آخرین شرکت کننده این برنامه بود. او قطعه «نیمکت» را با ترانه و ملودی خودش اجرا کرد.

رضا تاجبخش در ابتدا نظر داد: استرس زیادی داشتی. اگر کل مجموعه را بررسی کنیم، در مجموع خوب بود.

ارجینی و رمضان هم نظر مثبت خود را بیان کردند.

در فرصتی که داوران نتیجه نظرات شان را بررسی می کنند و تصمیم نهایی را می گیرند از رحمان به عنوان خواننده مهمان دعوت شد تا چند قطعه اجرا کند. رحمان به تازگی اولین آلبوم خود را با نام «یه عاشق» منتشر کرده و با استقبال خوب مخاطبان رو به رو شده است. پاییز و دوربین از قطعاتی بودند که با صدای رحمان شنیده شد.

از خوانندگان شرکت کننده و کارشناسان خواسته شد تا روی صحنه حاضر شوند. تاجبخش به نمایندگی از داوران اعلام کرد: ما چهار نفر را به عنوان برگزیدگان این برنامه انتخاب کردیم. دو نفر در رتبه سوم قرار دارند.

سینا درخشنده (نفر اول)، امید بیگی (نفر دوم)، علیرضا حیات بخش و امیر هلاکویی (نفر سوم) اعلام شدند.

محمدعلی بهمنی و مهدی سپهر، آرون حسینی، سعید عزیزی، غزل کیایی نژاد، مریم اسدی،مصطفی جلالی تبار، ... از مهمان این برنامه بودند.

هزار صدا که چهارمین سال برگزاری اش را تجربه می کند توانسته است فرصتی برای ارائه آثار و تجربه اجرای صحنه برای نو واردان این عرصه فراهم آورد. این برنامه در دو حوزه موسیقی سنتی و پاپ برگزار می شود.

برنامه بعدی هزار صدا در آبان ماه برگزار خواهد شد.

عکس های الهام دیواندری از این برنامه در ادامه ببینید:منبع : اختصاصی نوای فارس
به اشتراک بگذارید :


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q